Iranian Agriculture News Agency

کشت لوبیای چیتی بدون استفاده از سم برای نخستین بار در کشور

سرپرست مرکز آموزش جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سه محقق گیاه پزشکی سازمان جهاد کشاورزی استان لاین ال 19 که کشت لوبیای چیتی بدون استفاده از سم در استان است را شناسایی کردند.
به گزارش ایانا ؛ زریر سعیدی افزود: محققان این سازمان پس از پنج سال مطالعه، بررسی و کشت برروی ارقام مختلف لوبیای چیتی در چهار نقطه استان بدون استفاده از سموم شیمیایی لاین ال 19 را شناسایی کردند.
وی به ویژگی های این لوبیا اشاره و تصریح کرد: این لاین علاوه بر مقام بودن در برابر چهار ویروس و آفت کنه تارتان دولکه ای ؛ دارای رنگی مناسب، مغذی و بازار پسند است .
وی عدم استفاده از سموم شیمیایی و جلوگیری از زیان های این سموم برای انسان و محیط زیست را از اهداف مهم این پژوهش در استان بیان کرد.
سرپرست مرکز آموزش جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با جمع آوری ارقام مختلف لوبیای چیتی در استان و انتخاب 54 لاین در محیط آزمایشگاهی و گلخانه ای به این لاین مقاوم پی بردیم که این پژوهش برای اولین بار در کشور انجام شده است.
وی اعتبار هزینه شده برای این مطالعات را 300 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: هزینه کشت این محصول با استفاده از سم در 6 هزار هکتار از اراضی زراعی استان 6 میلیارد ریال است در صورتی که هزینه کشت این لاین بدون استفاده از سم به مقدار چشم گیری این کاهش می یابد.
وی اهمیت اقتصادی این لاین برای منطقه را در طول یک سال، کاهش 12میلیارد ریالی هزینه برای کشاورز و کمک به اقتصاد کشور عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید