Iranian Agriculture News Agency

یک سوم خاک های حاصل خیز جهان نابود شده است

دانشمندان اعلام کردند که یک سوم از خاک های حاصلخیز جهان در ۴۰ سال گذشته به دلیل فرسایش خاک یا آلودگی، نابود شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته دانشمندان زیست شناس دانشگاه شففیلد انگلستان، حفظ خاک مسئله بسیار مهمی برای تغذیه جمعیت رو به رشد جهان است.

به گفته این دانشمندان، حدود ۵۰۰ سال طول می کشد تا ۲.۵ سانت خاک مناسب با شرایط کشاورزی عادی ایجاد شود و نابودی خاک با افزایش تقاضا برای مواد خوراکی تشدید شده است.

دانشمندان معتقدند حفظ این خاک های ارزشمند مسئله ایی بسیار مهم و حیاتی است چراکه جهان باید تا سال ۲۰۵۰ برای بیش از ۹ میلیارد نفر غذا تهیه کند.

پروفسور «دانکن کامرون»، زیست شناس دانشگاه شففیلد، در این گزارش می گوید: «خاک به سرعت در حال از بین رفتن است، اما هزاران سال طول می کشد تا خاک جدید جایگزین شود، و این مسئله نشاندهنده بزرگ ترین تهدید جهان در عرصه کشاورزی است.»

وی توصیه می کند که کشاورزان در طرح «حفاظت از کشاورزی» شرکت کنند. طبق این طرح، کشت محصولات باید به صورت دوره ایی تکرار شود، ماده آلی در خاک حفظ شود و انرژی کمتری صرف کودهای نیتروژنی شود.

در حال حاضر، کشاورزی گسترده، باعث می شود محصولات با استفاده سنگین از کودهای شیمیایی باقی بمانند؛ حال آنکه کودهای شیمیایی از طریق فرایند صنعتی ایجاد می شوند که در آن ۵ درصد تولید گاز طبیعی جهان و ۲ درصد منبع انرژی سالانه جهان م

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید