Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفتگوی اختصاصی با ایانا:

شیر در سال 95 گران نمی‌شود، مگر اتفاق خاصی بیفتد/ تنها دو واحد لبنی با قیمت دستوری شیرخام مشکل دارند

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، قیمت شیر به‌دلیل آنکه کشش تقاضا در بازار وجود ندارد، در سال 95 گران نمی‌شود، مگر آنکه اتفاق خاصی بیفتد.

شیر در سال 95 گران نمی‌شود، مگر اتفاق خاصی بیفتد/ تنها دو واحد لبنی با قیمت دستوری شیرخام مشکل دارند

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عصر امروز دوشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره اعمال نشدن قیمت دستوری شیرخام گفت: در داستان شیرخام یک بخش ماجرا دامدار و یک بخش دیگر فرآوری و صنایع بسته‌بندی هستند.

سیدمحمود نوابی افزود: در قانون برنامه پنجم توسعه مقرر بود که سرانه مصرف شیر در کشور به 160 کیلوگرم برسد که در حال حاضر فاصله زیادی با این عدد داریم و در حال حاضر بر مبنای آمار به‌دست‌آمده، 75 تا 80 کیلوگرم برآورد شده است.



وی خاطرنشان کرد: کاهش مصرف لبنیات باعث شده که واحدهای تولیدکننده محصولات لبنی نتوانند از ظرفیتشان استفاده کنند و علاوه بر آن، بخشی که برای بازارهای صادراتی ازجمله کشورهای عراق و افغانستان در نظر گرفته شد نیز به دلایل مختلف دچار لطمه شد و بدین‌ترتیب احساب می‌شود که دیگر بازار کشش گرانی را ندارد.

نوابی با اعلام اینکه سازمان حمایت قصد گرانی محصولات لبنی را ندارد، ادامه داد: ما به‌دنبال گران کردن محصولی نیستیم و به لحاظ حمایت از دامداران داخلی، قیمت شیری که اعلام شده بود، باید کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی نیز از آن تبعیت می‌کردند، اما تا آذرماه سال جاری، با وجود جلسات و مذاکرات مختلفی که به‌عمل آمد، همچنان به دنبال تفاهم بین دو گروه هستیم.

وی تصریح کرد: در بازارهای جهانی نیز قیمت شیرخشک از افت قابل توجهی برخوردار شد و در حال حاضر معادله معکوس برقرار است؛ به‌گونه‌ای که قیمت شیرخشک در خارج کشور بالا و در داخل کشور رو به کاهش است.

تنها دو واحد لبنی با قیمت دستوری شیرخام مشکل دارند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی و دامداران باید با یکدیگر به تفاهم نهایی برسند، زیرا این دو واحد هستند که باید با قیمت‌های فوق کنار بیایند.

نوابی تأکید کرد: بر اساس آخرین توافق انجام‌شده، برخی واحدهای تولید فرآورده‌های لبنی متقاعد شدند و با نامه کتبی اعلام کردند که از افزایش 100 تومانی به قیمت هر کیلوگرم شیرخام موافقت می‌کنند و تنها دو واحد هستند که هنوز متقاعد نشده‌اند.

وی اظهار داشت: واحدهایی که قیمت شیرخام در سه فرآورده ماست، پنیر و شیر را افزایش نداده‌اند، می‌توانند حداکثر تا شش درصد اعمال کنند.

افزایش شش درصدی قمیت شیرخام میزان مصرف را کم نمی‌کند

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنین گفت: افزایش شش درصدی قیمت شیرخام اتفاقی در میزان مصرف به‌وجود نمی‌آورد.

نورانی در ادامه افزود: بر اساس محاسبات انجام‌شده توسط همکاران سازمان حمایت طی سال‌های 91 تا 93 افزایش قیمتی در فرآورده‌های فوق نداشتیم و واحدهایی که افزایش 100 تومانی را اعمال نکرده‌اند، می‌توانند این اقدام را در سال جاری انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: برای سال 95 نیز پیش‌بینی نشده است که افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی به‌وجود آید، زیرا بر مبنای محاسبات انجام‌شده، نباید افزایش قیمتی در سه فرآورده فوق داشته باشیم، مگر اتفاق خاصی در بازارهای صادراتی یا بخش‌های دیگر بیفتد.

نوابی به بازار تخم‌مرغ اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که بازارهای صادراتی در تخم‌مرغ و در کشورهایی همچون عراق و افغانستان رونق می‌گیرد، قیمت تخم‌مرغ داخلی گران می‌شود و زمانی که این بازارها دچار مشکل می‌شود، قیمت این محصول متعادل می‌شود که به این تنش‌ها، صادرات دفعی یا غیربرنامه‌ای گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که قیمت روغن در سال گذشته افزایش هفت درصدی پیدا نکرد و حتی قیمت آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای امسال با قیمت سال گذشته و با تخفیف عرضه می‌شود، پیش‌بینی می‌شود قیمت شیر و سایر فرآورده‌های آن نیز در سال 95 افزایش پیدا نکند./

M-941126-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید