Iranian Agriculture News Agency

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا:

مناقصه‌های بزرگ پروژه‌های آبیاری نوین در راه است/ خسارت خاک برابر درآمد نفتی کشور است

در برنامه ششم توسعه، سالانه 500 هزار هکتار از اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار تجهیز می‌شود.

مناقصه‌های بزرگ پروژه‌های آبیاری نوین در راه است/ خسارت خاک برابر درآمد نفتی کشور است
مناقصه‌های بزرگ پروژه‌های آبیاری نوین در راه است/ خسارت خاک برابر درآمد نفتی کشور است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه هشتمین نمایشگاه ملی تخصصی تکنولوژی زیرساخت‌های کشاورزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه این نماشگاه تبلور ظرفیت اجرای آبیاری تحت فشار در کشور است، گفت: ظرفیتی که امروز دیده می‌شود، ما را برای تدوین برنامه‌های آینده مطمئن‌تر می‌کند تا بتوانیم به بهترین نحو از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

علی‌مراد اکبری با بیان اینکه نمایشگاه ملی تخصصی تکنولوژی زیرساخت‌های کشاورزی در سال جاری نشان می‌دهد که ما ظرفیت افزایش سیستم‌های آبیاری نوین را تا 500 هزار هکتار نیز داریم، از فراهم شدن بستر کار اجرای آبیاری تحت فشار به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی در برنامه ششم توسعه خبر داد.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، آب به‌صورت خاص دیده شده است، افزود: دولت تدبیر و امید در نظر دارد منابعی را به‌طور ویژه برای بخش آب در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد.

اکبری خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و خشکسالی سال‌های اخیر در کشور، اعتقاد ما بر این است که دولت باید اهتمام خود را در جهت مدیریت مصرف آب بگذارد.

وی با عنوان اینکه ما دیگر به‌دنبال سدسازی نیستیم و وزارت نیرو نیز سدسازی را تعطیل کرده است، ادامه داد: بنابراین منابعی که تا پیش از این در اختیار تأمین و انتقال آب قرار می‌گرفت، امروز صرف بهینه کردن مصرف آب، توسعه روش‌های آبیاری، انتقال گیاهان پرمصرف به گلخانه‌ها و در نهایت افزایش بهره‌وری و کارایی آب در کشور می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با عنوان اینکه رویکرد ما به سمت استفاده از روش‌های میکرو در کشور است، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با توجه به آنچه در نمایشگاه دیدیم و برنامه‌ریزی‌های گسترده به سمت توسعه روش‌های آبیاری و استفاده همزمان از سیستم‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای برویم.

اکبری یادآور شد: سازمان مدیریت در برنامه ششم به دولت پیشنهاد توسعه آبیاری تحت فشار سالانه تا 500 هزار هکتار را داده است.

وی با اظهار تأسف از استقبال کم شرکت‌ها در مناقصه‌های شش ماه گذشته تأکید کرد: در آینده‌ای نزدیک تعداد زیادی مناقصه بزرگ، برگزار خواهد شد و شرکت‌ها و تولیدکنندگان می‌توانند برای حضور به سایت مناقصات دولت مراجعه کنند.

اکبری با اشاره به توسعه آبیاری میکرو در باغ‌ها و اراضی زراعی اظهار داشت: آبیاری تیپ در گندم علاوه بر آنکه بیش از 50 درصد صرفه‌جویی آب را به همراه خواهد داشت، تولید را نیز تا 2.5 برابر افزایش می‌دهد و در نهایت هزینه‌های اجرای سیستم‌های آبیاری نیز در مدت‌زمان کوتاهی جبران می‌شود.

وی همچنین گفت: با توجه به کمبود آبی که با آن روبه‌رو هستیم و کاهش منابع آب تجدیدپذیر، چاره‌ای جز حرکت به سمت آبیاری میکرو و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین نداریم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از یک میلیون و 450 هزار هکتار اراضی تاکنون 60 درصد به سیستم آبیاری میکرو مجهز شده‌اند، افزود: در سال جاری 55 هزار هکتار از اراضی به این سیستم تجیهز شده و 65 هزار هکتار نیز در دست اجرا است.

اکبری خاطرنشان کرد: تجهیز 60 درصد اراضی به سیستم آبیاری میکرو و 40 درصد مابقی به آبیاری بارانی نشان می‌دهد که بهره‌برداران برای آب ارزش قائل هستند و استقبال خوبی نیز داشته‌اند.

وی با تکذیب بلاتکلیفی آب در برنامه ششم توسعه و امکان واگذاری آن به سازمان دیگر، این حرف را شایع دانست و ادامه داد: مدیریت مصرف آب با وزارت جهاد کشاورزی است و در برنامه ششم توسعه با وزارت نیرو به توافق رسیده‌ایم که آب را به‌صورت حجمی تحویل بگیریم و به کشاورزان نیز حجمی تحویل می‌دهیم تا بتوانیم مصرف آن را مدیریت کنیم.

اکبری با اشاره به اینکه رویکرد معاونت آب و خاک به سمت هوشمندسازی است، تصریح کرد: باید متناسب با توانایی و ظرفیت بهره‌برداران حرکت کنیم، تاکنون سیستم‌های هوشمندسازی را در بسیاری از مناطق نصب کرده‌ایم و از برنامه‌های اصلی ما معرفی این سیستم در کشور است.

وی یادآور شد: تمامی ابزارها و لوازمی که در کشور تولید می‌شوند، حتی با داشتن گواهی‌ها و استانداردهای جهانی از مرکز تست ما عبور خواهند کرد و پس از تأیید ما و اطمینان از استاندارد بودن آنها، وارد بازار می‌شوند.

خسارت خاک برابر درآمد نفتی کشور است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره سرانجام خاک‌خوردگی لایحه خاک تأکید کرد: لایحه حفاظت خاک در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و هم‌اکنون منتظر ابلاغ آن هستیم، بی‌شک زمانی که این لایحه روی مدار اجرایی بیاید، خواهیم توانست در شرایط بهتری از منابع خاک کشور حفاظت کنیم.

اکبری با بیان اینکه خاک، عنصر اصلی در تولید است، از تهیه طرح جامعی در راستای حفاظت از خاک، حاصلخیزی خاک، اصلاح و بهبود آن و جلوگیری از فرسایش خاک در کشور و ارائه آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خبر داد.

وی اظهار داشت: در طرحی که برای برنامه ششم توسعه داده‌ایم، در نظر داریم طی برنامه‌ای از فرسایش خاک در 2.5 میلیون هکتار از اراضی جلوگیری و روند فرسایش را کند کنیم.

اکبری با اظهار تأسف از اینکه تاکنون بیشتر به آب توجه شده و از خاک غفلت کرده‌ایم، گفت: در بخش خاک وضعیت خوبی در دنیا نداریم و تلاش می‌کنیم تا خاک را در مدار برنامه‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه سالانه 56 میلیارد دلار در کشور خسارت خاک داریم که معادل درآمد نفتی کشور است، افزود: فرسایش خاک در کشور 17 تن در هکتار است که سالانه دو میلیارد تن می‌شود و از آنجا که به ازای هر تن خاک، 28 دلار خسارت وارد می‌شود، ما نیز سالانه 56 میلیارد دلار از فرسایش خاک ضرر می‌کنیم./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

S-940928-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید