Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

یلدای 94 کمبود تولید نداریم، ماهیگیری از آب گل‌آلود ممنوع!

با توجه به آنکه تولید مایحتاج مردم در شب یلدا بیش از نیاز کشور تأمین شده است، تنها عامل گرانی را می‌توان به احتکارکنندگان مربوط دانست.

یلدای 94 کمبود تولید نداریم، ماهیگیری از آب گل‌آلود ممنوع!
یلدای 94 کمبود تولید نداریم، ماهیگیری از آب گل‌آلود ممنوع!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، یلدا شبی برای دور همی فامیل است که نویدبخش شروع فصل زمستان بوده و در خانواده‌ها معمولاً با انواع میوه، خشکبار و غذاهای پروتئینی همچون ماهی مزین می‌شود، اما هرساله قیمت برخی اقلام خوراکی چنان گوی سبقت را می‌گیرد تا مردم ناگزیر از عدم مصرف آن شوند.

در این راستا، مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی از وجود محتکران هندوانه خبر می‌دهد و می‌گوید: بیش از 150 هزار تن هندوانه در کشور تولید شده که بیش از نیاز کشور است و هیچ کمبودی وجود ندارد.

حسن خندگی قیمت دوهزار و 300 تومانی برای هر کیلوگرم هندوانه در ایام یلدا را با توجه به تقاضای بازار مناسب ارزیابی کرده و می‌افزاید: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم هندوانه در بازار مصرف حدود دوهزار تا دوهزار و 500 تومان است، بنابراین کمبودی در کشور نداریم که قیمت هفت‌هزار تومانی هندوانه در کشور به‌دلیل کمبود تولید، توجیه داشته باشد. به‌جز آنکه عده‌ای سودجو از بازار این شب‌ها استفاده سوء ببرند.

رشد 10 درصدی تولید انار در سال جاری

اما انار از دیگر میوه‌هایی است که این شب‌ها میهمان بیشتر خانه‌ها است و تولید امسال آن بیش از یک میلیون تن توط مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برآورد شده است.

ابوالقاسم حسن‌پور از رشد 10 درصدی تولید انار نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: رتبه انار ایرانی از لحاظ تولید و کیفیت زبانزد است و قیمت منطقی آن بر اساس درجه، از چهارهزار تا پنج‌هزار تومان منطقی به‌نظر می‌رسد.

اما بازار انارفروشان نیز این روزها داغ داغ است، زیرا این محصول را هر کیلوگرم هشت‌هزار تا 10 هزار تومان نیز به فروش می‌رسانند، در حالی که مشتریان هیچ اطلاعی از کپک‌زدگی برخی انارهایی که بدین‌ترتیب به مردم فروخته می‌شود، ندارند.

پرتقال و خرمالو از دیگر میوه‌های مصرفی مردم در شب یلدا است که خرمالو این روزها گوی سبقت را از پرتقال گرفته و از آنجا که فصل این میوه تا شب یلدا است و بعد از آن حضور آن در بازار کم‌رنگ‌تر می‌شود، شاید طبیعی باشد که تا هفت‌هزار تومان نیز قیمت داشته باشد.

قیمت موز نیز به چهارهزار تومان رسیده است، در حالی که در هفته گذشته تا سه‌هزار و 400 تومان به فروش می‌رفته است.

ازگیل 10 هزار تومانی نیز حضوری هرچند گران بین میوه‌های شب یلدا پیدا کرده و در مقابل آن قیمت مناسب مرکباتی چون پرتقال که بسته به درجه آن از دوهزار تا پنج‌هزار تومان، نارنگی از سه‌هزار تا پنج‌هزار تومان،کیوی حدود پنج‌هزار تومان و سیب نیز از دوهزار تا پنج‌هزار تومان وجود دارد.

به آجیل شب یلدا می‌رسیم که از تنقلات این شب محسوب می‌شود و در مناطق مختلف شهر، قیمت‌های متفاوتی دارد، به‌گونه‌ای که از 10 هزار تا 50 هزار تومان متفاوت است. باسلوق نیز با قیمت 16 هزار تومانی خود در آجیل شب یلدا جایگاه پیدا کرده است.

ماهی شب یلدا را از پایانه بتکا ارزان بخرید

ماهی از دیگر غذاهای مورد علاقه مردم در این شب محسوب می‌شود که برای عرضه گسترده و قیمت منطقی آن از فردا پایانه و نمایشگاه دائمی بتکا در محله تهرانپارس برای عموم مردم محصولات مختلف شیلاتی را عرضه می‌کند که به گفته مسئولان، قیمت محصولات عرضه‌شده در آن منطقی و با توجه به قیمت‌های کارشناسی خواهد بود.

به گفته معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات، در فصل برداشت کپورماهیان قرار داریم و قیمت 10 هزار تا 11 هزار تومانی برای هر کیلوگرم ماهی کپور و آمور منطقی است.

همچنین حسین عبدالحی تولید در مزارع پرورشی را نیز مناسب ارزیابی کرده و می‌گوید: تاکنون حدود هشت تن میگو، شش تن ماهی کپور و 35 کیلوگرم در هر مترمربع ماهی قزل‌آلا در مزارع پرورشی برداشت شده است.

در مجموع یلدای امسال بدون کمبود مایحتاج مردم پیش‌بینی شده است و اگر هم افزایش قیمتی مشاهده می‌شود، گاهی بی‌انصافی برخی فروشندگان است که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند، اما در این بین میادین میوه و تره‌بار شهرداری‌ها خوب عمل کرده و نیازهای غذایی مردم را عرضه می‌کند. به‌طور قطع، خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار به نفع اقتصاد مردم خواهد بود تا با یلداهایی گران‌قیمت روبه‌رو نشوند و بتوانند ایام خوشی را با صرفه اقتصادی برگزار کنند./

گزارش: مژگان ستار

A-940928-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید