Iranian Agriculture News Agency

بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی از پروژه‌های شاخص سامانه‌های نوین آبیاری شهرستان ری در استان تهران:

20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران به سامانه‌های آبیاری میکرو مجهز می‌شود

با مصوبات ریاست جمهوری مقرر شد تا پایان سال 95 خورشیدی به میزان 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران، تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری میکرو قرار گیرد.

20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران به سامانه‌های آبیاری میکرو مجهز می‌شود
20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران به سامانه‌های آبیاری میکرو مجهز می‌شود

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ایجاد و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، علی‌مراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به همراه علی‌اشرف منصوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از سامانه‌های نوین آبیاری شرکت حامیان فدک در شهرستان ری بازدید کردند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه این بازدید گفت: در برنامه ششم توسعه کشور بحث افزایش راندمان و کارایی و بهینه‌سازی مصرف آب به‌طور خاص و ویژه دیده شده است.

علی‌مراد اکبری با اشاره بر اینکه دولت تدبیر امید بر روند افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی تأکید دارد، خاطرنشان کرد: خط قرمز نظام، آب و مسائل زیست محیطی است و هیچ دولتی تاکنون به اندازه دولت تدبیر و امید به این ظرفیت حیاتی کشور توجه نکرده است.

وی به مصوبات سفر ریاست جمهوری به شهرستان‌های غربی استان تهران اشاره کرد و افزود: مقرر شد سالانه 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این مناطق با اعتبارات دولتی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شوند.

در ادامه این بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی توسعه این سیستم‌ها با تأکید بر آبیاری میکرو در سطح مزارع و باغ‌ها است.

علی‌اشرف منصوری ادامه داد: با مصوبات ریاست جمهوری مقرر شد تا پایان سال 95 به میزان 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری میکرو قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تاکنون قرارداد اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با تأکید بر آبیاری میکرو در سطحی بیش از هشت‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به روش‌های آبیاری نوار تیپ، آبیاری قطره‌ای و بارانی منعقد شده و این روند رو به افزایش است و محدودیتی هم برای تجهیز و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری قائل نیستیم.

منصوری یادآور شد: بر اساس قانون بودجه سال 94 تا 85 درصد هزینه‌های اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به‌صورت بلاعوض توسط دولت و مابقی توسط مجریان یا تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر منابع اعتباری به اندازه مورد نیاز این پروژه‌ها تأمین نشده است، تأکید کرد: عملیات اجرایی شدن پروژه را به سرعت ادامه می‌دهیم و با توجه به اهمیت موضوع و تأثیراتی که اجرای این سیستم‌ها در افزایش راندمان و مدیریت بهینیه مصرف آب دارد، با شتاب بیشتر کار را عملیاتی خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه گفت: در صورت تخصیص منابع اعتباری لازم توسط دولت، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری بیش از برنامه حرکت کنیم.

منصوری همچنین افزود: برای تکمیل پروژه‌های 10 هزار هکتاری سامانه‌های نوین آبیاری، 75 میلیارد تومان در سال 94 پیش‌بینی شده که تاکنون 9 میلیارد تومان به این پروژه‌ها اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار است که در این شهرستان، مزارع گندم مجتمع کشت و صنعت حامیان فدک به روش سیستم آبیاری نوار تیپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. که راندمان آبیاری را از 31 درصد به بیش از 75 درصد افزایش می‌دهد.

منصوری تصریح کرد: در بازدید امروز نیز، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تخصیص 100 درصدی اعتبار برای تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری در استان تهران در راستای مصوبه دولت طی آینده نزدیک خبر داد.

همچنین در ادامه این بازدید، علی‌مراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به همراه علی‌اشرف منصوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از هشتمین نمایشگاه ملی تخصصی زیرساخت‌های کشاورزی، تجهیزات آبیاری و گلخانه‌ها بازدید به عمل آوردند./

اخبار تکمیلی متعاقباً ارسال خواهد شد...

خبرنگار اعزامی ایانا به کرج: افسانه زعیم‌زاده

S-940928-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید