Iranian Agriculture News Agency

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

افزایش 48 هزار هکتاری گلخانه‌ها در کشور تا 10 سال آینده

به‌دلیل تقاضای بالا برای فعالیت در این عرصه، دوهزار میلیارد تومان از خط اعتباری منابع داخلی بانک کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها منظور شده که در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی امروز در نخستین هم‌اندیشی ملی فناوری فیلم‌های پلیمری در کشاورزی با بیان اینکه وضعیت جغرافیایی خاص کشور و وجود اقلیم‌های مختلف گرمسیری، نیمه‌گرمسیری، معتدل و سردسیری در آن باعث شده است که اختلاف دما بین طول روز و شب و فصول مختلف داشته باشیم، به تفاوت در میزان و پراکنش باران در نقاط مختلف کشور و همچنین تبخیر بیش از اندازه اشاره کرد و گفت: به‌طور کلی کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد که برای پاسخگویی به نیازهای غذایی و تأمین آن، نیازمند به‌کارگیری فناوری‌های جدید در عرصه‌های کشاورزی است.

محمدعلی طهماسبی یکی از راهکارهای مطرح‌شده در این باره را توسعه کشت‌های گلخانه‌ای عنوان کرد و افزود: به‌علت خشکسالی‌های پی‌درپی و کم‌آبی و برای جلوگیری از تبخیر، مبارزه با علف‌های هرز، کاهش به‌کارگیری سموم و علف‌کش‌ها و افزایش راندمان تولید، کاربرد مواد پلیمری در کشاورزی روزبه‌روز در حال افزایش است که البته در ابتدای این راه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 160 هزار هکتار گوجه‌فرنگی، 134 هزار هکتار هندوانه آبی، 68 هزار هکتار خیار و 76 هزار هکتار خربزه کشت می‌شود که در کنار سبزیجات و سایر محصولات در بیش از 450 هزار هکتار عرصه کشاورزی کشور وجود دارد که الزاماً باید به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شوند و برای این منظور باید از پلیمر و مواد پلاستیکی استفاده شود.

طهماسبی با بیان اینکه سیستم‌های گلخانه‌ای و توسعه آن در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است و دولت جمهوری اسلامی نیز بر آن مهر تأیید زده است، ادامه داد: در سال 1393 برای بیش از 400 طرح گلخانه‌ای با ارزش ریالی پنج‌هزار میلیارد ریال تقاضا داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز یک‌هزار و 450 هکتار به ارزش دوهزار و 9 میلیارد تومان و یک‌هزار و 100 هکتار به ارزش 766 میلیون دلار از منابع ارزی صندوق تولید ملی و همچنین از خط اعتباری بانک‌های عامل گشایش شده که در دست اجرا است و تا پایان سال اجرایی می‌شود.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: به‌دلیل تقاضای بالا برای فعالیت در این عرصه، دوهزار میلیارد تومان از خط اعتباری منابع داخلی بانک کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها منظور شده که در دستور کار قرار دارد.

طهماسبی از دلایل حائز اهمیت در توسعه گلخانه‌ها را بهینه‌سازی آبیاری، تولید مستمر، استفاده درست از منابع کشاورزی، اشتغال پایدار، کمک به حفظ محیط زیست و افزایش صادرات عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح با توجه به بازار بزرگ پیرامونی کشورمان و در راستای مثبت کردن تراز تجاری بخش کشاورزی ازجمله طرح‌های محوری در اقتصاد مقاومتی قلمداد و پذیرفته شده است.

وی تأکید کرد: به‌طور کلی قرار است در چشم‌انداز برنامه تا سال 1404 علاوه بر 10 هزار و 600 هکتار گلخانه موجود در کشور بیش از 45 هزار هکتار در کشور در مناطق مختلف احداث شود و همچنین بیش از 98 درصد تجهیزات این گلخانه‌ها پلاستیکی و پلیمری خواهد بود.

طهماسبی یکی از بازارهایی که پیش روی کشاورزان است را مصرف مواد پلیمری در سیلوهای علوفه‌ای عنوان کرد و گفت: فرصت‌های ممتازی برای سرمایه‌گذاران در آینده فراهم است.

وی اظهار امیدواری کرد که حاصل این هم‌اندشی‌ها باعث راه‌اندازی یک صنعت پیشرفته در کشور شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی انتظارت از این صنعت را تولید محصولاتی سازگار با اقلیم‌های مختلف کشور، تولید با کیفیت بالا برای محیط‌های فنی مورد نیاز و رقابتی و تولید با رویکرد رعایت مسائل حفاظتی زیست‌محیطی به‌ویژه حفاظت خاک عنوان کرد./

A-941124-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید