Iranian Agriculture News Agency

مسئول تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد:

معامله 156 هزار تن ذرت خوزستان در بورس کالا/ ارائه کد بورسی به 7000 کشاورز ذرت‌کار خوزستانی

تاکنون در استان خوزستان حدود 220 هزار تن ذرت تر خریداری شده که 156 هزار تن آن از طریق بورس معامله شده و لازم است مابه‌التفاوت قیمت خریداری‌شده محصول در بورس تا قیمت تضمینی به‌صورت قانونی در بودجه پیش‌بینی شود تا این طرح در سال‌های آینده به سایر استان‌ها تعمیم داده شود.

معامله 156 هزار تن ذرت خوزستان در بورس کالا/ ارائه کد بورسی به 7000 کشاورز ذرت‌کار خوزستانی
معامله 156 هزار تن ذرت خوزستان در بورس کالا/ ارائه کد بورسی به 7000 کشاورز ذرت‌کار خوزستانی

مسئول تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره خرید محصول ذرت با قیمت تضمینی که در سال جاری در استان که به‌صورت پایلوت اجرایی شد، گفت: بر اساس ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، بهره‌برداران می‌توانند محصولاتشان را از طریق بورس عرضه کنند و امسال جوی استان کرمانشاه و ذرت استان خوزستان به‌عنوان پایلوت انتخاب شد.

مسعود احمدی افزود: از آنجا که خوزستان رتبه نخست تولید ذرت در کشور را دارا است، به‌عنوان پایلوت در این طرح برگزیده شد و برای اجرای این طرح، 50 جلسه مشترک با دستگاه‌های ذی‌ربطی همچون بورس کالا، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت‌های ذی‌ربط همچون شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان تعاون روستایی کشور برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بازدیدهای انجام‌شده از 27 انبار منتخب بورس کالا، عملیات آغاز شد و اقدامات لازم برای تعیین میزان رطوبت و هکتولیتر بر اساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی که به ترتیب 35 درصد و 640 بود، عملیات آغاز شد.

احمدی ادامه داد: در ابتدای کار با توجه به پایلوت بودن، ناهماهنگی‌هایی وجود داشت و لازم بود زیرساخت‌هایی فراهم شود که تمامی آنها به انجام رسید و تاکنون حدود 220 هزار تن ذرت تر، از بهره‌برداران خریداری شده که 180 هزار تن آن به ذرت خشک تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: حدود 156 هزار تن ذرت از طریق بورس معامله شد و مابقی آن نیز در حال حمل به ذرت‌خشک‌کنی‌ها یا انبارهای بورس است.

پیش‌بینی خرید 250 هزار تن ذرت در خوزستان

مسئول تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: با توجه به آنکه بارندگی در روزهای اخیر در استان وجود دارد، حدود شش تا هفت درصد عملیات برداشت گندم و مراحل مختلف خشک کردن و انبار باقی مانده است که پیش‌بینی می‌شود در پایان بتوانیم به رقم 250 هزار تنی ذرت تر دست پیدا کنیم.

احمدی تأکید کرد: برخی ناهماهنگی‌ها در اعلام جدول ابلاغ‌شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام درباره رطوبت و هکتولیتر اعلام شده بود که با جلسات مکرر برگزارشده، خوشبختانه رفع شد و در حال حاضر رطوبت 14 درصد برای ذرت خشک‌شده و هکتولیتر 640 مورد قبول قرار گرفته است که با رطوبت 35 درصد، میزان هکتولیتر نیز تغییر می‌کند.

وی اظهار داشت: این طرح دارای مزایای مثبت بسیاری است، ازجمله آنکه بار مالی دولت به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و کشاورزان در کمتر از دو روز به دوسوم بهای ذرت فروخته‌شده خود دست پیدا می‌کنند.

احمدی همچنین گفت: اما مهم‌ترین موضوع مسئله مابه‌التفاوت است که اگر قرار است از سال‌های آینده این طرح به سایر استان‌ها تعمیم داده شود، باید مسئله مابه‌التفاوت در قانون بودجه تأمین شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر هزینه‌های تبعی همچون هزینه‌های خشک کردن، حمل و نقل و انبارداری بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام است که در این زمینه اقدامات خود را به‌موقع انجام داده است و مابه‌التفاوت بهای ذرت فروخته‌شده در بورس کالا با قیمت تضمینی 960 تومان باید توسط دولت تأمین شود که متأسفانه هنوز تأمین نشده است.

ذرت‌کاران خوزستانی، باید آماده کشت گندم شوند؛ مابه‌التفاوت هرچه سریع‌تر پرداخت شود

مسئول تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: بهره‌برداران ذرت‌کار، پس از برداشت محصول باید زمین خود را برای کشت گندم آماده کنند و بدین‌ترتیب لازم است مابه‌التفاوت را نیز دریافت کرده تا بتوانند اقدامات لازم برای محصول بعدی را مهیا کنند.

احمدی ادامه داد: حدود هفت‌هزار کشاورز ذرت‌کار خوزستانی کد بورسی دریافت کرده‌اند که می‌توانند محصول ذرت یا سایر محصولات خود را در بورس عرضه کنند و اگر قرار باشد این نوع خرید به سایر استان‌ها تعمیم داده شود، لازم است که زیرساخت‌ها فراهم شود و علاوه بر آن، برخی انبارهای محصولات کشاورزی نیاز به استانداردسازی دارد که لازم است دولت تسهیلاتی را برای ساخت انبار و افزایش ظرفیت انبارهای استان پرداخت کند.

وی درباره بازارگردانان قیمت تضمینی در خوزستان تصریح کرد: بخش‌هایی همچون صندوق طیور و دام بیشترین خرید ذرت را در استان خوزستان انجام داده‌اند و علاوه بر آن، اتحادیه‌های تعاونی‌های روستایی و عشایری نیز توانستند ذرت را به‌موقع خرید و در انبارهای خود ذخیره کنند که بدین‌ترتیب با کمبود انبار روبه‌رو نشویم.

احمدی یادآور شد: تا امروز محصولی وجود نداشته است که بازاری برای آن نباشد و شرکت پشتیبانی امور دام نیز در مراحل مختلف حمل و نقل و خشک کردن، اقدامات بسیار مؤثری را انجام داده است.

وی در پایان انجام چنین خریدی را در استان خوزستان موفقیت‌آمیز خواند و تأکید کرد: این طرح با استقبال ذرت‌کاران سایر استان‌ها نیز روبه‌رو شده است، به‌گونه‌ای که از برخی استان‌ها متقاضی عرضه ذرت در بورس خوزستان را داشتیم که به‌دلیل آنکه فقط این استان مجاز به فروش محصول بود، پذیرش انجام نشد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-941022-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید