Iranian Agriculture News Agency

طرح توسعه 10 هزار هکتاری باغ‌های بادام در اراضی شیبدار/ صادرات 80 درصد بادام چهارمحال و بختیاری به هند

بادام توانسته مشتری‌های خاص خود را داشته باشد و بیش از 80 درصد بادام تولیدشده به هندوستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و 20 درصد باقیمانده در کشور توزیع می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به سطح زیر کشت 14 هزار و 698 هکتاری بادام آبی در این استان با سه‌هزار و 112 هکتار باغ غیربارور و 11 هزار و 586 هکتار باغ بارور، میزان تولید بادام در سطح استان در سال 1393 را 22 هزار و 624 تن با عملکرد متوسط یک‌هزار و 953 کیلوگرم در هکتار اعلام کرد.

سیدطاهر نوربخش میزان سطح زیر کشت دیم این محصول را 490 هکتار، 180 هکتار باغ غیربارور، 317 هکتار باغ بارور با تولید 210 تن در سال گذشته و متوسط عملکرد 700 کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و از طرح توسعه 100 هزار هکتاری باغ‌های بادام در اراضی شیبدار طی دو سال آینده در صورت تأمین اعتبارات خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش سطح زیر کشت در برنامه ششم پیش‌بینی شده است که در صورت تحقق، سطح زیر کشت بادام در استان به بیش از 24 هزار هکتار خواهد رسید.

نوربخش با اشاره به شرایط اقلیمی و رقم مناسب و کیفیت بادام تولیدشده در کشور ادامه داد: این محصول توانسته مشتری‌های خاص خود را داشته باشد و بیش از 80 درصد بادام تولیدشده به هندوستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و 20 درصد باقیمانده در کشور توزیع می‌شود.

وی از کاهش 70 درصدی تولید بادام در سال جاری سرمازدگی شدید خبر داد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری خواستار ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری بادام برای افزایش درآمد باغداران شد و تصریح کرد: ایجاد تشکل‌های تولیدکنندگان بادام و افزایش اعتبارات برای بالا بردن سطح زیر کشت این محصول با توجه به پتانسیل استان و فرآوری آن از دیگر خواسته‌های ما است.

نوربخش با بیان اینکه 90 درصد باغ‌های استان در اراضی شیبدار قرار گرفته‌اند، یادآور شد: استان چهارمحال و بختیاری در طرح توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار پیشرو بوده است.

وی تأکید کرد: 80 درصد پروژه افزایش 10 هزار هکتاری سطح زیر کشت باغ‌ها به اجرا رسیده است و در صورت تأمین اعتبارات و آب مورد نیاز 10 هزار هکتار دیگر نیز به باغ‌ها اضافه خواهند شد.

نوربخش در پایان اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری با توجه به میزان سطح زیر کشت بادام در استان، رتبه نخست کشوری را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است./

A-941126-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید