Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

تأمین تنها دو درصد اعتبارات دامپزشکی برای مقابله با تب برفکی/ نیاز به اعتبار 160 میلیارد تومانی

به‌دلیل آنکه کمبود اعتبار و تولید واکسن تب برفکی در کشور وجود داشت، تنها توانستیم چهار میلیون دز واکسن را در سال جاری توزیع کنیم که این رقم بسیار ناچیز است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره شیوع تب برفکی در کشور، نبود اعتبار و واکسیناسیون گفت: در گذشته نیز بارها اعلام شده بود که واکسن یکی از ابزارهای اساسی برای مقابله با بیماری تب برفکی در کشور است.

مهدی خلج افزود: تنها 10 درصد نیاز واقعی برنامه واکسیناسیون برای مقابله با بیماری تب برفکی در اختیار سازمان دامپزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه توانسته‌ایم در سال جاری نسبت به سال گذشته 30 درصد از تعداد کانون‌های بیماری تب برفکی را کنترل کنیم، اما همچنان جمعیت دام‌های کوچکی همچون گوسفند و بز تازه‌متولدشده در معرض این بیماری هستند.

خلج ادامه داد: سازمان دامپزشکی تلاش کرد با ضوابط قرنطینه‌ای جلوگیری از جابجایی دام‌ها و اطلاع‌رسانی درباره رعایت موازین بهداشتی تلاش کند با نبود امکانات، این بیماری را مدیریت کند، اما این موارد کافی نیست.

نیاز به 9 میلیون و 500 هزار دز واکسن تب برفکی داریم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در راستای تأمین واکسن‌های مورد نیاز برای تب برفکی، در اوایل بهمن‌ماه سال جاری 9 میلیون و 500 هزار دز واکسن نیاز بود تا بتوانیم مرحله سوم تب برفکی را در سال جاری عملیاتی کنیم که تاکنون 900 هزار دز در روز گذشته توزیع شده و قرار است مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی نیز در هفته جاری 380 هزار دز واکسن را در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دهد که بدین‌ترتیب حدود چهار میلیون دز تاکنون توزیع کرده‌ایم.

وی یادآور شد: اگر واکسیناسیون‌های گذشته را نیز در نظر بگیریم، پنج میلیون دز برای 25 میلیون رأس دام سبک و 4.5 میلیون دز برای دام سنگین نیاز داشتیم که تقریباً حدود پنج میلیون رأس دام سبک تاکنون پوشش داده شده و برای دام‌های سنگین نیز دو میلیون رأس را تحت واکسیناسیون عمومی قرار دادیم.

خلج تأکید کرد: از شهریورماه سال جاری با وقفه در خط تولید مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی روبه‌رو بودیم و سازمان دامپزشکی نیز در سال جاری به این مؤسسه اعلام کرد که کیفیت واکسن‌های تولیدی را اصلاح کرده و نسبت به ارتقاء کیفیت اقدام کند و علاوه بر رازی در حال حاضر مؤسسه روناک نیز در تولید این واکسن همکاری می‌کند و قرار است شرکت واکسن پسوک نیز به چرخه تولید وارد شود.

وی اظهار داشت: امیدواریم تولید واکسن تب برفکی در کشور به اندازه‌ای افزایش یابد که بتوانیم ذخیره استراتژیک نیز داشته باشیم و میزان واردات نیز توسط شرکت‌های واردکننده افزایش یابد.

مبارزه مطلوب با تب برفکی حداقل 160 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

خلج درباره اعتبارات مورد نیاز دامپزشکی گفت: مبارزه مطلوب با تب برفکی 160 میلیارد تومان در سال نیازمند اعتبار است تا بتوانیم جمعیت دامی‌های سبک و سنگین را پوشش دهیم.

وی در ادامه افزود: بنابراین اعتبار 200 میلیارد تومانی سازمان دامپزشکی کشور باید برای تب برفکی هزینه شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: اعتبارات کل سازمان در شرایط حاضر بسیار ناچیز است؛ به‌گونه‌ای که تنها سه تا چهار میلیارد تومان در اختیار داریم، اما برای مبارزه با تب برفکی به 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. بنابراین می‌توان گفت که تنها دو درصد نیاز واقعی اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور تأمین شده است.

خلج در پایان تصریح کرد: میزان واکسن‌های در اختیار این سازمان نیز تاکنون 10 درصد بوده است؛ بنابراین نیازمند آن هستیم که از دامداران برای حل مشکل فوق بهره ببریم یا دولت کمک‌های خاص خود را به این سازمان ارسال کند./

M-941128-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید