Iranian Agriculture News Agency

زنبوردار نمونه کشوری در گفتگو با ایانا:

با نمونه‌ها/ واردکنندگان عسل تقلبی، صادرکننده عسل مرغوب ایرانی شوند

ایران جزو برترین کشورهای تولیدکننده عسل است که واردکنندگان می‌توانند تغییر شغل دهند و به صادرکننده محصول باکیفیت ایرانی تبدیل شوند.

با نمونه‌ها/ واردکنندگان عسل تقلبی، صادرکننده عسل مرغوب ایرانی شوند
با نمونه‌ها/ واردکنندگان عسل تقلبی، صادرکننده عسل مرغوب ایرانی شوند

زنبوردار نمونه کشوری امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با تولید 25 کیلوگرم عسل از هر کلنی، توانستم در مجموع 42.5 تن عسل در سال برداشت کنم.

حیدر پذیر افزود: علاوه بر تولید عسل، محصولات دیگری چون گرده گل، ژل رویال، بره موم و موم تولید کرده و همچنین با تولید سه‌هزار ملکه اصلاح‌شده مازاد بر مصرف زنبورستان، برای سایر بخش‌ها نیز صادرات انجام می‌دهم.

وی استفاده از کارشناس فنی، رعایت اصول بهداشتی، اصلاح نژاد و به‌گزینی در زنبورستان و ارتباط مستمر با مراکز اجرایی و ترویجی و تحقیقی را از دلایل موفقیت خود دانست و خاطرنشان کرد: جزو پنج زنبورستان نمونه کشور هستم که در تولید محصولات مورد نیاز خودکفا شدم.

پذیر درباره عسل تقلبی و طبیعی ادامه داد: در فصل زمستان و بهار که گرده گل زیاد و شهد کم است، برای آنکه انرژی زنبورها تأمین شود، از شکر برای تغذیه استفاده می‌شود تا در فصل تابستان عسل خوب و طبیعی به‌عمل آید و مورد مصرف قرار گیرد.

وی زنبورداری را شغل اجدادی خود برشمرد و تصریح کرد: قدیمی‌ترین کوزه عسل که مربوط به 450 سال پیش است، از اجداد به من به ارث رسیده و بزرگ‌ترین خواسته‌ای که از واردکنندگان عسل‌های تقلبی دارم آن است که ایران رتبه هشتم تولید عسل را دارد و می‌تواند به‌عنوان صادرکننده عسل و محصولات زنبورداری پیشرو باشد، در حالی که واردکنندگان در شرایط حاضر اقدام به واردات عسل‌های بی‌کیفیت از کشورهایی همچون چین می‌کنند و پس از مخلوط کردن با عسل طبیعی ایرانی، آن را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

زنبوردار نمونه کشوری یادآور شد: اگر بازار واردات مناسب است، صادرات محصولات عسل ایرانی نیز می‌تواند بازار مناسبی را در کشورهای دیگر ایجاد کند؛ بنابراین واردکنندگان می‌توانند به صادرکنندگان عسل تبدیل شوند تا هم برای کشور ارزآوری ایجاد شود و هم محصولات تولیدشده توسط تولیدکنندگان داخلی روی دستشان نماند.

پذیر در پایان قیمت هر کیلوگرم عسل درجه یک را در استان فارس 30 هزار تومان عنوان کرد.

گفتنی است، حیدر پذیر متولد 1347 و دارای تحصیلات دیپلم از شهرستان کازرون استان فارس، با تولید 25 کیلوگرم عسل از هر کلنی، نمونه کشوری شد./

خبرنگار: مژگان ستار

L-941016-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید