Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان:

ایران، بازار سه میلیون تنی خوراک دام و طیور بنگلادش را هدف قرار داد

بنگلادش که رتبه چهل‌وهشتم تولید خوراک دام در دنیا را داراست، 50 درصد خوراک دام و طیور خود را از طریق واردات تأمین می‌کند و انجمن صنایع خوراک دام و طیور به‌دنبال تأمین بازار 50 درصدی این کشور است.

ایران، بازار سه میلیون تنی خوراک دام و طیور بنگلادش را هدف قرار داد
ایران، بازار سه میلیون تنی خوراک دام و طیور بنگلادش را هدف قرار داد

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، به‌دنبال آن هستیم که اواخر دی‌ماه جهت امکان‌سنجی و مطالعه بازار کشور بنگلادش، در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور هدف صادراتی، به این کشور سفر داشته باشیم.

مجیدی موافق‌قدیری افزود: بنگلادش رتبه چهل‌وهشتم تولید خوراک دام در دنیا را با ظرفیت حدود سه میلیون تن به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: مقدار مورد نیاز و مصرف خوراک دام در این کشور حدود شش میلیون تن است و حدود دوهزار و 400 تن انواع مواد معدنی، ویتامین و حدود 73 تن انواع محرک‌های رشد جهت نشخوارکنندگان به بازار عرضه می‌شود که نشان می‌دهد حدود 50 درصد خوراک دام این کشور وارداتی است و این بازار فرصت کم‌نظیری برای صنعت خوراک دام ایران جهت حضور فعال در صنعت دامپروری این کشور است.

عضو کمیسیون اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در بنگلادش، صنعت طیور دارای سابقه 81 ساله است و از 15 سال قبل به شدت در حال رشد است و برآوردها نشان می‌دهد که جمعیت طیور در این کشور سالانه 6.5 درصد افزایش داشته است.

موافق‌قدیری تصریح کرد: گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد در این کشور جمعیت آبزیان رو به کاهش است و به‌دلیل مسائل عقیدتی و مذهبی، مردم گوشت مرغ را جایگزین سایر منابع پروتئینی خود کرده‌اند.

وی یادآور شد: بنابراین یک فرصت برای تولیدکنندگان و بازرگانان به‌وجود آمده تا خوراک دام حلال و استاندارد را به پرورش‌دهندگان دام و طیور بنگلادشی پیشنهاد کند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تأکید کرد: در این کشور 32 کارخانه تولید دام مکانیزه و 45 کارخانه سنتی و نیمه‌مکانیزه فعالیت می‌کنند و در واقع رقیب تولیدکنندگان کشورمان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خوراک دام جهان است که سابقه 62 ساله دارد.

موافق‌قدیری اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تجار برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی با توجه به فرهنگ مشترکی که دارند، در آنها سابقه تجارت چندساله دارند و تلاش می‌شود با کمک سیاست‌گذاران اقتصادی کشورمان، هدفمند و با برنامه قدم برداریم تا بازرگانان و تولیدکنندگان بین‌المللی متضرر نشوند.

وی تشکیل شرکت‌های مشترک صادرات محصولات جدید و فردی کارخانه‌ها، وضع تعرفه‌های ترجیحی، صادرات مجدد مواد اولیه ازجمله پودر گوشت، پودر خون، پودر استخوان و پودر پر را از کشورهای همسایه ازجمله راه‌های نفوذ به این بازار عنوان کرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه رشد جمعیت در آسیا ازجمله این کشور کند شده، اما سطح درآمد افزایش داشته است، گفت: این نمودار به آن معنا است که خواسته‌ها و انتظارات رژیم غذایی در حال تغییر است؛ لذا استفاده از خوراک دام صنعتی در مزارع پرورشی این کشور، نیل به توسعه دارد.

موافق‌قدیری همچنین افزود: جمعیت دام در این کشور حدود شش میلیون دام سنگین، 33.5 میلیون بز، 720 هزار رأس بوفالو و 160 میلیون قطعه طیور عنوان شده است که با توجه به محوری بودن این صنعت و اشتغال، حدود پنج میلیون نفر در آن کشور در اقتصاد ملی نیز جایگاه ویژه دارند و صنعت دامپروری دو میلیارد و 310 میلیون دلار از ارزش تولید ناخالص داخلی کشاورزی بنگلادش ار به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: 18.6 درصد از این رقم شیر، 36.3 درصد گوشت، 19.8 درصد تخم‌مرغ است.

موافق‌قدیری سرانه مصرف شیر در بنگلادش را حدود 14 کیلوگرم و گوشت و تخم‌مرغ را به ترتیب 9 کیلوگرم و 115 عدد عنوان کرد.

وی در پایان تصریح کرد: انجمن همکاری با سازمان‌های دولتی و بین‌المللی را در مسیر ایجاد مناسب برای توسعه صنعتی کارخانه‌های خوراک دام ادامه خواهد داد تا فعالان اقتصادی بتوانند در این عرصه توانایی‌های لازم را در بنگاه‌های خود داشته باشند./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

L-941022-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید