Iranian Agriculture News Agency

انتخاب ایران توسط فائو برای اجرای برنامه رشد آبی/ پیش‌بینی تولید 150 هزار تن گونه اقتصادی در قفس در خلیج فارس

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ایران را به‌عنوان کشور پیشرو در منطقه برای اجرای برنامه‌های موسوم به رشد آبی انتخاب کرد.

انتخاب ایران توسط فائو برای اجرای برنامه رشد آبی/ پیش‌بینی تولید 150 هزار تن گونه اقتصادی در قفس در خلیج فارس
انتخاب ایران توسط فائو برای اجرای برنامه رشد آبی/ پیش‌بینی تولید 150 هزار تن گونه اقتصادی در قفس در خلیج فارس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر جهاد کشاورزی در پیامی در کنگره بین‌المللی آبزی‌پروری خاورمیانه و آسیای مرکزی که از صبح امروز در محل هتل المپیک تهران برگزار و توسط رئیس سازمان شیلات کشور قرائت شد، می‌گوید: دنیای امروز با سه چالش عمده کاهش آب شیرین در دسترس، کمبود غذا و تخریب محیط زیست روبه‌رو است و روزانه انسان‌های زیادی در جهان به واسطه کمبود مواد غذایی می‌میرند؛ به‌گونه‌ای که نرخ مرگ و میر ناشی از کمبود غذا با افزایش جمعیت کاهش می‌یابد.

محمود حجتی در این پیام آورده است: برای مقابله با این چالش بزرگ، بشر باید شیوه‌های جدیدی را به‌کار گیرد تا میزان تولید مواد غذایی را افزایش دهد، در حالی که تولید گوشت قرمز و محصولات کشاورزی با برخی محدودیت‌ها روبه‌رو است، ظرفیت دریاها که حدود 75 درصد سطح کره زمین را اشغال کرده است، یکی از توانمندی‌های بالقوه برای تولید مواد غذایی را در دسترس بشر قرار داده است.

وی می‌افزاید: بر اساس گزارش خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، صید جهانی آبزیان به حدی رسیده است که با شیوه‌های کنونی مدیریت ذخایر، نمی‌توان تولید بیشتری را انتظار داشت و از سوی دیگر تقاضا برای ماهی و دیگر غذاهای دریایی رو به فزونی است.

حجتی با بیان آنکه طی دو دهه اخیر پرورش آبزیان با رشد سالانه حدود هشت درصدی روبه‌رو است، خاطرنشان می‌کند: سریع‌ترین و باثبات‌ترین نرخ رشد را در تولید پروتئین‌های جانوری در جهان داشته است.

تولید 97 میلیون تن آبزی پرورشی در سال 2013 میلادی

وزیر جهاد کشاورزی ادامه می‌دهد: در سال 2013 میلادی، میزان تولید آبزیان پرورشی به 97 میلیون تن رسید که شامل 25 میلیون تن گیاهان آبزی و 72 میلیون تن جانوران آبزی است.

حجتی تصریح می‌کند: کشور چین به‌تنهایی بیش از نیمی از تولیدات آبزیان را به خود اختصاص داده است و کشورهایی مانند اندونزی، هند، ویتنام و فیلیپین در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آبزیان پرورشی محسوب می‌شود و در این بین رتبه ایران در تولید آبزیان پرورشی در سال 2013 میلادی نوزدهم برآورد شده است.

وی یادآور می‌شود: در حالی که سواحل و دریاها پتانسیل تبدیل به یک منبع اصلی ایجاد مشاغل جدید را دارا هستند، می‌توان با اتخاذ استراتژی‌های توسعه‌ای مناسب، راه را برای رسیدن به اهدافی نظیر تولید غذای کیفی و کمی در راستای امنیت غذایی و ایجاد اشتغال مولد هموار کرد.

حجتی در این پیام تأکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن امکانات فراوان آبی در بخش‌های صید و صیادی و آبزی‌پروری توانسته است طی سال‌های اخیر رشد بسیار سریعی را در تولید آبزیان تجربه کند که حاصل آن کسب مقام نخست صید تن‌ماهیان در غرب اقیانوس هند و مقام نخست تولید قزل‌آلای رنگین‌کمان آب شیرین در جهان است.

وی آورده است: ایران یکی از کشورهای اصلی تولیدکننده میگوی پرورشی در منطقه بوده و با دارا بودن اراضی مستعد، قابلیت پرورش این آبزی را در شمال و جنوب کشور دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه می‌گوید: در راستای ابتکار اخیر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد موسوم به رشد آبی، ایران به‌عنوان کشور پیشرو در منطقه برای اجرای برنامه مورد نظر فائو انتخاب شده است که توجه به این برنامه می‌تواند بستری را برای تحقق توسعه همه‌جانبه و پایدار با محوریت دریا در اقتصاد کشور آماده کند و توسعه پرورش ماهی در قفس نیز یکی از این برنامه‌ها است.

حجتی می‌افزاید: بر اساس سنجش ظرفیت، آب‌های شمالی و جنوبی کشور از ظرفیت بالقوه مناسبی برای توسعه پرورش ماهیان دریایی برخوردار است و در این راستا می‌توان بیش از 900 هزار تن ماهی را در قفس پرورش داد.

وی خاطرنشان می‌کند: دریای خزر با توجه به وسعت خطوط ساحلی، ظرفیت پیش‌بینی اولیه پرورش 300 هزار تن ماهی را دارا است و آب‌های خلیج فارس در پیش‌بینی اولیه می‌تواند 150 هزار تن از گونه‌های اقتصادی را در قفس‌های دریایی پرورش دهد.

پیش‌بینی تولید 400 هزار تن ماهی در قفس در افق 1404

وزیر جهاد کشاورزی در این پیام به وضعیت تولید ماهی در منابع آب‌های داخلی و شمال و جنوب کشور اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مجوزهای صادره می‌تواند میزان تولید ماهی در صورت اجرای اقدامات حمایتی و زیرساختی پیش‌بینی‌شده در برنامه پنج‌ساله ششم را به 200 هزار تن افزایش دهد که در این صورت در افق 1404 امکان تولید 400 هزار تن ماهی در قفس فراهم خواهد بود.

حجتی در این پیام تصریح می‌کند: برای اجرای طرح‌های پایلوت و الگویی، مطالعات تکمیلی، مکان‌یابی استقرار مجتمع‌ها، مطالعه و احداث اسکله‌های پشتیبانی ساحلی و تأمین تجهیزات پشتیبانی انجام شده است.

وی در ادامه یادآور شده است: بهره‌وری آب از دیگر مباحث مهم بخش کشاورزی است و کاهش شدید منابع آبی، توسعه بیش از پیش مکانیزاسیون و به‌کارگیری سایر فناوری‌های نوین را در آبزی‌پروری طلب می‌کند.

حجتی یادآور شده است: تلفیق فعالیت‌های زراعی - باغی با پرورش آبزیان ضمن تولید محصولات متنوع و باارزش، امکان بهره‌وری آب را به شکلی مطلوب فراهم می‌کند و به‌کارگیری انواع لوازم و ادوات، سیستم‌های مداربسته، فناوری کشت آکواپونیک همه در افزایش تولید در واحد سطح موثر و در نهایت باعث بهره‌وری بیشتر آب خواهند شد.

وی در ادامه این پیام تأکید می‌کند: طی سال گذشته حدود 900 هزار تن انواع آبزیان در ایران تولید شده است که حدود 72 هزار تن آن به کشورهای مختلف جهان ازجمله اتحادیه اروپا، کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس، جنوب شرقی آسیا و آمریکای شمالی صادر شده است.

حجتی به سیاست‌های دولت تدبیر و امید و توافقات اخیر ایران با کشورهای 1+5 اشاره کرده و می‌گوید: سرمایه‌گذاری در آبزی‌پروری به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین فعالیت‌های بخش کشاورزی محسوب می‌شود، زمینه‌های پیش‌گفته درباره پرورش ماهی در قفس در کنار ظرفیت‌های خوب و مطمئن دیگری در آبزی‌پروری نظیر پرورش ماهیان خاویاری در نقاط ساحلی دریای خزر و سایر نقاط مناسب داخل کشور، پرورش میگو در نواحی ساحلی جنوب و تا حدودی شمال از دیگر زمینه‌های توسعه است./

خبرنگار: مژگان ستار

L-940923-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید