Iranian Agriculture News Agency

رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران به ایانا خبر داد:

استقبال گرم آمریکایی‌ها از زعفران ارگانیک ایرانی در نورنبرگ/ پسته و کشمش ایرانی خوش درخشیدند

زعفران ارگانیک ایرانی برای نخستین‌بار در نمایشگاه BioFach، نمایشگاه مواد غذایی ارگانیک آلمان حاضر شد و با استقبال گرم آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها، کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها روبه‌رو شد و قیمت هر گرم از این غذایی گران‌قیمت دنیا تا 3.5 یورو به قیمت رسید.

استقبال گرم آمریکایی‌ها از زعفران ارگانیک ایرانی در نورنبرگ/ پسته و کشمش ایرانی خوش درخشیدند

رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: برای نخستین‌بار ایران توانست در نمایشگاه نورنبرگ آلمان که بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی محصولات ارگانیک دنیا است، حاضر شود و زعفران ارگانیک ایرانی را در جمع کشورهای اروپایی و آمریکایی عرضه کند.

علی شریعتی‌مقدم افزود: نمایشگاه برجسته جهانی BioFach ، نمایشگاه مواد غذایی ارگانیک نورنبرگ در حوزه غذایی ارگانیک است که بیش از 25 سال است علاقه‌مندان به محصولات ارگانیک، کالاهای خود را به اشتراک می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه که کشورهای آمریکایی و اروپایی حضور دارند، زعفران ایرانی که در اوزان تا یک گرمی بسته‌بندی شده است، با برند و هولوگرام ایران عرضه شده و مورد استقبال آمریکایی‌ها قرار گرفت.

شریعتی‌مقدم ادامه داد: ثبت سفارش و انعقاد قرارداد با کشورهای آمریکایی، فرانسه و آلمان منعقد شده، اما از آنجا که حجم تولید زعفران ارگانیک که دارای گواهی‌نامه بین‌المللی، محدود است، حجم تولید بین کشورهای متقاضی تقسیم شده است.



وی تصریح کرد: علاوه بر کشورهای اروپایی، ژاپن و کره نیز خواستار زعفران ارگانیک کشور شدند.

شریعتی‌مقدم با اشاره به استقبال کشورهای اروپایی از محصولات ارگانیک یادآور شد: محصولات تولید ارگانیک اکنون مورد استقبال همه کشورهای اروپایی هستند و از آنجا که مناطق کشاورزی محصولات ارگانیک در کل جهان در حال رشد سالانه بوده و محصولات تهیه‌شده از مواد ارگانیک به‌عنوان یک راهکار هدفمند و پایدار در نظر گرفته می‌شود، عرضه مواد غذایی و محصولات کشاورزی در این نمایشگاه می‌تواند با برندسازی ایران باعث ارتقاء جایگاه بین‌المللی ایران در میان کشورهای جهان باشد.

هر گرم زعفران ارگانیک 3.5 یورو به قیمت رسید

مدیرعامل شرکت نوین‌زعفران با اشاره به ارزش محصولات ارگانیک تأکید کرد: در نمایشگاه بین‌المللی ارگانیک نورنبرگ آلمان، مواد غذایی تازه نظیر سیب‌زمینی، قارچ، نان، محصولات لبنی، پنیر، تخم‌مرغ، مواد غذایی منجمد، غلات، انواع اسنک و شیرینی و نوشیدنی‌ها عرضه می‌شود و قیمت آن بین 30 تا 40 درصد گران‌تر از قیمت محصولات غیرارگانیک است.



وی اظهار داشت: اگر زعفران معمولی درجه یک حدود هفت میلیون تومان در ایران قیمت‌گذاری می‌شود، نرخ هر کیلوگرم زعفران ارگانیک درجه یک به 10 میلیون تومان رسیده و با محاسبه قیمت‌های جانبی بسته‌بندی و حمل و نقل، هر گرم زعفران ارگانیک 3.5 یورو قیمت خواهد داشت.

برندسازی کار تشکل‌ها است و پشتیبانی دولت را می‌طلبد

شریعتی‌مقدم با اشاره به ضرورت برندسازی در کشور گفت: کار برندسازی در حیطه فعالیت دولت‌ها قرار ندارد و این بخش خصوصی است که باید با عرضه صحیح محصولات تولیدی خود و به‌صورت کیفی و در بسته‌بندی مناسب برندسازی را در بازارهای بین‌المللی در اختیار بگیرد.

وی همچنین افزود: نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی از بسترهای مهم برندسازی و توسعه تجارت سازمان‌یافته هستند که می‌توان از این فرصت‌ها به نفع تجار ایرانی استفاده کرد.

شریعتی‌مقدم خاطرنشان کرد: هرچند برندسازی تنها در توان بخش خصوصی است، اما نمی‌توان بدون حمایت دولت برای تقویت بخش خصوصی و تشکل‌ها از تولیدکنندگان بخش خصوصی انتظار داشت بتوانند در بازارهای بین‌المللی حضور مقتدرانه داشته باشند.

وی ادامه داد: همه کشورها برای تقویت NGO ها و تشکل‌های بخش خصوصی خود از ابزارهای حمایتی متعددی استفاده می‌کنند تا بخش خصوصی آنها بتواند در حوزه بازارهای بین‌المللی سکانداری مناسبی داشته باشد. زعفران نیز با وجود آنکه ازجمله گران‌ترین مواد غذایی دنیا است، اما تشکل‌های قدرتمندی در داخل کشور در اختیار ندارد تا بتواند با نام ایرانی در بازارهای بین‌المللی عرضه شود.

پسته و کشمش ایرانی در نورنبرگ درخشیدند

رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران تصریح کرد: علاوه بر زعفران، در نمایشگاه نورنبرگ آلمان همچنین پسته و کشمش ارگانیک ایرانی عرضه شد که با استقبال کشورهای شرکت‌کننده به‌ویژه ژاپن و کره روبه‌رو شد.

شریعتی‌مقدم یادآور شد: از آنجا که پسته رقیب قدرتمندی نظیر آمریکا دارد، تولید ارگانیک آن به‌طوری که منجر به صدور گواهینامه بین‌المللی شود، می‌تواند جهشی در صادرات پسته ایرانی ایجاد کند که رقیب را پشت سر بگذارد.

وی در پایان تأکید کرد: کشمش نیز جزو محصولاتی است که در سبد صادراتی خشکبار ایرانی جایگاه مناسبی دارد و عرضه ارگانیک آن می‌تواند ارزش افزوده آن را برای تجار چندبرابر کند./

F-941125-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید