Iranian Agriculture News Agency

جهانگیری : برای مدیریت منابع آب قاطع باشید /  ٦‌ هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند

شهروند|  روز شنبه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در قالب بازدیدهای خود از وزارتخانه‌ها به اتوبان نیایش رفت تا در محل وزارت نیرو حاضر شود. او در این بازدید گزارش کار ٤ مدیر ارشد این وزارتخانه را شنید و یک جلسه طولانی برگزار کرد. معضل کم‌آبی، کمبود سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش مدیریت آب، تلفات برق و بودجه لازم برای انجام طرح‌های حوزه نیرو مسائل اصلی این جلسه بود.

در مجموع گزارش کار ٤ معاون و شخص وزیر نشان داد در بخش‌هایی مانند منع تلفات برق پیشرفت‌هایی بیش از حد رخ داده است؛ اما در بخش مدیریت آب عملکرد چالش‌برانگیز است. علیرضا دایمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، دلیل این امر را اختیار وزارت نیرو در بخش‌هایی با عملکرد بهتری دانست و کمبود اعتبارات و سرمایه‌گذاری (در کنار پرداخت یارانه‌ها) را موانع این حوزه دانست. جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم پس از شنیدن نکات، به موضوعات مختلفی پرداخت و درخصوص هدف خود از برگزاری جلسات با وزارتخانه‌ها این‌گونه توضیح داد که اقتصاد مقاومتی مسأله مهمی است که موجب شده این جلسه برگزار شود و از این پس جلساتی مشابه با وزارتخانه‌های مختلف برگزار شود. او با بیان این‌که دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی بسیار مصمم است خواست که ارزیابی‌های دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی را ارایه دهند و برخی برنامه‌ها و عملکرد خوبی را در برخی بخش‌ها که نسبت به اهداف از پیش تعیین شده عقب است، اجرا کنند.

قاطعیت در مدیریت منابع آب کشور

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که این وزارتخانه باید در اعمال مدیریت منابع آب کمترین گذشت را نداشته باشد و به صورت قاطع عمل کند، گفت: در مجموع این وزارتخانه نباید از موضع کارشناسی‌اش عقب‌نشینی کند؛ وزارت نیرو باید برای مصرف آب کشور سیاست‌هایی بگذارد که تمام دستگاه‌ها ملزم به رعایت این سیاست‌ها باشند همان‌گونه که وزارت صنعت در بخش صنعت سیاستگذاری می‌کند و سایر دستگاه‌ها پیرو آن سیاستگذاری حرکت می‌کنند. به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری خشکسالی مستمر ١٥ساله ایران یکی از دغدغه‌های جدی دولت است. به همین منظور باید این دغدغه به‌طور کامل و بدون هیچ‌گونه کتمان حقایق به مردم منتقل شود؛ چرا که هرجا موفقیتی در رفع دغدغه‌ها و اجرای پروژه‌ها وجود داشته، با همکاری مردم این موفقیت به دست آمده است. جهانگیری با بیان این‌که در بخش مدیریت آب شرب مدیریت خوبی انجام شده گفت: در سال‌های گذشته همواره دغدغه جیره‌بندی مخصوصا در تهران را داشتیم و در تابستان ‌سال‌جاری نیز هم درخصوص برق و هم درخصوص آب مدیریت مطلوب وزارت نیرو موجب شد که جیره‌بندی و خاموشی نداشته باشیم. معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که باید مشارکت بخش خصوصی گسترده‌تر از گذشته شود، گفت: این سیاست دولت برای واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی باید به‌عنوان ارزیابی عملکرد مدیران استانی وزارت نیرو قرار بگیرد.

هدفمندی ادامه می‌یابد

در کنار سخنرانی او در حاشیه مراسم درباره گمانه‌زنی ادغام وزارت نفت و نیرو با اشاره به این‌که درخصوص انحلال وزارت نیرو و تشکیل وزارت انرژی صحبت‌هایی در بدنه کارشناسی دولت شده است، گفت: این موضوع مسأله مهمی است که باید در دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تمامی آثار، دستاوردها و پیامدهای آن را بررسی کنیم. ‌وزارت نیرو برای ‌سال ٩٥ همچون سال‌های گذشته بودجه دارد و فعلا با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

یکی از موضوعاتی که همیشه در نشست‌های خبری وزارت نیرو به آن پرداخته می‌شود، سهم این وزارتخانه از یارانه‌های پرداختی است. جهانگیری دراین‌باره گفت: پرداخت یارانه نقدی با استدلال اقتصادی نبوده بلکه با استدلال اجتماعی بوده و جز این‌که به دنبال افزایش محبوبیتشان بودند، دستاورد دیگری نداشتند. با وجود این او در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: هدفمندی یارانه‌ها ‌سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که در ابتدای دولت یازدهم وزارت نیرو سالانه ٣ ‌هزار و ٦٠٠‌میلیارد تومان از مبلغ یارانه نقدی را تأمین می‌کرد، گفت: در ‌سال ٩٤ وزارت نیرو ٢ هزار و ٢٠٠ تا ٢ ‌هزار و ٣٠٠‌میلیارد تومان باید برای تأمین یارانه نقدی پرداخت کند که در تلاشیم و امیدواریم که این مشکل وزارت نیرو در خلال برنامه ششم توسعه حل شود.

وی تصریح کرد: در هر جلسه دولت آقای چیت‌چیان عنوان می‌کند که وزارت نیرو ٣٠‌ هزار‌ میلیارد تومان بدهی دارد و باید برای این بدهی کلان چاره‌اندیشی شود؛ با این بدهی کلان بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری جدید رغبت پیدا نمی‌کند.

احتمال توقف ساخت سدها در آینده

علاوه بر جهانگیری وزیر نیرو نیز در این جلسه سخنرانی کرد. او وزارت نیرو را تنها وزارتخانه دولتی خواند که مردم به‌طور ٢٤ ساعته نیازمند خدمات آن هستند. چیت‌چیان دراین‌باره افزود: با وجود این‌که ۱۵‌سال خشکسالی داشتیم و بدهی‌های زیاد در حوزه برق نیز وزارت نیرو را تحت فشار قرار داده اما این خدمات بدون وقفه و بدون مشکل به مردم ارایه شده است. وزیر نیرو در ادامه سخنان او از توقف نهایی ساخت ٤ سد خبرداد. او به این نکته اشاره کرد که احتمال توقف ساخت برخی سدهای دیگر در آینده نیز وجود دارد.

وزیر نیرو با اعلام این‌که کاهش سرمایه‌گذاری در صنایع آب و برق به حد مخاطره‌آمیز رسیده و ریسک را بالا برده است، تصریح کرد: این درحالی است که همزمان با کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌ها در قانون هدفمندی یارانه‌ها، مقرر شده بود که قیمت آب و برق در ‌سال ۹۴ واقعی شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

به عقیده چیت‌چیان کاهش اعتبارات و محدودیت بازار سرمایه برای بخش آب و برق مشکل‌ساز شده است. او دراین‌باره گفت: بخش خصوصی هم‌اکنون آمادگی دارد در این دولت سرمایه‌گذاری کند و حتی می‌تواند ۲۵‌درصد سرمایه را با خود به این دو بخش بیاورد؛ اما چون باقی سرمایه باید از طریق تسهیلات بانکی به این دو بخش ارایه شود، جرات ورود به سرمایه‌گذاری را ندارد.

او در ادامه افزود: عدم تعادل درآمدها و هزینه‌های صنعت برق دومین مشکل اصلی این وزارتخانه است. بارها این مسأله بیان شده که به‌عنوان نمونه هزینه سوخت را در برق منها کنیم‌ سال ٩٤ هزینه تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها، توزیع و انتقال انرژی به ازای هر کیلووات ساعت ١٠٠ تومان بوده است درحالی‌که به‌طور متوسط به ازای هر کیلووات ساعت از مصرف‌کنندگان برق ٦٠ تومان دریافت شده و از این ٦٠ تومان، ١٠ تومان وزارت نیرو به جهت پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم پرداخت کرده است. درنهایت آنچه که به دست وزارت نیرو رسیده ٥٠ تومان بوده و این به معنی نصف هزینه‌های انجام شده است.

معاونان چه گفتند؟

در این جلسه معاونان وزیر نیرو هم برخی نکات مهم در این حوزه را توضیح دادند که در ادامه برخی جملات مهم را به‌صورت تیتروار به نقل از هر مسئول می‌خوانید: علیرضا دائمی (معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو):

- وزارت نیرو سالانه ٣٥‌هزار‌ میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند

- انجام ٢٦ طرح تحقیقاتی و توسعه فناوری در وزارت نیرو پیگیری می‌شود

- مشغول فراهم کردن زیرساخت مناسب برای تولید باطری و خودروی برقی در ایران هستیم

- در نیمه نخست ‌سال‌جاری ٥‌ میلیارد کیلووات ساعت برق صادر کردیم

- وزارت نیرو به دنبال اصلاح نظام اقتصادی آب و برق است

رحیم میدانی (معاون وزیر نیرو در امور آبفا):

- درخواست ٥٠٠‌ میلیارد تومان برای ساماندهی رودخانه‌ها و ٥٠٠‌ میلیارد تومان برای توسعه تجهیز آبرسانی روستایی

- ١٥٠ هزار میلیارد تومان پروژه آبی نیمه‌تمام در کشور داریم

- با بودجه فعلی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ٥٠ تا ٦٠‌ سال طول می‌کشد

- ٦‌ هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند

- سرانه آب تجدیدپذیر کشور ١٤٥٠ مترمکعب در‌ سال است

- حجم آب ورودی به مخزن سدهای کشور ٨,٣ در مقایسه با مدت مشابه‌ سال گذشته ٥٢‌درصد افزایش یافته است

هوشنگ فلاحتیان (معاون وزیر نیرو در امور برق):

- ٦٠‌درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود

- تا ١٤٠٠ شمسی ٨٠ درصدبرق کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود

- وزارت نیرو ٢٥‌هزار‌ میلیارد تومان بدهی دارد

- تلفات برق تا پایان دولت یازدهم به کمتر از ١٠‌درصد می‌رسد

- ظرفیت نیروگاهی کشور به ٤٨٦٦ مگاوات رسیده است

- تا ١٤٢٠ شمسی سهم نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به ٦٠‌درصد می‌رسد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید