Iranian Agriculture News Agency

نابودی سالانه 12 هزار تن هلو در چهارمحال و بختیاری/ نجات هفت میلیون مترمکعب آب با کاهش ضایعات هلو

همایش یک‌روزه "روش‌های کاشت و فرآوری ضایعات هلو" در استان چهارمحال بختیاری با حضور محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و پنج‌هزار نفر از بهره‌برداران، مروجان و کارشناسان برگزار می شود.


نابودی سالانه 12 هزار تن هلو در استان چهارمحال و بختیاری، منجر به نابودی محصول یک‌هزار هکتار از اراضی، هدررفت هفت میلیون مترمکعب آب، نابودی 240 میلیارد ریال سرمایه و از بین رفتن یک‌هزار فرصت شغلی می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از برگزاری همایش یک‌روزه "روش‌های کاشت و فرآوری ضایعات هلو" در این استان در تاریخ 15 بهمن ماه خبر داد و گفت: این همایش با حضور محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و پنج‌هزار نفر از بهره‌برداران، مروجان و کارشناسان برگزار خواهد شد.

سیدطاهر نوربخش هدف برگزاری این همایش را آموزش کاهش ضایعات هلو و نحوه استفاده از ضایعات این محصول و میوه‌های درجه سه عنوان کرد و افزود: ضایعات هلو از زمان گل تا زمان مصرف و در تمامی مراحل برداشت، بازار رسانی، انبارداری و مصرف در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت هلو در استان چهارمحال و بختیاری چهارهزار و 544 هکتار است که سه‌هزار و 655 هکتار آن بارور هستند، میزان تولید این محصول را 40 هزار تن اعلام کرد.

همایش یک‌روزه "روش‌های کاشت و فرآوری ضایعات هلو"

در تاریخ 5 اسفند ماه با حضور پنج‌هزار بهره بردار برگزار می شود

نوربخش با اشاره به ضایعات 30 درصدی هلو در سطح این استان خاطرنشان کرد: نابودی 12 هزار تن هلو در سال، در واقع منجر به نابودی محصول یک‌هزار هکتار از اراضی، هدررفت هفت میلیون مترمکعب آب، نابودی 240 میلیارد ریال سرمایه و از بین رفتن یک‌هزار فرصت شغلی می‌شود.

وی از عوامل مؤثر در کاهش ضایعات را هرس منظم و به‌موقع، تنک میوه، بازاررسانی به‌موقع، تشخیص زمان مناسب برداشت و انتخاب رقم مناسب عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اقلیم استان، از میان ارقام پیش‌رس، میان‌رس و دیررس هلو به این نتیجه رسیده‌ایم که هلوی میان‌رس دارای ضایعات بیشتر و درآمد کمتر است و با انتخاب نوع رقم مناسب می‌توانیم ضایعات را کاهش دهیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت نحوه بسته‌بندی و درجه‌بندی محصولات تصریح کرد: یکی از موارد حائز اهمیت در کاهش ضایعات، فرهنگ‌سازی در نحوه خوردن و مصرف این میوه است، چون در زمان مصرف معمولاً بیش از نیمی از آن را دور می‌ریزیم.

نوربخش پیش‌بینی کرد با برپایی این همایش و پیگیری روند کاهش بتوانیم شاهد کاهش 50 درصدی ضایعات در نتیجه پایداری 500 فرصت شغلی باشیم.

وی در پایان با اشاره به فرآوری محدود این میوه در سطح کشور تأکید کرد: اگر در زمان اشباع بازار، تنها 10 روز این محصول را در سردخانه نگه داریم، نه‌تنها به تعادل بازار کمک خواهیم کرد، بلکه می‌توان آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانیم که لازمه این امر، برداشت هلو در زمان مناسب است تا قابلیت انبار شدن داشته باشد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید