Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی خبر داد:

تقویت زنجیره‌های تولید مرغ با کمک تولیدکنندگان برتر/ افزایش پنج درصدی صادرات دام سبک در سال جاری

برای آنکه تمامی تولیدکنندگان مرغ کشور برای تولیدی هماهنگ در زنجیره تولید قرار گیرند، لازم است مصوبه قانونی داشته باشیم و با استفاده از مشاوره حقوقی، طرح فوق را چکش‌کاری کنیم تا به تصویب نهایی برسد.

تقویت زنجیره‌های تولید مرغ با کمک تولیدکنندگان برتر/ افزایش پنج درصدی صادرات دام سبک در سال جاری
تقویت زنجیره‌های تولید مرغ با کمک تولیدکنندگان برتر/ افزایش پنج درصدی صادرات دام سبک در سال جاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی روز گذشته در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در جمع بهره‌برداران نمونه بخش دام گفت: ظرفیت کارخانه‌های خوراک طیور در حال حاضر به‌روز نیست، اما آن بخشی که تولید می‌شود، در تنظیم جیره غذایی بسیار مؤثر است.

حسن رکنی افزود: همان‌گونه که برای تهیه بهترین غذا، اگر تمامی ارکان آن رعایت شود و تنها نمک آن حذف شود، غذای خوش‌طعمی نخواهیم داشت، در جیره غذایی دام و طیور نیز لازم است از بهترین مواد اولیه در راستای بهبود ظرفیت غذاها بهره‌برداری شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است به‌صورت مهندسی‌شده جیره غذایی دام و طیور تهیه شود تا مشکلات مختلفی که در حال حاضر برخی تولیدکنندگان با آن روبه‌رو هستند، از بین برود.

رکنی بالا بودن هزینه‌های تولید در بخش دام سنگین را از دیگر چالش‌ها برشمرد و ادامه داد: لازم است از چالش‌های موجود برای تبدیل شدن به فرصت استفاده کنیم. اتفاقی که در بخش تولید شیرخام افتاده است را باید با روشی که تولیدکننده و مصرف‌کننده ضرر نکنند، حل کنیم.

افزایش پنج درصدی صادرات دام سبک در سال جاری

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مسئله صادرات و بهم ریختن عرضه و تقاضا در برخی تولیدات دام و طیور تصریح کرد: در پاره‌ای از موارد به‌دلیل ناهماهنگی در تولید، با مازاد روبه‌رو هستیم؛ به‌ویژه در بخش طیور که باعث شد برخی تولیدکنندگان ضرر کنند. علاوه بر آن، در بخش دام نیز تلاش شد که اضافه تولید در قالب صادرات به سایر کشورها فرستاده شود. همان‌گونه که چهار تا پنج درصد در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش صادرات دام سبک به لحاظ ارزشی بوده‌ایم.

وی یادآور شد: در حال حاضر تولید طیور گوشتی در کشور به‌صورت جزیره‌ای انجام می‌شود که اعتقادی به این مسئله ندارم و لازم است در این زمینه زنجیره‌های تولید تقویت شوند و از حالت فعلی خارج شویم.

رکنی تأکید کرد: زنجیره‌های تولید با مدیریت مناسبی در کشور شکل گرفته، اما لازم است تمامی مرغداران به زنجیره فوق بپیوندند و به‌صورت همگن به تولید بپردازند و در این راستا باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: ظرفیت تولید سه میلیون تن گوشت مرغ در کشور وجود دارد، اما در حال حاضر دو میلیون تن تولیدی که انجام می‌شود نیز در گاهی موارد روی دست تولیدکنندگان می‌ماند که در این راستا باید فکری اساسی شود.

رکنی بر تقویت زنجیره‌ها با کمک تولیدکنندگان برتر تأکید کرد و گفت: در حال حاضر تولید و مصرف سرانه گوشت مرغ در کشور بیش از میانگین جهانی بوده و لازم است برترین‌های بخش کشاورزی به‌عنوان الگو برای سایرین باشند، همان‌گونه که یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های تولید گوشت طیور به‌عنوان برترین تولیدکننده در سال جاری شناخته شده است.

تنوع محصولات تولیدشده از عسل در دستور کار قرار گیرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی افزود: در زمینه زنبورعسل رتبه کمتر از دهم را در دنیا دارا هستیم، اما لازم است تنوع محصولات تولیدشده را افزایش دهیم و با حل مشکلات زنبورداران بتوانیم راه‌های صادراتی و افزایش تولید با تأکید بر محصولات متنوع را مدنظر قرار دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش زنجیره‌ها، تمامی موارد دیده شده است و برخی گزینه‌های حقوقی مدنظر قرار گرفته که نیاز است مصوبه قانونی داشته باشیم و با استفاده از یک مشاور حقوقی، طرح فوق را چکش‌کاری کرده و به تصویب نهایی برسانیم تا بدین‌ترتیب تمامی تولیدکنندگان به این زنجیره بپیوندند.

گفتنی است، در دیدار صمیمی معاون وزیر جهاد کشاورزی با تولیدکنندگان برتر بخش دام در کنار تولیدکنندگان نمونه بخش شیلات، تقدیری دوباره از زحمات برترین‌های این بخش انجام شد./

خبرنگار: مژگان ستار

L-941015-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید