Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

ارزش‌های غذایی و مخاطره گوشت گوزن

این روزها گوشت گوزن نیز در آستانه جای پا باز کردن در قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهرها است، تا آنجا که زمزمه‌هایی مبنی بر ادعای پرورش گوزن در مازندران و همچنین واردات آن از روسیه به گوش می‌رسد، اما چرا گوزن؟ چه ارزش‌های غذایی و اقتصادی دست به دست هم می‌دهد تا به قرار گرفتن گوشت گوزن، دست کم در سفره اغنیای ایرانی امیدوار بود. شاید حداقل این اتفاق تازه بتواند باعث کاهش تقاضای گوشت گاو و گوسفند از سوی آنها شود و قیمت کمرشکن گوشت قرمز در ایران اندکی بشکند!

ارزش‌های غذایی و مخاطره گوشت گوزن

گوشت حیوانات وحشی که در طبیعت زندگی می‌کنند مانند گوزن دارای چربی کمتری است که این ویژگی انگیزه‌ای است برای مردم تا گوشت گوزن را نسبت به گوشت گاو برتر بدانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، بزرگ‌ترین تفاوت در گوشت گاو با گوشت گوزن نحوه به‌دست آمدن آنها است. گاو حیوانی اهلی است که گوشت آن توسط بشر تولید می‌شود، این در حالی است که گوزن در محلی وحشی رشد می‌کند. این گوشت‌ها همگی دارای نقاط مشترک و متفاوتی هستند که داشتن اطلاعات در این باره انتخاب گوشت مناسب برای رژیم غذایی را آسان‌تر می‌کند.



چربی

گوشت حیوانات دارای چرب اشباع بالایی هستند، اما چند استثنا نیز وجود دارد. گوشت حیوانات وحشی مانند گوزن دارای چربی کمی هستند که این ویژگی انگیزه‌ای است برای مردم تا گوشت گوزن را برتر بدانند.

یک وعده غذایی شامل یک استیک 110 گرمی گوشت گاو بیش از 9 گرم چربی دارد که حدود چهار گرم آن اشباع است، اما این مقدار گوشت گوزن شامل سه گرم چربی است که تنها یک گرم آن اشباع است. پس اگر شما به‌دنبال کاهش چربی‌ها هستید، گوشت گوزن برایتان گزینه بهتری است.

پروتئین و کربوهیدرات

گوشت گاو و گوزن هر دو حاوی مقادیر بالایی پروتئین و همچنین کربوهیدرات به میزان صفر هستند که هر دو گوشت را برای رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدارت مناسب کرده است.

یک وعده 110 گرمی گوشت گوزن دارای حدود 24 گرم پروتئین است.

گوشت گوزن و گاو به‌دلیل داشتن هر 10 اسیدآمینه ضروری، پروتئین کامل محسوب می‌شوند. اسیدهای آمینه ترکیباتی هستند که مسئول واکنش‌های شیمیایی در بدن بوده و نقش مهمی را در متابولیسم بدن بازی می‌کنند.

کلسترول

میزان بالای گلسترول در خون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. بدن به‌طور طبیعی مقداری کلسترول برای تولید سلول و ترشح هورمون می‌سازد، اما مصرف بیش از حد آن خطرناک است.

گوشت گاو سه‌برابر گوشت گوزن کلسترول دارد.



آهن

گوشت گوزن و گاو هردو حاوی مقدار متوسطی آهن هستند، اما این میزان در گوشت گوزن کمی بیشتر است.

ویتامین B

گوشت گوزن و گاو شامل مقدار بالایی از انواع ویتامین B هستند. ویتامین B به شکستن پروتئین‌ها، کربوهیدارت‌ها و چربی‌ها برای تولید انرژی کمک می‌کنند. داشتن یک سالاد برگی در کنار یک وعده گوشت گاو یا گوزن میزان ویتامین B تأمین‌شده شما را افزایش می‌دهد.

اخطار

از آنجا که گوزن یک حیوان وحشی است، فقط یک خطر کوچک وجود دارد که ممکن است به‌دلیل تیراندازی بر این حیوان در زمان شکار، گوشت آن آلوده به سرب شده باشد.

زنان بارداد و زنانی که تصمیم به بارداری دارند و کودکان زیر شش سال بیشتر در معرض این خطر هستند، چون گوشت گوزن نسبت به گوشت گاو بیشتر در معرض آلودگی به سرب است. با این وجود اگر خودتان به شکار می‌روید، پس از گلوله‌های غیرسربی استفاده کنید.

110 گرم گوشت گوزن شامل 133 کالری، 18 گرم پروتئین، شش گرم چربی با 2.8 گرم چربی اشباع است، در مقایسه گوشت گاو حاوی 194 کالری، 22 گرم پروتئین و 4.5 گرم چربی اشباع‌شده است./

A-941126-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید