Iranian Agriculture News Agency

کارشناس دانه‌های روغنی در گفتگو با ایانا عنوان کرد:

ابهام در وضعیت قانونی مبالغ دریافتی انجمن روغن نباتی/ برداشته شدن مجوز وزارت جهاد کشاورزی به تولید داخل لطمه‌ای نمی‌زند

از آنجا که طبق بخشنامه جدید سازمان توسعه تجارت، واردکنندگان روغن خام دیگر نیازی به مجوز وزارت جهاد کشاورزی ندارند، بنابراین پیش‌بینی نمی‌شود که این امر باعث ورود سیل عظیمی از روغن‌ها به کشور یا لطمه به تولید داخل شود.

ابهام در وضعیت قانونی مبالغ دریافتی انجمن روغن نباتی/ برداشته شدن مجوز وزارت جهاد کشاورزی به تولید داخل لطمه‌ای نمی‌زند


کارشناس دانه‌های روغنی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره دستور صریح معاون اول رئیس جمهوری درخصوص ثبت سفارش مربوط به واردات روغن خام بدون نیاز به مجوز از وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید دید پشت این دستور معاون اول رئیس جمهوری چه بوده است، اما آنچه در ظاهر امر مشاهد می‌شود، آن است که باید هرچه سریع‌تر در مورد آنچه قرار بود در قالب طرح انتزاع اجرا شود، تعیین تکلیف به عمل آید و سردرگمی‌هایی که برای تولیدکنندگان و واردکنندگان هم‌اکنون در تعامل میان دو وزارتخانه وجود دارد، مرتفع شود.

مهدی حریری‌مهر افزود: عدم اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی برای واردات روغن خام به‌طور قطع سبب واردات سیل عظیمی از روغن‌های خام به کشور نمی‌شود، زیرا واردکنندگان این محصول افراد آگاهی هستند و از وضعیت بازار اطلاع دارند؛ بنابراین نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف انواع روغن خوراکی توسط مردم ایران یک میلیون و 500 هزار تن در سال برآورد شده است که به‌طور قطع واردکنندگان از این مقدار مطلع بوده و بر اساس محاسبات و توجیه اقتصادی اقدام به واردات روغن خام خواهند کرد.

حریری‌مهر ادامه داد: اینکه گفته می‌شود این اقدام منجر به آن می‌شود که تولیدکنندگان داخلی دچار ضرر و زیان شوند نیز به‌نظر من صحیح نیست، زیرا تولیدکنندگانی که دانه روغنی تولید می‌کنند، هیچ‌گاه محصولشان روی دستشان نمانده و از آنجا که دانه روغنی داخلی مشمول خرید تضمینی است، هیچ‌گاه نوسانات بازار بر قیمت خرید دانه از ایشان تأثیرگذار نخواهد بود.

یک ایستگاه برای نظارت بر واردات تعبیه شود

کارشناس دانه‌های روغنی تصریح کرد: در حال حاضر واردکنندگان روغن خام در نخستین گام باید از ایستگاه انجمن صنفی روغن نباتی رد شوند، در حالی که وضعیت و مستند قانونی مبالغ دریافتی این انجمن هنوز مشخص نشده است و سپس به ایستگاه‌های بعدی همچون وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت هدایت می‌شوند تا اجازه واردات بگیرند؛ به‌نظر می‌رسد این بوروکراسی و تشریفات اداری سنگین، مشکل ساز شده است و باید در این باره فکری اساسی شود که ظاهراً بر همین اساس معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت چنین دستوری را صادر کرده‌اند.

وی یادآور شد: روغن مهم‌ترین کالای استراتژیک وارداتی محسوب می‌شود و بیش از 90 درصد نیاز کشور به آن از محل واردات تأمین می‌شود، در حالی که در بدترین سال‌ها، تنها 50 درصد از شکر مصرفی مردم وارد شد و گندم نیز به مقدار حدود 60 درصد نیاز کشور در سال‌های پرتنش وارد شده است.

سازمان توسعه تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که واردات روغن خام از 25 اسفندماه امسال دیگر نیازی به اخذ مجوز (کد رهگیری) از وزارت جهاد کشاورزی ندارد./

M-941127-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید