Iranian Agriculture News Agency

در دومین روز گردهمایی تخصصی شتر اعلام شد:

تدوین سند راهبردی توسعه شتر در کشور

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور امروز در حاشیه گردهمایی تخصصی و سیاست‌گذاری شتر که در مرکز اصلاح نژاد دام کشور برگزار شد، از تدوین سند راهبردی توسعه شتر در کشور خبر داد.

تدوین سند راهبردی توسعه شتر در کشور


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، محمدرضا ملاصالحی با اشاره به اینکه انجمن شتر به‌رغم عمر کوتاهی که دارد، بسیار فعال است، گفت: گردهمایی امروز درباره صنعت شترداری با حضور انجمن علمی شتر ایران، کارگروه سیاست‌گذاری شتر کشور متشکل از کارشناسان بخش خصوصی و دولتی و تعدادی از سرمایه‌گذاران در این زمینه برگزار که در این گردهمایی، مباحث مختلفی بین فعالان و تصمیم‌گیران رد و بدل شد.

وی خاطرنشان کرد: بازنگری قوانین و ضوابط صدور پروانه شترداری، مسائل مربوط به بیمه، حمایت از شترداران و تأمین تسهیلات لازم و همچنین مواردی که می‌شود درباره پرورش شتر در برنامه ششم گنجاند ازجمله مباحثی بود که در دستور کار این گردهمایی قرار گرفت.

به گفته رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور، طبق برآورد امور دام وزارت جهاد کشاورزی، هم‌اکنون حدود 152 هزار نفر شتر در کشور وجود دارد که 99 درصد آن جزو شترهای تک‌کوهانه هستند و حدود 200 هزار نفر آن در گروه شترهای دوکوهانه قرار می‌گیرند که بیشتر در استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی، اردبیل، قم و سمنان پرورش می‌یابد.

ملاصالحی افزود: بخش عمده شترهای تک‌کوهانه در کشور به‌منظور تولید گوشت نگهداری می‌شوند، ضمن اینکه در مناطق جنوبی نیز نوعی از این حیوان برای مسابقات شترسواری استفاده شده و برای افراد آن مناطق از جذابیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه شتر بیشتر در مناطق کویری کشور می‌تواند پرورش پیدا کند، مقاضیان زیادی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه پیش‌قدم شدند که معاونت امور دام نیز از این سرمایه‌گذاران حمایت کرده و در راستای توسعه این صنعت تلاش می‌کند.

ملاصالحی ادامه داد: اگر پرورش این حیوان با روند موجود ادامه داشته باشد، پیش‌بینی می‌شود که تا 10 سال آینده با گسترش واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی تولید و مصرف گوشت شتر در کشور تا دوبرابر افزایش یافته که این مهم به‌ویژه با ترویج روش‌های آمیخته‌گری برای شترهای تک‌کوهانه و دوکوهانه امکان‌پذیر خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: انجمن علمی شتر مباحث بسیاری را برای ترویج مصرف شیر و گوشت شتر در کشور دنبال می‌کند که از آن جمله می‌توان به انتشار نتایج تحقیقاتی در بحث مسائل درمانی، توزیع بروشورهای مختلف و برنامه‌های ترویجی رادیویی و تلویزیونی اشاره کرد./

V-941128-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید