Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان هواشناسی کشور خبر داد:

راه‌اندازی سامانه خودکار تهک کشاورزی تا پایان سال جاری

با خودکار شدن سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) کشاورزی، تمام بهره‌برداران عضو، پیامک مختص به خود را دریافت خواهند کرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه هواشناسی کشاورزی یکی از بخش‌های حائز اهمیت هواشناسی کشوری است که کاربران گسترده‌ای دارد و سعی شده است در این حوزه خدمات‌رسانی خوبی در کشور ارائه شود، به نقش مهم کشاورزی در استقلال کشور و تأمین مواد غذایی اشاره کرد.

داوود پرهیزگار با اشاره به ارتباط مستقیم و غیرمستقیم تمامی فعالیت‌های حوزه کشاورزی به شرایط جوی گفت: فعالیت‌های این بخش در رویارویی با شرایط جوی نامناسب، آسیب‌پذیری شدیدی دارند؛ لذا ایجاد ارتباط بین حوزه هواشناسی و کشاورزی ضروری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا اقداماتی در این زمینه شکل گرفته و کمیسیون هواشناسی کشاورزی CAGM از کمیسیون‌های فنی اختصاصی سازمان هواشناسی جهانی است که وظیفه این کمیسیون برقراری ارتباط بین هواشناسی و کشاورزی و در اختیار گذاشتن اطلاعات به کشاورزان است.

پرهیزگار افزود: ما نیز طی دو سال گذشته، با فعال کردن این حوزه سعی کرده‌ایم اطلاعات مورد نیاز بخش کشاورزی را به شکل مستقیم در اختیار کاربران قرار دهیم.

وی ادامه داد: طی سال گذشته، این طرح دستی و غیرخودکار آغاز به کار کرد و در تمامی استان‌ها به‌صورت پایلوت اجرا شد که با استقبال خوبی در حوزه کشاورزی روبه‌رو شد و بهره‌برداران توانستند از این اطلاعات در فعالیتشان استفاده کنند و به‌نوعی خسارت‌های ناشی از شرایط جوی را کاهش دهند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به وابستگی تولید محصولات کشاورزی و همچنین شیوع آفات به شرایط جوی تصریح کرد: آفات کشاورزی نیز در شرایط جوی خاص تکثیر شده و باعث آسیب می‌شوند، به همین جهت سازمان هواشناسی خود را موظف دانسته اطلاعات مربوطه را به فعالان کشاورزی ارائه دهد تا از این پس شاهد افزایش تولید محصولات، افزایش بهره‌وری و کاهش آسیب‌ها در مقابل شرایط جوی خاص باشیم.

پرهیزگار با بیان اینکه اطلاعات از طریق مراکز در استان و همچنین سایت سازمان به‌طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، یادآور شد: سامانه تهک (توسعه هواشناسی کابردی) به شکل خودکار در حال طراحی است که پس از تکمیل این سامانه اطلاعات برای افراد عضو پیامک خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت این سامانه به شکل غیرخودکار طی یک سال گذشته از خودکارسازی این سامانه در بخش کشاورزی تا پایان سال جاری خبر داد.

پرهیزگار تأکید کرد: با خودکار شدن سامانه تهک، تحت شرایط جوی خاص برای تمامی حوزه‌های فعال در بخش کشاورزی پیامک ارسال می‌شود، بدین‌معنی که صیاد، باغدار، زارع و زنبوردار هرکدام پیامک خاص خود را دریافت می‌کنند./

A-941125-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید