Iranian Agriculture News Agency

پذیرش غیر استاندارد 500 دانشجوی دامپزشکی در 34 واحد دانشگاهی/ اعلام مراکز مجاز برای تحصیلات تکمیلی دامپزشکی

گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، فهرست مراکز مجاز دانشگاه‌ آزاد اسلامی واجد شرایط برای تحصیلات تکمیلی رشته‌های گروه دامپزشکی را اعلام کرد.


به گزارش ایانا، ثبت نام 500 دانشجوی دامپزشکی در 34 واحد دانشگاهی، بدون رعایت استانداردهای فنی و نیاز سنجی واقعی و بدون اینکه نظر مسئولان جهاد کشاورزی استعلام شود، موجب شد تا چند روز پیش صدای اعتراض مسوولان نظام دامپزشکی کشور بلند شود تا با توجه به روند بسیار مخرب افزایش تعداد دانشجویان بیکار این رشته که مورد تاکید مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و حتی وزارت علوم است، گرفته شود. لذا سید مصطفی پیغمبری، رئیس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در پاسخ به استعلام سازمان نظام دامپزشکی کشور، فهرستی از مراکز مجاز دانشگاه‌ آزاد اسلامی واجد شرایط برای تحصیلات تکمیلی رشته‌های گروه دامپزشکی را اعلام کرد تا تمام داوطلبان این رشته و همچنین دانشگاه ها در جریان سیاست مورد تاکید مسوولان جهاد کشاورزی و نظام دامپزشکی قرار داشته باشند.

بر اساس این گزارش، پیغمبری در این نامه ضمن هشدار به گسترش بی‌رویه مراکز آموزش عالی و رشته‌های تحصیلی دامپزشکی یادآور شد؛ بر اساس مصوبه گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مقرر شده است که تا بررسی جامع وضعیت کنونی مراکز آموزش دامپزشکی در سطح کشور از صدور هرگونه مجوز تأسیس آموزشکده‌های گروه علوم دامپزشکی خودداری شود.

وی اعلام کرد؛ از زمان تشکیل گروه فعلی تخصصی دامپزشکی در این وزارتخانه تاکنون هیچکدام از درخواست‌ها برای تأسیس مراکز آموزش عالی دامپزشکی دولتی یا غیر دولتی مورد تأیید قرار نگرفته است.

وی به این نکته اشاره کرده است که بسیاری از درخواست‍‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای تأسیس مراکز آموزش عالی یا رشته‌های تحصیلی دامپزشکی به گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارجاع نمی‍شده است و یا در صورت ارجاع و نظر مخالف گروه، اداره گسترش آموزش عالی رأسا در مورد آن تصمیم می‌گرفته که با پیگیری این گروه مققرر شده است من بعد کلیه موارد درخواستی به این گروه ارسال گردد تا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

وی خاطر نشان ساخته است به زودی فهرست مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و رشته‌های تحصیلی در همه مقاطع مربوط به گروه دامپزشکی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت اطلاع رسانی عمومی به سازمان نظام دامپزشکی معرفی خواهند شد.

لازم به ذکر است صفری، رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران چندی پیش و با توجه به افزایش بی‌رویه پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی با ارسال نامه‌ای به پیغمبری رئیس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار معرفی دانشکده‌های دامپزشکی مورد تأیید مجری دوره‌های گروه علوم دامپزشکی در مقاطع مختلف تحصیلی شده بود.

وی پیشتر نیز در طی نامه‌ای به میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از افزایش بی‌ضابطه ظرفیت پذیرش دوره‌های دکترای تخصصی دامپزشکی انتقاد و خواستار توقف فوری ثبت نام در این دوره‌ها شده بود، وی در آن نامه عنولن کرده بود؛ در صورتی که دانشگاه آزاد اسلامی در پذیرش دانشجو ضوابط ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی ومنابع طبیعی را رعایت نکند، از عضویت فارغ‌التحصیلان آن دانشگاه در سازمان نظام دامپزشکی ممانعت به‌عمل خواهد آمد.

به استناد ماده 2 دستورالعمل عضویت سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران آن دسته از دانش‌آموختگان گروه علوم دامپزشکی در مقاطع مختلف می‌توانند عضو این سازمان شوند که مدارک آن‌ها مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند.

چند روز پیش محمدرضا صفری، رئیس سازمان نظام دامپزشکی از پذیرش بی رویه دانشجو در دانشگاه آزاد انتقاد کرد و گفت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دارای امکانات و شرایط لازم برای پذیرش دانشجو مطابق قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی باید از ظرفیت های پذیرش اعلام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و بخش کشاورزی وزارت علوم و مراکز آموزش عالی تبعیت کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی در دوره اخیر ثبت نام در 34 واحد دانشگاهی، بدون رعایت استانداردهای فنی و نیاز سنجی واقعی و بدون اینکه نظر مسئولان جهاد کشاورزی در این زمینه اخذ شود، اقدام به اعلام پذیرش بیش از 500 نفر در دوره دکترای تخصصی دامپزشکی کرده است./

گزارش: علیرضا صفاخو

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید