Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی:

پرورش انواع ماهیان به‌ویژه خاویاری در قفس امکان‌پذیر شد/ بومی‌سازی و اصلاح نژاد ماهیان خاویاری در کشور

مطالعات و بررسی‌های انجام شده، مکان‌هایی که ماهیان خاویاری و سایر گونه‌ها می‌توانند در عمق‌های مختلف در قفس پرورش داده شود را بررسی کردند.

پرورش انواع ماهیان به‌ویژه خاویاری در قفس امکان‌پذیر شد/ بومی‌سازی و اصلاح نژاد ماهیان خاویاری در کشور
پرورش انواع ماهیان به‌ویژه خاویاری در قفس امکان‌پذیر شد/ بومی‌سازی و اصلاح نژاد ماهیان خاویاری در کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی در حاشیه کنگره بین‌المللی آبزی‌پروری خاورمیانه و آسیای مرکزی در جمع خبرنگاران درباره وضعیت ماهیان خاویاری گفت: کل ذخایر ماهیان خاویاری خزر به‌دلیل صید بی‌رویه، قاچاق، تخریب زیست‌گاه‌ها و آلودگی‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است، به‌گونه‌ای که کشورها داوطلبانه نسبت به منع برداشت از دریای خزر اقدام کردند.

محمد پورکاظمی افزود: با توجه به آنکه مولدان دریای خزر شدیداً کاهش پیدا کرده است، سالانه 2.5 تا سه میلیون قطعه بچه‌ماهی رهاسازی می‌شود، اما از عاقبت آنها هیچ اطلاعی نداریم که توسط صیادان سایر کشورها صید می‌شود یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: ناچار هستیم برای حفظ گونه‌های آبزی دریای خزر روش پرورش محصور در داخل استخرهای فایبرگلاس یا پرورش در قفس را ادامه دهیم.

پورکاظمی ادامه داد: در حال حاضر با مطالعات انجام‌شده بومی‌سازی گونه‌های دریای خزر انجام شده و نسل دو و سه آنها استحصال شده است.

وی تصریح کرد: گونه‌های تاس‌ماهیان دریای خزر و فیل‌ماهیان را توانسته‌ایم بومی‌سازی کنیم و علاوه بر آن، فرمول‌های غذایی و سایر موارد را نیز شناسایی کرده‌ایم.

تاس‌ماهی سیبری وارداتی به تولید خاویار رسید

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی یادآور شد: گونه جدیدی به نام تاس‌ماهی سیبری به ایران وارد شده و تکنیک خاویارگیری آن نیز انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود طی پنج سال به خاویار برسد و در این زمینه مکان‌یابی و امکان‌سنجی‌های لازم توسط محققان علوم شیلاتی انجام شده است.

پورکاظمی تأکید کرد: عوامل تهدیدکننده ماهیان در قفس ازجمله شکوفایی‌های جلبکی و سایر آلودگی‌ها را نیز بررسی کردیم تا با توجه به بحران آبی موجود در کشور و محدودیت‌های آب شیرین و تغییرات اقلیمی بتوانیم به سمت تولید در آب‌های شور و آبزی‌پروری دریایی اقدام کنیم.

وی اظهار داشت: پرورش ماهی در قفس در مناطق کم‌عمق و عمیق را در دستور کار داریم که امیدواریم بتوانیم رشد صنعت آبزی‌پروری را در بالاترین اندازه خود در جهان شاهد باشیم.

پورکاظمی همچنین افزود: در برنامه ششم توسعه، توسعه ماهی در قفس و اصلاح نژاد آن مدنظر است.

وجود 15 شرکت بین‌المللی در نمایشگاه کنگره بین‌المللی آبزیان

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی در این کنگره گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا بتوانیم هدف مؤسسه و انجمن آبزی‌پروری جهان را که آبزی‌پروری همانند سایر نقاط جهان است را عملیاتی کنیم و بتوانیم بالاترین نرخ رشد و توسعه را در زیربخش کشاورزی که بیشتر از هشت درصد است را از آن این صنعت کنیم.

وی با اشاره به اکوسیستم‌های بی‌نظیر دریایی همچون خزر، خلیج فارس و دریای عمان و صدها اکوسیستم آبی دیگر خاطرنشان کرد: بیش از یک‌هزار گونه ماهی بومی پتانسیلی بسیار عظیم و ناشناخته برای آبزی‌پروری است و امیدواریم بتوانیم به بازارهای جدید آبزی‌پروری در این راستا دست پیدا کنیم.

پورکاظمی به نقش نیروی متخصص و تحصیل‌کرده به‌عنوان رکن توسعه هر کشور اشاره کرد و ادامه داد: این مؤسسه با 250 نفر محقق و هیأت علمی، یکی از قوی‌ترین پشتوانه‌های علمی در توسعه آبزی‌پروری خواهد بود.

وی به مصرف سرانه آبزیان که حدود 9.2 کیلوگرم در کشور است، اشاره کرد و یادآور شد: فاصله 10 کیلوگرمی ان با متوسط جهانی را باید بتوانیم با توسعه آبزی‌پروری به‌ویژه ماهی در قفس پر کنیم.

پورکاظمی تصریح کرد: در این کنگره 483 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته که تعداد 181 مقاله آن به‌صورت سخنرانی و 302 مقاله به‌صورت پوستر در 16 بخش و در چهار سالن به‌صورت همزمان ارائه می‌شود. همچنین دو کارگاه آموزشی نیز در زمینه پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است، نمایشگاهی در حاشیه این کنگره برپاست که تعداد 15 شرکت بین المللی و 25 شرکت داخلی آخرین دستاوردها و تکنولوژی‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است./

خبرنگار: مژگان ستار

L-940923-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید