Iranian Agriculture News Agency

بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر در گفتگو با ایانا:

ماکارونی ایران به خاورمیانه و کشورهای آفریقای جنوبی صادر می‌شود/ سرانه مصرف ماکارونی در ایران نصف میانگین جهانی است

صادرات ماکارونی به کشورهای همسایه ایران در خاورمیانه و کشورهای آفریقای جنوبی با وجود تحریم‌ها و مشکلاتی نظیر نقل و انتقال پول و هزینه‌های سربار حمل و نقل، ادامه دارد.

ماکارونی ایران به خاورمیانه و کشورهای آفریقای جنوبی صادر می‌شود/ سرانه مصرف ماکارونی در ایران نصف میانگین جهانی است
ماکارونی ایران به خاورمیانه و کشورهای آفریقای جنوبی صادر می‌شود/ سرانه مصرف ماکارونی در ایران نصف میانگین جهانی است

بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به وضعیت بازرگانی ماکارونی و بازارهای صادراتی گفت: در زمان حاضر عمده کشورهای هدف در حوزه صادرات ماکارونی ایران، کشورهای همسایه و کشورهای آفریقای جنوبی هستند.

مرتضی سلطانی افزود: البته تحریم‌هایی که طی سال‌های اخیر بر کشور ما تحمیل شد، در محدودیت‌های صادراتی بی‌تأثیر نبوده و در این باره همین کشورهای هدف هم با مشکلاتی نظیر نقل و انتقال پول و هزینه‌های سربار حمل و نقل روبه‌رو شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از به تصویب رسیدن برجام و پیاده شدن روش‌های دیپلماتیک در روابط سیاسی ایران با دنیا آینده روشنی جهت صادرات غیرنفتی به‌وجود آمد.

سلطانی با اشاره به تنش‌های اخیر ایران و عربستان در بازارهای صادراتی ادامه داد: تنش‌های اخیر منطقه و شیطنت‌های سیاسی عربستان، این روزها باعث متضرر شدن عربستان خواهد شد و البته که دنیا فرصت مبادلات تجاری با ایران را از دست نخواهد داد.

ماکارونی راهی روسیه خواهد شد

بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر با اشاره به شرایط سیاسی روسیه و ترکیه تصریح کرد: روابط روسیه و ترکیه از فرصت‌هایی است که اتفاقاً تنش‌های سیاسی منطقه برای ما ایجاد کرده و ترکیه زمانی از روابط نه‌چندان مطلوب روسیه و کشورهای اروپایی حداکثر بهره‌برداری را به‌عمل آورد و سهم قابل توجهی از بازارهای روسیه را از آن خود کرد و امروز در فضایی که روابط ترکیه و روسیه حاکم است، می‌توان فرصت طلایی برای ایران به‌ویژه در حوزه صادرات صنایع غذایی تصور کرد.

وی یادآور شد: بازار محصولات غذایی روسیه می‌تواند هدف دست‌یافتنی برای تولیدکنندگان مواد غذایی ایران باشد و اتفاقاً یکی از صنایع غذایی که ظرفیت مناسبی برای تولید و صادرات دارد، ماکارونی خواهد بود.

ایرانی‌ها نصف دنیا ماکارونی می‌خورند

سلطانی با اشاره به سرانه ماکارونی در کشور تأکید کرد: صنایع ماکارونی هرچند که با کنار رفتن روش‌های سنتی تولید ماکارونی و با ارتقاء سطح کیفی این محصول به واسطه استفاده از آرد سمولینا در سال‌های گذشته افزایش داشته، اما کماکان این رقم در ایران نصف سرانه مصرف این ماده غذایی در کشورهای اروپایی است.

وی اظهار داشت: با این توضیح می‌خواهم تأکید کنم هنوز جای کار دارد تا ما بتوانیم در عرصه تولید ماکارونی از تمام ظرفیت‌های اسمی تولیدکنندگان ماکارونی بهره بگیریم. سرانه مصرف ماکارونی در ایران هنوز با متوسط سرانه مصرف دنیا فاصله دارد؛ بنابراین با فرهنگ‌سازی در جهت آشنایی مردم با این محصول در برنامه‌های داخلی به‌دنبال بالا بردن سرانه مصرف هستیم.

سلطانی همچنین گفت: در اهداف برون‌مرزی هم اگرچه بی‌ثباتی‌های سیاسی منطقه، پیش‌بینی‌ها و استراتژی‌های تولیدکنندگان را تحت‌الشعاع قرار داده است، اما بی‌شک افزایش تولید و توسعه مبادلات تجاری در زمینه ماکارونی از اولویت‌ها است و باید دید شرایط سیاسی حاکم در منطقه، چه فرصت‌ها و تهدید‌هایی در این زمینه تعریف خواهد کرد.

گفتنی است، سرانه مصرف ماکارونی در ایران شش کیلوگرم است، در حالی که در کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی، سرانه مصرف 14 تا 15 کیلوگرم برآورد شده است./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

F-941027-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید