Iranian Agriculture News Agency

افزایش اعتبارات بیابان‌زدایی به 80 میلیارد تومان

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: با توجه به اختصاص 80 میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی برای بیابان‌زدایی، امسال 150 هکتار از کانون‌های بحرانی بیابانی مهار می‌شود.

پرویز گرشاسبی در گفت‌وگو با خبرنگار منابع طبیعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: سال گذشته 10 میلیارد تومان ردیف اعتباری از محل اعتبارات ملی برای مقابله با بیابان‌زایی اختصاص یافته بود که در سال جاری طبق پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی با رشد 174 درصدی به 32 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: با افزوده‌ شدن اعتبارات سازمان جنگل‌ها، این اعتبار به 40 میلیارد تومان خواهد رسید و به همین میزان هم اعتبارات استانی برای مهار کانون‌های بحرانی بیابانی باقیمانده اختصاص می‌یابد.

به گفته‌ گرشاسبی طبق مصوبه‌ دولت، پروژه ترسیب کربن به منظور افزایش آگاهی‌ها در سطح محلی، استانی و ملی و مشارکت جوامع محلی برای حفظ ، احیا و توسعه منابع طبیعی، به استان‌های دیگر تعمیم داده می‌شود.

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: از 15 استان باقی‌مانده کانون‌های بحرانی سه استان دیگر در اولویت در اجرای طرح ترسیب کربن هستند که براین اساس بیابان‌زدایی با توانمند‌سازی جوامع محلی انجام می‌شود.

وی استان‌های سمنان، یزد و اصفهان را در اولویت اجرای مقابله با بیابان‌زایی عنوان و اظهار کرد: 183 نقطه‌ی کانون بحران واقع در 18 استان به مساحت شش میلیون هکتار در کشور وجود دارد که طی 10 سال اخیر دو میلیون و 400 هکتار از این منابع مهار شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال 130 تا 150 هکتار کانون بحران بیابانی مهار شود.

گرشاسبی گفت: طبق تفاهم‌نامه با وزارت نفت نیز 80 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان خوزستان طی پنج سال و با اعتبار 400 میلیارد تومان عملیات بیابان‌زدایی انجام می‌شود.

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه با کشورعراق حدود دو میلیون هکتار از کانون‌های بحرانی این کشور توسط سازمان جنگل‌ها شناسایی شده و طبق طرحی که این سازمان تهیه کرده ، کشور عراق باید طی پنج سال سالانه 200 هزار هکتار از این اراضی را عملیات بیابان‌زدایی انجام دهد.

به گفته‌ وی در حال حاضر کشور عراق در صدد تامین منابع مالی برای اجرای این طرح است و مشکل منابع مالی دارد.

گرشاسبی با اشاره به این‌که عراق منشاء اساسی ریز‌گرد‌ها و گرد‌وغبار‌ها در کشورمان است، گفت: برای تامین اعتبار این طرح با دولت و مجلس عراق رایزنی شده است تا اعتبار این طرح تامین شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید