Iranian Agriculture News Agency

امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان دامپزشکی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان؛

آغاز تشدید مقابله با تقلبات دارویی واکسن، سرم و مواد بیولوژیک

امروز تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان دامپزشکی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در راستای مقابله با تقلبات دارویی، واکسن، سرم و مواد بیولوژیک به امضاء رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این مراسم گفت: لازم بود بر توزیع فرآورده‌های دارویی، واکسن، مواد بیولوژیک و سموم مصرفی در این بخش نظارت بیشتری می‌شد که در این راستا با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قراردادی منعقد شد تا بتوانیم در راستای ارتقاء کیفیت و اثربخشی قدم برداریم.

مهدی خلج افزود: لازم بود که مواد اولیه و سایر تولیدات تحت نظارت دقیق‌تر قرار گیرد تا در این بین کارخانه‌های معتبر، فدای متخلفان نشوند.

وی خاطرنشان کرد: در پاره‌ای موارد با تقلباتی روبه‌رو بودیم که سربرگ‌های شرکت‌های معتبر از مراکز تولیدی با مواد اولیه غیرواقعی مواجه بود که در این راستا تلاش شد با تفاهم نامه فوق جلوی فعالیت افراد سودجو گرفته شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: با وجود آنکه در گذشته نیز بر مکانیسم توزیع و مقابله با تقلبات اقداماتی انجام شده است، اما با امضای این تفاهم‌نامه، تلاش می‌شود که کار را برای افراد متخلف در بخش‌های دارو، واکسن، سموم، مواد بیولوژیک و فرآورده‌های دارویی سخت‌تر کنیم.

خلج تصریح کرد: سامانه یکپارچه دارویی در سازمان دامپزشکی وجود دارد که به وسیله آن می‌توانیم ورود و خروج تمامی محموله‌های دارویی را از مرحله تولید تا توزیع رصد کنیم و با جعل‌کنندگان اسناد، با کارخانه‌های غیرواقعی و حتی واردکنندگان مقابله کنیم.

وی یادآور شد: بیش از 160 شرکت تولیدکننده داخلی و 350 شرکت واردکننده دارویی در کشور داریم که سه‌هزار و 580 قلم دارو یا گواهی ثبتی برای واردات وجود دارد؛ بنابراین تلاش می‌کنیم که مسیر ورود محصولات فوق به بازار در صورت نقصان اصلاح شود.

ناامنی متخلفان در حوزه دارو و دامپزشکی

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در این مراسم گفت: با امضای چنین حمایت‌نامه‌ای، تلاش می‌کنیم که از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان واقعی حمایت کنیم و محیط را برای افراد متخلف سخت‌تر کنیم.

سیدمحمود نوابی افزود: گران‌فروشی و تقلب در شرح وظایف سازمان بازرسی دیده شده که این بخش در حال حاضر جزوی از سازمان حمایت محسوب می‌شود و تلاش می‌کنیم که از ابزار قانونی خود برای حمایت از تولید کیفی استفاده کنیم.

وی با اعلام اینکه برخی کالاها در اولویت نخست محصولات سبد غذایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: نیاز است رصد و پایش محصولات مورد استفاده مردم طبق ضوابط خاصی اعمال شود و قیمت‌های آنها نیز واقعی باشد.

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: در حکومت اسلامی نیاز به نظارت داریم، همان‌گونه که در تمام کشورهای دنیا نظارت بر تولیدات و محصولات مختلف اعمال می‌شود.

نوابی تصریح کرد: کنترل و سلامت بازار و حمایت از افراد سالم معارض توسعه نیست؛ بنابراین ما نیز تلاش می‌کنیم به وظایف خود عمل کنیم.

وی یادآور شد: با تفاهم‌نامه‌ای که بین دو دستگاه به امضا رسیده است، تلاش می‌کنیم که تولیدکنندگان واقعی به حق خود برسند و در صورت نیاز، کارگروه تخصصی نیز تشکیل می‌شود تا اگر مواردی در چارچوب کلی تفاهم‌نامه عنوان نشده است، در آن لحاظ شود.

نوابی تأکید کرد: این تفاهم‌نامه از قبل نیز وجود داشته، اما از امروز مکتوب شده و لازم‌الاجرا است و بر اساس آن، هزینه افراد متخلف بالاتر می‌رود تا بتوانیم از جعل و سوءاستفاده‌ها جلوگیری کنیم./

M-941126-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید