Iranian Agriculture News Agency

در واکنش به اعلام مصرف کم کود در کشور؛

بازرگان: مخالفان را به مناظره دعوت می‌کنم/ ادعای خود را با مستندات ثابت می‌نمایم

با توجه به سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، میزان تولید و نیاز خاکی مقدار کود مصرفی کشور کم است و تمامی مخالفان این ادعا را به مناظره دعوت می‌کنم.




با توجه به سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، میزان تولید و نیاز خاکی مقدار کود مصرفی کشور کم است و تمامی مخالفان این ادعا را به مناظره دعوت می‌کنم.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با تأکید بر اینکه مصرف کود در کشور آینده تولید و حاصلخیزی خاک کشور را تهدید می‌کند، گفت: ما منکر بدمصرفی‌های موضعی و عدم آگاهی برخی کشاورزان در میزان مصرف کود نمی‌شویم، اما در سطح کلان و با توجه به سطح زیر کشت، مقدار تولید و نیاز خاکی مقدار کود مصرفی کشور کم است.

کامبیز بازرگان افزود: ما ادعای خود را با مستندات ثابت می‌کنیم و تمامی مخالفان خود را درباره میزان مصرف کود را به مناظره دعوت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کشاورزی دنیا کشت متراکم و تولید ارقام پرمحصول نبوده است، اما پس از انقلاب سبز دنیا به سمت کشت ارقام پرمحصول رفت و یکی از شاه‌کلیدهای افزایش تولید، کود بود.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور با بیان اینکه زمین نیازمند مواد مغذی است، ادامه داد: مصرف صحیح کودها باعث افزایش عملکرد و بهبود کیفیت می‌شود.

بازرگان در پاسخ به نارضایتی واردکنندگان و تولیدکنندگان کود درباره طولانی بودن روند ثبت مواد کودی تصریح کرد: برای نظم دادن به سیستمی که تاکنون ساختاری نداشته است، نیازمند صرف زمان و اصلاح روش‌ها و آیین‌نامه‌ها هستیم، ما تلاش خود را برای کوتاه شدن این مسیر می‌کنیم، تاکنون نیز روند خوبی را طی کرده‌ایم، اما بخشی از این معطلی‌ها اجتناب‌ناپذیر است و ما نیز تا فراهم شدن شرایط استاندارد کوتاه نخواهیم آمد.

وی از تجهیز آزمایشگاه‌های خصوصی و افزایش کیفیت آنها برای همکاری‌های بیشتر خبر داد و یادآور شد: به‌زودی با همکاری معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی جهت رفاه حال تولیدکنندگان و واردکنندگان تعدادی نیرو در وزارت جهاد کشاورزی مستقر خواهیم کرد.

بازرگان گرفتن شماره ثبت برای کودهای وارداتی را مهم‌ترین گام برای جلوگیری از قاچاق کود عنوان کرد و اظهار داشت: مسئولیت ما شناسنامه‌دار کردن کودهای تولیدی و وارداتی است که تلاش می‌کنیم به بهترین نحو از عهده آن برآییم.

وی در پایان تأکید کرد: تقاضا برای ثبت مواد کودی همیشگی خواهد بود، اما ورود کودهای بدون شماره ثبت به بازار از 21 آبان‌ماه سال جاری ممنوع شده است./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید