Iranian Agriculture News Agency

واردات میوه قاچاق نشانه بیچارگی کشاورزان است

انتقاد شدید معاون باغبانی جهاد کشاورزی از اهمال میادین میوه و تره‌بار در مقابله با قاچاق میوه

ضرر و زیان واردات میوه قاچاق فقط اقتصادی نیست، بلکه این امر نشانه بیچارگی کشاورزان است که با ریسک بالا و به امید درآمد تولید می‌کنند، اما محصول به‌علت واردات قاچاق روی دستشان مانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه نخستین همایش فناوری‌های فیلم‌های پلیمری در کشاورزی در مورد قاچاق میوه، در جمع خبرنگاران گفت: مقام معظم رهبری اخیراً فرموده‌اند "کشوری با این عظمت انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود، منابع را به سمت تولید هدایت کنید، نه واردات".

محمدعلی طهماسبی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی فقط واردات چند قلم میوه گرمسیری مانند موز و آناناس را مجاز اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: در بقیه موارد هر نوع میوه خارجی که در بازار مشاهده می‌شود، قاچاق است و هیچ کدام از این میوه‌ها از مبادی قانونی وارد نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با واردات قاچاق میوه چه باید کرد، افزود: موضوع را منعکس کرده‌ایم، با ستاد مبارزه با قاچاق کالا جلسه برگزار شده و این موضوع توسط وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شده، همچنین وزیر جهاد کشاورزی به همه مبادی ورودی نامه نوشته و به وزارت کشور نیز موضوع واردات قاچاق میوه منعکس شده تا سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه برحسب وظیفه جلوی واردات آن را بگیرند.

طهماسبی ادامه داد: سازمان میادین میوه و تره‌بار نباید اجازه دهد، تا این میوه‌ها در غرفه‌هایی که تحت اختیارشان است، فروخته شود.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر از کانال‌های رسمی و امکانات کشور برای عرضه میوه‌های قاچاق استفاده نشود، می‌توان تا حدودی با این امر مبارزه کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه قاچاق نشانه کم‌کاری سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه در مبارزه با امر واردات است نیز یادآور شد: "میدان میوه و تره‌بار مسئولیت برخورد با قاچاقچیان میوه را ندارد، اما غرفه‌ها را در دست گرفته و عرضه از طریق آن صورت می‌گیرد."

طهماسبی تأکید کرد: مبارزه با قاچاق میوه از آنجا که دستور مقام معظم رهبری است، مسئول و غیرمسئول ندارد، مبارزه با واردات میوه قاچاق بر عهده همه است و همه در مقابل این موضوع مسئول هستند، هر کسی مسئولیت خودش را انجام دهد، می‌توان با این موضوع مبارزه کرد، اگرنه همین چیزی که الان شاهد آن هستیم، اتفاق می‌افتد.

وی اظهار داشت: همچنین مسئولان نباید اجازه دهند تا در میادین میوه و تره‌بار شهرداری میوه‌های قاچاق عرضه شود.

طهماسبی همچنین گفت: ضرر و زیان واردات میوه قاچاق فقط اقتصادی نیست، بلکه این امر بیچارگی کشاورزانی را که با ریسک بالا محصول تولید می‌کنند، را در بر دارد.

وی در ادامه افزود: کشاورزان با ریسک بالا تولید می‌کنند و امید دارند که محصول را بفروشند، اما به علت واردات قاچاق میوه محصول روی دستشان می‌ماند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان واردات قاچاق میوه خاطرنشان کرد: برآوردی از میزان واردات قاچاق میوه نداریم، اما مشخص است که مقدار آن زیاد است، چرا که به هرجا مراجعه می‌کنیم، میوه قاچاق به چشم می‌خورد.

طهماسبی ادامه داد: یکی از وظایف رسانه‌ها فرهنگ‌سازی است تا مردم از خرید میوه‌های خارجی و قاچاق اجتناب کنند و بدانند که واردات میوه قاچاق باعث ضرر به تولیدکنندگان داخلی است.

وی تصریح کرد: واردات آفت‌ها ازجمله آفت مگس مدیترانه‌ای نیز ناشی از واردات قاچاق میوه است./

A-941124-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید