Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل کشت و صنعت مغان:

کشت 2700 هکتار چغندر قند، معادل ایجاد کارخانه‌ای با اشتغال دائم 2700 نفر شد

امسال سیاست کاشت تشویقی چغندرقند در دستور کار اصلی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قرار دارد.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در اردبیل با اعلام این خبر گفت: در دشت مغان چغندرقند به‌عنوان یک محصول استراتژیک روند رو به رشدی را طی می‌کند و این شرکت به‌دلیل داشتن بزرگ‌ترین کارخانه قند ایران سیاست کاشت تشویقی چغندر قند را طی دو سال قبل در دستور خود قرار داده است.

اروجعلی محمدی افزود: هدف این سیاست افزایش راندمان در هکتار و افزایش عیار و سطح زیر کشت چغندرقند در اراضی زراعی بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: مبنای این سیاست اعتماد سازی برای پرداخت بهای به موقع این محصول و کمک در تأمین ادوات برداشت و پرداخت جوایز بوده است و در این باره به کشاورزان اعتماد داده بودیم که از آنان حمایت ویژه‌ای خواهیم کرد و تا امروز محصولاتشان را خریداری کرده و قسمتی از مطالباتشان را پرداخت کرده‌ایم و ما بقی مطالبات را در نزیک‌ترین زمان پرداخت خواهیم کرد.

محمدی با اشاره به استفاده از روش‌های علمی در کشاورزی ادامه داد: کشاورزان از روش‌های علمی در کاشت و برداشت این محصول استفاده می‌کنند و راندمان تولید این محصول تا 80 تن در هکتار رسیده است و عیار آن نیز به رقم 15 نزدیک شده است و این میزان عیارقند در 10 سال قبل 9 تا 10 بوده است.

وی درباره اهمیت کشت چغندرقند تصریح کرد: اولاً با کشت این محصول وابستگی ما به واردات شکر برطرف می‌شود و اشتغال پایدار این صنعت را تضمین می‌کند و دوم اینکه تفاله آن ارزش غذایی مناسبی در صنعت دامپروری دارد و به مصرف دام رسیده که به گوشت و شیر تبدیل می‌شود و همچنین نقش مهمی در تقویت و حفظ بافت خاک دارد.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان یادآور شد: در سال زراعی جاری میزان سطح زیر کشت اراضی برای چغندرقند از یک‌هزار و 400 هکتار به دوهزار و 700 هکتار رسیده است و راندمان تولید در هر واحد هکتار به مرز 60 تن رسیده است که نسبت به راندمان سال گذشته 12 تن افزایش نشان می‌دهد که در مجموع از 29 هزار تن در سال به بیش از 150 هزار تن در سطح دشت مغان رسیده است. پیش‌بینی می‌شود سال آینده از مرز 250 هزار تن بگذرد.

محمدی تأکید کرد: یقیناً در این کار حمایت‌ها و هدایت‌های شرکت مغان به‌ویژه در تأمین بذور مناسب و ادوات و دستگاه‌های برداشت و خرید به‌موقع بسیار مؤثر است و ما تلاش می‌کنیم با حمایت از زراعان ادوات روزآمد و جدیدی را به منطقه بیاوریم؛ که در سال دولت و ملت همدلی و همزبانی همواره دولت تدبیر و امید در تقویت بنیه کشاورزی، تولیدکنندگان را بیش از گذشته حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اشتغال‌زایی بالای کشت چغندرقند در منطقه اظهار داشت: چغندرقند نقش اساسی در ایجاد اشتغال دارد و به‌عنوان مثال امسال دوهزار و 700 هکتار محصول چغندر کشت کرده‌ایم که این به معنای آن است که ما یک کارخانه بزرگ به ظرفیت اشتغال دوهزار و 700 نفری با فعالیت دائم سالانه ایجاد کرده‌ایم.

محمدی در پایان با اشاره به آبیاری چغندرقند به روش مدرن اشاره کرد و گفت: آینده اقتصاد کشاورزی ایجاب می‌کند که آبیاری چغندرقند به‌صورت مدرن و تحت فشار صورت گیرد و در استان ما مناطق وسیعی برای کشت چغندرقند در تناوب زراعی قرار بگیرد و کارخانه قند جدیدی نیز برای استحصال این موضوع تأسیس شود./

J-941125-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید