Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل‌ها در همایش پایداری جنگل و صنعت اعلام کرد:

تنها 10 درصد نیاز چوبی کشور از جنگل‌ها تأمین می‌شود

میزان بهره‌برداری از جنگل‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده و در زمان حاضر تنها 10 درصد نیاز چوبی کشور از جنگل‌های داخلی تأمین می‌شود.

تنها 10 درصد نیاز چوبی کشور از جنگل‌ها تأمین می‌شود
تنها 10 درصد نیاز چوبی کشور از جنگل‌ها تأمین می‌شود

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، رئیس این سازما در همایش پایداری جنگل و صنعت، کاهش جنگل‌های جهان از هشت میلیارد هکتار به چهار میلیارد هکتار را فاجعه بزرگ خواند و گفت: بخش عمده این اتفاق به‌خاطر عدم هم‌زیستی مسالمت‌آمیز صنعت با جنگل بوده است.

خداکرم جلالی افزود: بر اساس ارزیابی‌های بین‌المللی و آخرین گزارش شاخص عملکرد زیست محیطی (ایی پی آی) ایران با داشتن نمره 84 از 100 رتبه شانزدهم از نظر حفاظت از جنگل‌ها را در دنیا دارا است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش میزان تخریب جنگل‌ها در جهان 3.8 درصد است اما این میزان در ایران یک‌دهم درصد است که این رقم را هم باید کاهش دهیم.

جلالی ادامه داد: در اجرای طرح‌های جنگل‌داری نمره قابل قبولی داریم و در هر نقطه از جنگل این طرح اجرایی شده است پایداری و شادابی جنگل مشهود است، البته این بدین‌معنا نیست که نارسایی وجود ندارد، بلکه باید به سمتی حرکت کنیم تا روند موجود اصلاح شود.

به گفته وی، نیاز سالانه چوب کشور 6.5 میلیون مترمکعب است که با توجه به واحدهای در حال احداث صنایع تا افق 1404 این میزان مصرف به 13 میلیون مترمکعب می‌رسد.

مسئول اول منابع طبیعی کشور، آمار زراعت چوب در کشور را 220 هزار هکتار نام برد و تصریح کرد: برای کمک به پایداری جنگل 76 درصد از نیازهای چوبی کشور از این حوزه تأمین می‌شود.

جلالی با بیان اینکه باید انگیزه‌های لازم برای تولیدکنندگان زراعت چوب فراهم شود، خواستار تعامل بیشتر صنایع و معادن با سازمان جنگل‌ها و انجمن ملی صنوبر شد.

وی یادآور شد: در قضیه پایداری جنگل و صنایع، اولویت پایداری با جنگل است و نیازهای صنعت را می‌توان با واردات برطرف کرد.

جلالی با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم نیاز چوبی صنایع را به جنگل معطوف کنیم درباره بهره‌برداری از جنگل‌ها تأکید کرد: در اجرای ماده (2) وزارت جهاد کشاورزی و به تبعه آن سازمان جنگل‌ها و مراتع موظف است بهره‌برداری از جنگل‌ها را بر اساس شاخص‌هایی همچون؛ وسعت و سرانه جنگل، مسائل اجتماعی و اقتصادی، تنوع اکولوژیکی و ارزش‌های زیست محیطی اقدام کند.

وی که در همایش یک‌روزه پایداری جنگل و صنعت سخن می‌گفت سرانجام اظهار داشت: مدیریت در جنگل تعطیل‌پذیر نیست و بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده، بهره‌برداری از جنگل‌ها به شیوه حدود طبیعت انجام می‌شود و با توجه به داده‌ها هر نقطه‌ای از جنگل اجازه نداد، بهره‌برداری در آن نقطه به‌کلی ممنوع اعلام می‌شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید