Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره سندیکای کنسرو ایران در گفتگو با ایانا:

اعضای سندیکای کنسرو ایران فردا به دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌روند

صبح فردا اعضای سندیکای کنسرو ایران به دیدار علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مصلحت نظام می‌روند تا گزارشی از عملکرد صنایع غذایی و همچنین مهم‌ترین مشکلات موجود در صنعت به‌ویژه در حوزه صادراتی و لزوم تجدیدنظر در بستر ناوگان هوایی و حمل و نقل زمینی و همچنین نقدینگی را گوشزد کنند.

اعضای سندیکای کنسرو ایران فردا به دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌روند
اعضای سندیکای کنسرو ایران فردا به دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌روند

رئیس هیأت‌مدیره سندیکای کنسرو ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: صبح فردا (یک‌شنبه) اعضای سندیکای کنسرو ایران به دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌روند تا درباره مهم‌ترین مشکلات صنعت گفتگویی داشته و گزارشی از عملکرد صنایع غذایی به مصلحت نظام ارائه کنند.

احمد آزادمرد افزود: در ایران سالانه 100 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که بیش از 30 درصد آن به‌عنوان ضایعات هدر می‌رود، این در حالی است که در همه کشورهای توسعه‌یافته، ضایعات محصولات کشاورزی به‌عنوان مکمل در صنایع غذایی یا صنایع خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از فرآوری و قرار گرفتن در خطوط صنعتی، صادرات دوباره می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف بالای آب، هزینه‌های کارگری و قیمت تمام‌شده در ایران به قدری بالا است که ایجاب می‌کند ضایعات محصولات کشاورزی روند نزولی پیدا کند و برای بازیافت و بازتولید محصولات کشاورزی، برنامه جداگانه‌ای تدوین شود.

آزادمرد ادامه داد: ضایعات در محصولات کشاورزی به قدری بالا است که در صورت بازمهندسی آن می‌توان مشاغل زیادی تعریف کرد و به‌ویژه در روستاها به‌عنوان کانون‌های تولید که بخش قابل توجهی از ضایعات را در این قسمت مشاهده می‌شود، کاهش داد و با بازمهندسی آن اقتصاد روستا را مورد توجه قرار داد.

وی تصریح کرد: مهاجرت روستاییان و کارگران فصلی به حاشیه شهرها که گاهی مبدل به مهاجرت دائمی می‌شود، نتیجه نبودن شغل در روستاها است که با احداث صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات می‌توان آن را جبران کرد.

ایران بهترین تولیدکننده رب گوجه‌فرنگی دنیا

عضو هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی یادآور شد: ایران دارای بهترین و باکیفیت‌ترین رب گوجه‌فرنگی دنیا است که به لحاظ رنگ، طعم و مزه قابل رقابت و حتی برتری نسبت به همه محصولات تولیدشده در بازارهای صادراتی است.

آزادمرد تأکید کرد: با وجود آنکه صنایع غذایی به‌ویژه در تولید رب گوجه‌فرنگی توانسته‌اند ایران را در مجموع هفت کشوری قرار دهند که صادرات این محصول به بازارهای بین‌المللی را در کارنامه دارد، توجه به صنف صنایع غذایی بسیار محدود است، به‌طوری که با قاطعیت می‌توان گفت به‌علت کمبود نقدینگی در صنایع غذایی، بیش از نیمی از واحدها تعطیل شده و 50 درصد باقیمانده نیز زیر ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند.

وی اظهار داشت: اتکای بیش از اندازه دولت‌ها به نفت و تک‌محصولی بودن اقتصاد کشور باعث شده سایر صنایع به‌ویژه صنایع غذایی که برخواسته از بخش کشاورزی هستند، مورد توجه دولت‌مردان قرار نگیرند و نتوانند از چتر حمایتی دولت‌ها برخوردار باشند.

حمل و نقل معضل امروز صادرات صنایع غذایی

رئیس هیأت‌مدیره سندیکای کنسرو ایران گفت: هرچند اکنون با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، صنایع غذایی توانسته‌اند با تولید محصولات کیفی که قابل رقابت با محصولات مشابه اروپایی و آمریکایی است، از استانداردهای بین‌المللی عبور کنند، اما به‌علت معضلات حمل و نقل امکان مانور چندانی در بازارهای صادراتی ندارند.

آزادمرد همچنین افزود: گوجه‌فرنگی تولید بوشهر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولید این محصول خارج از فصل محسوب می‌شود که پتانسیل و امتیاز مثبتی برای بخش کشاورزی و صنایع غذایی ایران به‌شمار می‌رود، اما نبود وسایل حمل و نقل باعث شده ارزش گوجه‌فرنگی با قیمت حمل و نقل یکسان شود و صادرات آن به سایر استان‌ها برای کشاورز مقرون به صرفه نباشد. چنین معادله‌ای یعنی باخت - باخت که مورد تأیید هیچ منطق اقتصادی نیست.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که اگر برای صادرات صنایع داخلی چه در بازارهای کشور و چه در بازارهای بین‌المللی امکانات ویژه‌ای دیده شود و وزارت راه و شهرسازی، صنایع تبدیلی و کابینه از بخش کشاورزی و صنایع غذایی یاد کنند، این بخش می‌تواند ارزش افزوده و توسعه صادرات غیرنفتی را به‌دنبال داشته باشد.

آزادمرد ادامه داد: اختصاص کامیون‌های یخچال‌دار به‌منظور توسعه صادرات، نیاز به ارقام نجومی ندارد و تنها با گوشه‌چشمی از سوی مسئولان، می‌تواند تحقق اجرایی پیدا کند.

روسیه اوج آمال صادراتی ایران نیست

عضو هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی تصریح کرد: هرچند بهره‌برداری از شرایط ویژه بازار روسیه می‌تواند در شرایط کنونی به نفع اقتصاد ایران باشد، اما بازارهای این کشور اوج آمال و آرزوی صنایع غذایی ایران نیست.

وی یادآور شد: اگر برای توسعه صادرات، زیربنای لازم محقق شده و بسترهای صادراتی در حوزه انتقال پول، گردش نقدینگی، پایین کشیدن قیمت تمام‌شده و همچنین حمل و نقل اصلاح شود، نه‌تنها روسیه، بلکه ایران می‌تواند محصولات تولیدی خود را به صدها کشور صادر کند.

آزادمرد تأکید کرد: تمرکز بیش از اندازه به بازارهای روسیه می‌تواند مغفول ماندن سایر کشورها را به همراه داشته باشد، چرا که شرایط کنونی این کشور برای همیشه ماندگار نخواهد بود و نباید در سایه سنگین روس‌ها، از بازار سایر کشورها غفلت کرد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-941005-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید