Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

پرورش ماهی در قفس، نیازمند کلینیک‌های تخصصی/ آینده آبزی‌پروری در دریا است

از آنجا که در حال حاضر دنیا به سمت پرورش آبزیان در دریا متمرکز شده، لازم است کلینیک‌های تخصصی با موضوع بیماری‌های ماهیان در قفس هرچه سریع‌تر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور ایجاد شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره پرورش ماهی در قفس به‌عنوان هدفی که باید آبخیزداری دنبال کند، گفت: در آینده آبزی‌پروری باید به سمت دریاها برود؛ بنابراین پرورش ماهی در قفس در ایران همچون سایر نقاط جهان گسترش خواهد یافت.

امرالله قاجاری افزود: در حال حاضر در تمامی دنیا سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در مقوله پرورش ماهی در قفس انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که درباره پرورش ماهی در قفس مطرح می‌شود، رعایت نکات بهداشتی و مخاطراتی است که ممکن است این نوع پرورش برای این نوع آبزیان داشته باشد که البته از تجارب کشورهای پیشرو در این زمینه به‌خوبی استفاده شده است.

انتخاب محل قفس‌ها در دریا برای کاهش مخاطرات ضروری است

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: انتخاب محل قفس‌ها در دریا باید به‌گونه‌ای باشد که کمترین احتمال وجود آلاینده‌های دریایی در آن باشد، چون پرورش ماهی در قفس در دریا کنترل‌شده نیست؛ بنابراین ممکن است مخاطرات زیادی دربر داشته باشد.

قاجاری تصریح کرد: آزمایش‌های مختلفی باید از محل وجود قفس‌ها انجام شود تا شرایط بهداشتی موجود در آن رعایت شود و علاوه بر آن، از بچه‌ماهیانی در قفس‌ها استفاده شود که سالم بوده و از نظر بیماری‌ها مشکلی نداشته باشند.

وی یادآور شد: واکسیناسیون و استفاده از غذای سالم برای آبزیانی که قرار است در قفس پرورش داده شوند، رکن اساسی است.

قاجاری تأکید کرد: وجود مراکز تکثیر خوب که شرایط بهداشتی در آنها لحاظ شده باشد، در این بین ضروری است؛ زیرا بچه‌ماهی سالم خواهد توانست پرورشی مناسب و سلامت را پشت سر بگذارد.

وی اظهار داشت: سه مؤلفه بچه‌ماهی سالم، مرکز تکثیر بهداشتی و انتخاب محل مناسب جاگذاری قفس‌ها در پرورشی موفق، نقشی اساسی دارد.

قاجاری همچنین گفت: عده‌ای درباره تجمع بیش از حد فضولات و باقیمانده‌های غذایی ناشی از تغذیه ماهیان در قفس صحبت می‌کنند که البته لازم است قفس‌ها در مکانی در دریا نصب شود که جریان آب مانع از تجمع مواد فوق شود.

اعزام کارشناسان دامپزشکی به نروژ برای آشنایی با بیماری‌های ماهیان در قفس

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور درباره برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توسط سازمان دامپزشکی درباره برنامه‌ها و مخاطرات ناشی از پرورش ماهی در قفس افزود: سازمان دامپزشکی کشور در کنار سازمان شیلات که برنامه‌ریزی برای پرورش ماهی در قفس را در دستور کار دارد، عده‌ای از کارشناسان را به کشورهای آشنا با این فناوری همچون نروژ اعزام کرده است تا با کلیات بهداشتی، بیماری‌ها و دستورالعمل‌های جدیدی که برای این نوع پرورش نیاز است، آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: در مباحث بهداشتی لازم است سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود که پرورش ماهی در قفس موفقیت‌آمیز پیش رود.

قاجاری ادامه داد: لازم است کلینیک‌های تخصصی درباره با موضوع بیماری‌های ماهیان در قفس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شود تا بتوانیم رشد و توسعه آبزی‌پروری در این حوزه را بدون خطر طی کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: سازمان دامپزشکی تلاش می‌کند همزمان با دنیا پیش رود و در زمینه مخاطرات بهداشتی و بیماری‌های مختلف اطلاعات لازم را کسب کند.

گفتنی است، در روزهای پایانی هفته گذشته، وزیر جهاد کشاورزی به همراه مسئولان سازمان شیلات و رئیس سازمان دامپزشکی از یک مرکز پرورش ماهی در قفس در جزیره کیش بازدید کرد و از نزدیک در جریان این سرمایه‌گذاری مشترک که با یکی از کشورهای صاحب‌نام در این باره بود، آشنا شد./

M-941125-02


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید