Iranian Agriculture News Agency

اجباری شدن تأییدیه محصولات نانو کشاورزی/ کاهش 10 درصدی ضایعات کشاورزی با استفاده از بسته‌بندی‌های نانو

کارگروه سالم‌سازی آب که با مشارکت کمیته نانوفناوری وزارت جهاد کشاورزی و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و متخصصان ذی‌ربط در مؤسسه تحقیقات خاک و آب و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آب تشکیل شد.

اجباری شدن تأییدیه محصولات نانو کشاورزی/ کاهش 10 درصدی ضایعات کشاورزی با استفاده از بسته‌بندی‌های نانو
اجباری شدن تأییدیه محصولات نانو کشاورزی/ کاهش 10 درصدی ضایعات کشاورزی با استفاده از بسته‌بندی‌های نانو

دبیر کمیته فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: فناوری نانو، نوعی فناوری است که به تولید و دستکاری ابزار، مواد و سیستم‌ها به تحقیق در ابعاد یک تا 100 نانومتر می‌پردازد. مواد در این ابعاد یک تا 100 نانومتر دارای ویژگی‌هایی هستند که در ابعاد بالاتر از 100 نانومتر مشاهده نمی‌شود. این فناوری امروزه در تمامی حوزه‌ها شامل کشاورزی، پزشکی، صنعت، محیط زیست و... به کار گرفته می‌شود.

علی‌مراد سرافرازی با بیان اینکه در بخش کشاورزی، حوزه‌های اولویت‌دار شامل آب، سموم کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات هستند، افزود: در بخش آب با توجه به بحران کمبود آب، در نطر است تا با تدوین و اجرای پروژه‌هایی ضمن کاهش آلودگی آب‌های مورد مصرف در بخش کشاورزی اقداماتی در جهت کاهش EC آب با بهره‌گیری از نانوفیلتراسیون با همکاری بخش خصوصی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شود. در این باره با تشکیل کارگروه سالم‌سازی آب که با مشارکت کمیته نانوفناوری وزارت جهاد کشاورزی و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و متخصصان ذی‌ربط در مؤسسه تحقیقات خاک و آب و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آب انجام شده است.

وی با اعلام اینکه پروژه مربوطه تدوین و پایلوت‌هایی در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان و یزد تعیین شده است، خاطرنشان کرد: با تأمین اعتبار لازم برای اجرای این پروژه مراحل عملی آن آغاز خواهد شد. علاوه بر این موضوع کاهش تبخیر آب مخازن ذخیره آب با بهره‌گیری از فناوری نانو در دستور کار این کمیته قرار دارد.

سرافرازی در حوزه مدیریت عوامل خسارت‌زای گیاهی تلاش بر این است که با همکاری مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور و سازمان حفظ نباتات تمهیداتی برای کاهش مصرف سموم و بهره‌گیری از فناوری نانو در این جهت اندیشیده شود. برای این منظور تلاش برای تولید نانو آفت‌کش‌ها از یک طرف و بهره‌گیری از نانوکپسول‌ها جهت رسانش هوشمند سموم آفت‌کش برای جلوگیری از تأثیرات سوء این سموم بر موجودات غیرهدف شامل انسان و سایر موجودات در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در استفاده از این فناوری نوین در حوزه کشاورزی به‌دلیل آنکه با موجود زنده سروکار داریم تحقیقات با وسواس بیشتری صورت می‌گیرد.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور یادآور شد: از زمان شروع فعالیت‌های کمیته نانو تا به حال در مجموع 21 پروژه تحقیقاتی نظیر تهیه کیت تشخیص و ردیابی عوامل مهم ویروسی و ویروئیدی بیمارگر سیب‌زمینی، بررسی کارایی انتقال ژن به سلول‌های گیاهی با استفاده از نانوذرات طلا و انتقال ژن‌های مقاوم به تنش‌های زیستی و غیرزیستی برنج، سنتز سبز نانوذرات طلا با استفاده از عصاره‌های گیاهی و تولید نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم توسط مؤسسه‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به اتمام رسیده است.

به گفته سرافرازی، در حال حاضر در مجموع 37 پروژه تحقیقاتی نظیر بررسی امکان استفاده از نانوذرات سیلیسی به‌عنوان ناقلان غیرویروسی در فرایند انتقال ژن کاپاکازئین گاومیش بومی ایران به گاو هلشتاین و کاربرد نانوالیاف زیست سازگار از آگار و کیتوزان به شیوه الکتروریستی جهت حفظ و نگهداری و افزایش زمان ماندگاری آبزیان در حال اجرا است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر 30 درصد از تولید کشاورزی ما به ضایعات تبدیل می‌شوند، این در حالی است که با استفاده از این فناوری و تولید فیلم‌های قابل بازیافت می‌توان میزان این ضایعات را هفت تا 10 درصد کاهش داد. در این باره پروژه تحقیقاتی با عنوان تولید فیلم‌های قابل بازیافت نانوکامپوزیت نشاسته به‌منظور بسته‌بندی محصولات کشاورزی انجام شده است.

سرافرازی اظهار داشت: این بسته‌بندی‌های نانویی با بهره‌گیری از نانورس با کاهش تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن، باعث دوام بیشتر محصولات می‌شوند. بسته‌بندی‌های بر پایه نانونشاسته زیست‌تخریب‌پذیر بوده و به سرعت به محیط زیست بازمی‌گردند.

وی با بیان اینکه تکنولوژی امکان تولید بسته‌بندی‌های نانویی در کشور وجود دارد، گفت: مشکل هزینه نسبتاً بالای تولید این بسته‌بندی‌ها است، با وجود این، در صورت تولید انبوه و با توجه به صرفه‌جویی حاصل از کاهش ضایعات، تولید آنها مقرون به صرفه است.

دبیر کمیته فناوری نانوی وزارت جهاد کشاورزی افزود: به‌منظور ساماندهی محصولات برپایه نانو که قابلیت کاربرد در بخش کشاورزی دارند، از تمامی تولیدکنندگان این محصول که تا به حال نسبت به ثبت آن اقدام نکرده‌اند درخواست می‌شود که جهت ثبت محصولات به این کمیته مراجعه کنند.

این کمیته در حال حاضر در حال تدوین شیوه‌نامه‌ای برای ثبت بر خط محصولات برپایه نانو در بخش کشاورزی است تا تولیدکنندگان به سهولت بتوانند نسبت به ثبت درخواست و پیگیری امور مربوط یه صدور مجوز در سایت www.agronano.ir اقدام کنند./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940929-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید