Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان کشور خبر داد:

توقف قاچاق خاویار با واگذاری صیدگاه‌ها به اتحادیه‌های آبزیان

  اتحادیه های آبزیان با تدوین طرح جامع تولید خاویار متعهد شده اند در صورت اجرای اصل 44 قانون اساسی وپرداخت تعهدات بانکی قاچاق خاویار را به صفر برسانند.

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در طول 100 سال گذشته ایران همواره توانسته است با حفظ برند تولید خاویار، این محصول را در انحصار خود داشته باشد و باید با اجرای مصوبات دولت و واگذاری اصل 44 قانون اساسی، این مزیت برای ایران حفظ شود.

بهروز کاکاوند افزود: وزیر جهاد کشاورزی سال گذشته به‌صورت فوری واگذاری صیدگاه‌ها و بخشی از سازمان‌های وابسته به این وزارتخانه به بخش خصوصی را مورد تأکید قرار داد، اما به‌علت مقاومت‌های مدیران میانی، واگذاری به اتحادیه‌های بخش خصوصی صورت نگرفته است.

بخش خصوصی قاچاق خاویار را متوقف می‌کند

فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در صورتی که باید صیدگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی و اتحادیه‌ها واگذار شود، تشکل‌های آبزیان متعهد می‌شوند قاچاق خاویار را متوقف کنند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر قاچاقچیان که به‌علت بی‌اطلاعی از سزارین ماهیان خاویاری باعث از بین رفتن ماهی و فروش خاویار استحصال‌شده به قیمت‌های نازلی این محصول را از کشور خارج می‌کنند، با ورود تشکل‌های تخصصی به تولید و پرورش خاویار از چرخه معیوب قاچاق خارج خواهند شد.

کاکاوند تصریح کرد: در زمان حاضر هر کیلوگرم خاویار ایران به قیمت پنج هزار یورو در بازارهای اروپایی به فروش می‌رسد که هیچ کالایی در کشور قابلیت رقابت با این محصول را ندارد.

وی یادآور شد: ارزش افزوده خاویار کافی است تا برنامه‌ای جامع و کامل برای افزایش تولید آن در داخل کشور تدوین شده و با استفاده از موهبت الهی و طراحی اکوسیستم ایران به نحوی که فقط این گونه در سواحل کشور تخم‌ریزی کند، نهایت بهره‌برداری از آن صورت گیرد.

طرح جامع تولید خاویار توسط تشکل‌ها تدوین شده است

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان کشور تأکید کرد: تشکل‌های آبزیان توانسته‌اند با ایجاد هماهنگی نسبت به تدوین طرحی جامع برای افزایش تولید و فرآوری انواع آبزی به‌ویژه خاویار اقدام کنند، اما تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

کاکاوند از وزارت جهاد کشاورزی خواست با رصد چگونگی واگذاری صیدگاه‌ها نسبت به واگذاری آنها به تشکل‌های واقعی و اتحادیه آبزیان اقدام کرده و تولید را در مجرای صحیح خود هدایت کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید