Iranian Agriculture News Agency

رونمایی از پنج رقم زراعی و باغی جدید/ همکاری ایران و فرانسه در زمینه اصلاح گندم

در حال حاضر با همکاری معاونت زراعت و مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مزارع پایلوت 500 هکتاری برای انتقال یافته‌های تحقیقاتی در استان‌های خوزستان، فارس، ایلام و گلستان برای سرعت‌بخشی انتقال دستاوردهای کشاورزی به بهره‌برداران در نظر گرفته شده است.


در حال حاضر با همکاری معاونت زراعت و مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مزارع پایلوت 500 هکتاری برای انتقال یافته‌های تحقیقاتی در استان‌های خوزستان، فارس، ایلام و گلستان برای سرعت‌بخشی انتقال دستاوردهای کشاورزی به بهره‌برداران در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر امروز در جمع خبرنگاران از پنج دستاورد جدید مؤسسه لوبیاچیتی رقم غفار، جوی آبی رقم خاتم، گیلاس رقم عدلی، سویا رقم کوثر و کاهوپیچ رقم ستاره رونمایی کرد.

گودرز نجفیان مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر را از قدیمی‌ترین مؤسسه‌های تحقیقاتی کشور عنوان کرد و افزود: هدف از تأسیس این مؤسسه، جمع‌آوری ذخایر ژنتیکی زراعی، باغی، سبزی و صیفی، بهره‌برداری از آنها و به‌نژادی برای تولید ارقام اصلاح‌شده بوده است.

وی از دیگر اهداف مؤسسه را تولید دانش فنی با رویکرد کشاورزی پایدار جهت افزایش بهره‌وری کشاورزی اعلام کرد و این مؤسسه را دروازه ورودی ارقام جدید و اصلاح‌شده به دست کشاورزان دانست.

نجفیان با معرفی بخش‌های تحقیقات غلات، ذرت و گیاهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی، سبزی، صیفی و حبوبات آبی، ذخایر ژنتیکی و باغبانی به‌عنوان شش بخش اصلی تحقیقاتی مؤسسه با اشاره به فعالیت 450 محقق و عضو هیأت علمی در 70 ایستگاه تحقیقاتی در سراسر کشور از مؤسسه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تحقیقاتی کشور نام برد.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1371 تاکنون، 11 مؤسسه تحقیقاتی از این مؤسسه جدا شده که نخستین آن مؤسسه تحقیقاتی دیم بود و آخرین مؤسسه تحقیقاتی باغبانی بود که در سال 93 از ما جدا شد، اما با این وجود به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مؤسسه‌های تحقیقاتی به فعالیت خود ادامه داده‌ایم.

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر از اجرای سالانه 800 پروژه تحقیقاتی در قالب دوهزار آزمایش در مؤسسه خبر داد و تصریح کرد: با ارتباطاتی که با مراکز بین‌المللی سیت، سیات، ایکاردا، سیمیت و... داشته‌ایم، توانسته‌ایم چالش‌هایی که فراروی توسعه پایدار بوده است را کاهش دهیم که معرفی بیش از 10 رقم مقاوم به زنگ سیاه گندم و تبادل ژرم‌پلاسم نتیجه ارتباطات بین‌المللی ما بوده است.

نجفیان با بیان اینکه طی سال‌های فعالیت این مؤسسه‌، حدود 500 رقم زراعی، باغی، سبزی و صیفی معرفی شده است، ادامه داد: از سال 1358 تاکنون، 83 رقم غلات، 31 رقم دانه‌های روغنی، 21 رقم ذرت و علوفه، 21 رقم سبزی، صیفی و حبوبات آبی و 19 رقم باغی معرفی شده است.

وی از معرفی هفت رقم غلات جدید تا پایان سال جاری خبر داد و یادآور شد: سالانه سه‌هزار و 500 تا چهارهزار تن هسته اولیه بذر برای کشاورزان در مؤسسه تولید می‌شود.

نجفیان با اشاره به وجود 70 هزار نمونه بذر در حوزه زراعی، باغی، سبزی و صیفی در بانک ژن گیاهی ایران، این بانک ژن را جزو 10 بانک ژن برتر دنیا عنوان کرد.

وی با اشاره به سهم قابل توجه مؤسسه در تولید علم کشور تأکید کرد: مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر توانسته است در میان 20 مؤسسه و دانشگاه برتر کشور در تولید علم قرار گیرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به نقش مؤسسه در تولید ناخالص ملی کشور با معرفی ارقام جدید و افزایش عملکرد بهره‌وری اشاره کرد.

نجفیان با بیان اینکه ایران کشوری خشک و شور است و معضل شوری آب و خاک یکی از چالش‌های کشاورزان محسوب می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه مؤسسه ارتباط مستقیم با امنیت غذایی و اقتصاد کشاورزی کشور دارد، تلاش کردیم با معرفی ارقامی جدید و ارتقاء بهره‌وری مصرف آب در حل این معضلات نقشی را ایفا کرده باشیم.

وی با اشاره به نقش حائز اهمیت مؤسسه در ورود دانش ژنتیکی به مزارع کشاورزان، یکی از سیاست‌های دولت را برون‌سپاری وظایف و خصوصی‌سازی عنوان کرد و گفت: در همین راستا، مؤسسه به تجاری‌سازی دستاوردها پرداخته و قراردادهای واگذاری با مشارکت بخش خصوصی در تولید بذر والدین و هیبرید منعقد شده است.

نجفیان همچنین افزود: تجاری‌سازی محصولات و برون‌سپاری وظایف دولتی، راهی است تکاملی که تمامی دنیا این مسیر را طی کرده‌اند و اثرگذاری مطلوبی در تولیدات کشوری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با همکاری معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، مزارع پایلوت 500 هکتاری برای انتقال یافته‌های تحقیقاتی در استان‌های خوزستان، فارس، ایلام و گلستان و متناسب با وسعت استان بین دو تا شش مزرعه پایلوت 500 هکتاری برای سرعت‌بخشی انتقال دستاوردهای کشاورزی به بهره‌برداران در نظر گرفته شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شرکتی فرانسوی در زمینه اصلاح گندم خبر داد و به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، آینده‌پژوهی، تأسیس بخش نظام‌های زراعی و بخش تحقیقات محصولات ارگانیک به‌عنوان فعالیت‌های آینده مؤسسه اشاره کرد.

نجفیان با بیان اینکه کشاورزی بستر زندگی است که دولت باید از آن حمایت کند، ادامه داد: متأسفانه طی سال‌های گذشته با دست خالی پژوهش‌ها اجرا شده و هیچ بودجه پژوهشی برای تحقیقات تعریف نشده است، اما با وجود تمامی مشکلات، همچنان تلاش مؤسسه بر افزایش ضریب امنیت غذایی برای آحاد جامعه ایرانی است.

وی تصریح کرد: از دیگر مقررات دست و پاگیر که در تلاش برای رفع آن هستیم، قانون تأمین اجتماعی، مبنی بر فعالیت افراد تا 35 سال است؛ در حالی که با کاهش این سنوات، می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم.

نجفیان در پایان با تأکید بر اینکه مؤسسه هرماهه دستاوردهای جدیدی را معرفی می‌کند و برنامه به‌نژادی مؤسسه متوقف نمی‌شود، اظهار امیدواری کرد در کشوری که بالندگی علمی داریم، واردات بذر بی‌رویه در زمینه‌هایی که در آن توانمند هستیم، کاهش یابد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-941120-03

افسانه زعیم‌زاده-ایانا-گودرز نجفیان-گندم

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید