Iranian Agriculture News Agency

رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی عنوان کرد:

میزان ظرفیت تبخیر در کشور 3 برابر آب مصرفی کشاورزی

رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گفت: میزان کل ظرفیت تبخیر آب در کشور 280 میلیارد متر مکعب معادل 3 برابر آب مصرفی در بخش کشاورزی است.

رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گفت: میزان کل ظرفیت تبخیر آب در کشور 280 میلیارد متر مکعب معادل 3 برابر آب مصرفی در بخش کشاورزی است.
به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن اعلام این مطلب افزود: محاسبات ما نشان می دهد که 70 درصد منابع آب کشور از طریق تبخیر در دشت‌ها، کوه ها و پشت سدها تلف می شود.
وی اظهار داشت: طبق برآوردها، نزدیک به 3 تا 5 میلیارد متر مکعب از آب دریاچه پشت سدها تبخیر می شود که باید میزان آن کاهش یابد.
عباسی با بیان این که کاهش تبخیر به گستره تبخیر بستگی دارد، گفت: روش‌های مقابله با تبخیر در حوزه آبخیز و پشت ‌سدها متفاوت است و اقدام هایی که در داخل مزرعه باید انجام شود، در حوزه کار موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی است.
وی ادامه داد: هرچقدر بتوانیم از میزان تبخیر آب کم کنیم بر مقدار آب تجدید پذیر اضافه کرده‌ایم.
رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، اصلاح سیستم و روش های آبیاری را یکی از راهکارهای مقابله با تبخیر در سطح مزارع و باغات عنوان کرد و اظهار داشت: در بعضی از روش‌های آبیاری مانند آبیاری بارانی، مقدار تبخیر بیشتر است و از این رو، وزارت جهاد کشاورزی به دنبال اصلاح این روش و استفاده از روش‌هایی است که آب را در هوا پخش نکند.
وی به روش مالچ‌پاشی نیز اشاره کرد و گفت: در کشاورزی حفاظتی، پیشنهاد می شود درصدی از بقایای گیاهی مزرعه باقی بماند، زیرا مانند مالچ گیاهی عمل می کند و مانع از تبخیر می شود.
عباسی اذعان داشت: در برخی از مزارع نیز با استفاده از انواع پوشش ها بر روی استخرهای آب از تبخیر جلوگیری می‌کنند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید