Iranian Agriculture News Agency

برنامه شیلات برای وارد کردن ماهی به سبد کالا خانواده‌های روستایی

مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران، از تولید سالانه حدود 370 هزار تن انواع آبزیان مختلف در کشور در آب‎های شیرین خبر داد و افزود: ایران در تولید ماهی قزل‎آلا با 140 هزار تن رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داده است.

برنامه شیلات برای وارد کردن ماهی به سبد کالا خانواده‌های روستایی
برنامه شیلات برای وارد کردن ماهی به سبد کالا خانواده‌های روستایی

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مرتضی افراسیابی در نخستین کارگاه آموزشی ملی توسعه آبزی‌پروری در مناطق غیرساحلی کشور، با بیان این که ایران در بحث میگو و آب شور نیز رشد خوبی داشته است، گفت: در دهه گذشته آبزی‌پروری در کشور رشد و شتاب خوبی داشته است به طوری که آبزی‌پروری کشور در این مدت، توانسته جایگاه خوبی در دنیا پیدا کند.

وی با بیان اینکه آبزی‌پروری از زیربخش‌های کشاورزی است که یکی از اقتصادی‌ترین این زیربخش‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند سود خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند، یادآور شد: برای توسعه آبزی‌پروری در کشور برنامه‌ریزی‌های خوبی برای افق‌های آینده صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران اضافه کرد: در حال حاضر تمرکز و توجه سازمان شیلات به پرورش آبزیان در قفس و استفاده از آب‌های شور در سواحل شمالی و جنوبی است که برای این موضوع برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و سرمایه‌گذاران توانمندی در این زمینه ورود کرده‌اند.

وی با بیان این که برای اجرای طرح پرورش آبزیان در قفس در سواحل شمالی و جنوبی کشور برای استفاده از آب‌های شور مطالعات اولیه و اقدامات خوبی شده است، اضافه کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه برای اجرای این طرح یک ظرفیت 900 هزار تن برای تولید از طریق پرورش آبزیان در قفس پیش‌بینی شده و در حال حاضر حدود 100 هزار تن از این طریق تولید می‌شود و بخش خصوصی به طور جدی وارد شده و برای توسعه این امر نیاز به فرهنگ‌سازی است.

افراسیابی با اشاره به صادرات آبزیان تولیدی در کشور اشاره کرد و افزود: سالانه حدود 60 هزار تن ماهی گرمابی به دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه صادر می‌شود که این امر توانسته برای سرمایه‌گذران این بخش رغبت ایجاد کند.

وی ادامه داد: با فراهم شدن بازار روسیه برای صادرات ماهی‌های سردآبی می‌توانیم ورود یابیم و در این زمینه برنامه‌ریزی شده است.

مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران، با اشاره به مزیت‌های اجرای طرح پرورش آبزیان در قفس، گفت: استفاده از آب دریا و آب‌های غیرمتعارف، پرورش ماهی به صورت طبیعی‌تر و با کیفیت بیشتر و سرمایه‎گذاری بیشتر به موضوع پرورش آبزیان در مناطق خشک کشور است. وی با بیان این که اتلاف آب در آبزی‌پروری وجود ندارد، یادآور شد: برای افزایش پرورش آبزیان در خراسان جنوبی تمرکز و توجه سازمان شیلات کشور استفاده از چاه‌ها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی و بالابردن بهره‌وری است.

افراسیابی با بیان این که در یک سری از استان‌ها در مورد عدم گرایش کشاورزان به امر پرورش آبزیان مشکل وجود دارد، یادآور شد: برای گرایش کشاورزان به سمت پرورش آبزیان با استفاده از منابع آبی خرد نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد و حسن این کار وارد کردن ماهی به سبد کالا خانواده‌های روستایی است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده امسال برای رشد آبزی‎پروری در خراسان جنوبی حدود 150 هزار تن بچه ماهی به صورت رایگان در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.

مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران در خصوص بحث صادرات آبزیان کشور تصریح کرد: میگو و ماهیان گرمایی 50 تا 60 هزار تن صادرات در طی سال داریم که بیشتر به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث آبزیان آب سرد اگر اقداماتی در خصوص فرآوری و عمل‌آوری اقداماتی انجام شود می‌توانیم به بازار بزرگ روسیه ورود پیدا کرد.به گفته وی در حال حاضر سالانه حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن ماهی از دریا‌ها در کشور صید می‌شود.

گفتنی است؛ نخستین کارگاه آموزشی ملی توسعه آبزی‌پروری در مناطق غیرساحلی کشور با نگرش بر کشت آکواپونیک با حضور مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران، مدیر فنی و امور آبزی‌پروری، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیر شیلات و امور آبزیان استان و جمعی از مدیران و معاونین و کارشناسان شیلات در خراسان جنوبی برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید