Iranian Agriculture News Agency

گزارش جدید از وضعیت بارش‌ها در کشور / حجم بارش ها به 119 میلیمتر رسید

حجم بارش های کشور با وقوع 41 میلیمتر بارش در حوضه آبریز خلیج فارس در هفته گذشته به 119 میلیمتر رسید و میزان همسنجی بارش ها ،نشانه افزایش داشت.  

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو ، هفته گذشته و با وقوع بارندگی در بیشتر مناطق 18 میلیمتر بارش ثبت شد و حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی (اول مهرماه 1394) تا پایان هفته گذشته (هجدهم دی ماه) به 119 میلی متر رسید. میزان بارش ها در همسنجی با پارسال و در همین زمان 70 میلیمتر و متوسط درازمدت 80 میلیمتر ثبت شده بود.

حجم بارش ها از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون 49 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 39 درصد نسبت به متوسط درازمدت افزایش یافته است.

طبق اطلاعات بارش ها در حوضه های اصلی آبریز کشور، در طول هفته گذشته و از روز نهم تا شانزدهم دی ماه 41 میلیمتر بارش در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، 11 میلیمتر در حوضه آبریز خزر و 12 میلیمتر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گزارش شده است.

همچنین 11 میلیمتر بارش در حوضه فلات مرکزی، پنج میلیمتر در حوضه هامون و مرزی شرق و چهار میلیمتر بارندگی نیز در حوضه قره قوم ثبت شده است.

بیشترین افزایش بارندگی تا پایان هفته گذشته در مقایسه با دوره درازمدت، در ایستگاه دهلران استان ایلام با هفت برابر افزایش بارش بود و ایستگاه چابهار در استان سیستان و بلوچستان با صد درصد کاهش کمترین میزان بارندگی درمقایسه با دوره درازمدت را داشت.

حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری (آغاز مهر ماه) تا پایان جمعه چهارم دی ماه به 87 میلیمتر رسیده بود.

وزارت نیرو پیش از این اعلام کرد :میزان بارندگی از ابتدای سال زارعی آبی تا شانزدهم دی ماه به طور متوسط 117 میلیمتر بارندگی در ایران شاهد بوده ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و دراز مدت میزان بارندگی ها از شرایط مطلوبی برخوردار بوده است.

طبق بررسی ها، میزان بارندگی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل و درازمدت 30 درصد افزایش نشان می دهد. بر اساس داده های آماری در سنوات گذشته 50 درصد بارش های کشور مربوط به فصل زمستان بوده است اما امسال بارندگی در فصل پاییز وضعیت مطلوبی داشت .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید