Iranian Agriculture News Agency

10 تن میوه قاچاق امروز از سطح میادین جمع‌آوری شد

میهمانان ناخوانده با دعوت قاچاقچیان قانونی...!

یکی از موانع مهم اقتصادی پیش روی تولیدکنندگان بخش کشاورزی، تولید امن در فضای با ثبات اقتصادی است. تولیدی که متأثر از قاچاق محصولات مشابه، در معرض مخاطرات تفاوت شدید قیمت و حتی بهداشتی است؛ اما اینکه چرا با وجود توصیه‌های مختلف و متعدد مسئولان قوای سه‌گانه و کارشناسان اقتصادی طی سال‌های گذشته تا امروز، همچنان قاچاق میوه، آن هم میوه‌هایی که در جیب جا نمی‌گیرند و قابل جاسازی در قالب‌‌های مشابه مانند قاچاق مواد مخدر نیست؛ مهار نشده، علامت سؤال بزرگی را ایجاد کرده است که...

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا): یکی از موانع مهم اقتصادی پیش روی تولیدکنندگان بخش کشاورزی، تولید امن در فضای با ثبات اقتصادی است. تولیدی که متأثر از قاچاق محصولات مشابه، در معرض مخاطرات تفاوت شدید قیمت و حتی بهداشتی است؛ اما اینکه چرا با وجود توصیه‌های مختلف و متعدد مسئولان قوای سه‌گانه و کارشناسان اقتصادی طی سال‌های گذشته تا امروز، همچنان قاچاق میوه، آن هم میوه‌هایی که در جیب جا نمی‌گیرند و قابل جاسازی در قالب‌‌های مشابه مانند قاچاق مواد مخدر نیست؛ مهار نشده، علامت سؤال بزرگی را ایجاد کرده است که باید دید چگونه کانتینرهای حمل میوه‌های خوش‌رنگ و لعاب خارجی، جلوی چشم قاچاقچیان سوداگر، آن هم در روز روشن و جلوی چشم کسانی که مسئولیت آنها مقابله با قاچاق کالاست، مثل آب خوردن از مرزها وارد بازار ایران می‌شود!؟
اینکه هدف از این نوع قاچاق آسان چیست و به استثنای منافع اقتصادی قاچاق، چه نقشه‌های دیگری پشت این قاچاق آسان خوابیده است و چرا قاچاقچیان باید با وجود تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای ممانعت از صدور مجوز واردات لجام‌گسیخته، می‌خواهند تیشه به ریشه کشاورزی این مرزو بوم می‌زنند، پرسش بزرگی است که این روزها به ذهن هر حامی تولید ملی خطور می‌کند!
خبرنگار ایانا در گزارش پیش رو، کوشیده نظر چند تن از دست‌اندرکاران میوه کشور را جویا شود تا چه بسا بخشی از زوایای این خیانت ملی در حق مردم و کشاورزان روشن‌تر شود...

مافیای میوه چندی است که بازار تهران و برخی شهرستان‌ها را نشانه رفته‌اند، به‌گونه‌ای که شاهد حمل کانتینری میوه‌هایی هستیم که شاید نام تعدادی از آنها را نشنیده باشیم و در پی دو هفته گذشته حدود هشت تا 10 تن از این میوه‌ها توسط بازرسان سازمان میادین میوه و تره‌بار مرکزی تحویل قانون شده است، اما باید دید این میوه‌ها چه اثراتی بر پیکره جامعه، بهره‌برداران بخش کشاورزی و پول‌هایی که برای خرید آنها صرف می‌کند، خواهد گذاشت.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور معتقد است: میوه‌هایی که به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود، به‌دلیل آنکه مشخص نیست از چه کیفیتی برخوردار است و به همراه خود چه آفات و بیماری‌هایی را دارد که برای سلامت میوه‌های داخلی و مصرف‌کنندگان مضر است.

محمدعلی باغستانی‌میبدی می‌افزاید: سازمان حفظ نباتات کشور تنها چهار میوه وارداتی را مجوز داده است که عبارتند از آناناس، موز، نارگیل و انبه که مردم می‌توانند با خیال راحت آنها را مصرف کنند، اما برای میوه‌های ناشناخته‌ای که اخیراً به بازار وارد شده است، این سازمان هیچ مسئولیتی را در قبال سلامت و کیفیتشان ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: به‌طور قطع اگر میوه‌های موجود در بازار با استقبال مردم روبه‌رو نشود، قاچاقچیان با ضرر و زیان مواجه می‌شوند و دیگر چنین میوه‌هایی راه به بازارهای داخل پیدا نمی‌کند.

باغستانی‌میبدی ادامه می‌دهد: به مردم توصیه می‌شود که از مصرف میوه‌هایی که هیچ تأییدی بر سلامت آن از سوی سازمان حفظ نباتات کشور و وزارت بهداشت نیست، خودداری کنند.

وی تصریح می‌کند: در صورتی که توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیروی انتظامی، میوه‌های قاچاق فوق از سطح بازار کشف و ضبط شود، مطابق قانون، سازمان حفظ نباتات کشور باید نسبت به امحاء آنها اقدام کند که به‌طور قطع این اقدام را انجام می‌دهیم و اجازه ورود مجدد میوه‌های قاچاق را به بازار نخواهیم داد.


کیفیت میوه ایرانی را فدای میوه‌های قاچاق بی‌اصالت نکنیم

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران نیز درباره میوه‌های فوق می‌گوید: لازم است ارگان‌های دیگری همچون وزارت بهداشت، رسانه‌ها و تمامی دست‌اندرکاران برای حل مسئله فوق بسیج شوند، زیرا ورود بدون هماهنگ میوه‌های قاچاق، بسیار حساس است و می‌تواند علاوه بر آنکه به تولیدکنندگان داخلی ضرر و زیان وارد کند، جیب مصرف‌کنندگان را نیز خالی کند.

مجتبی شادلو یادآور می‌شود: میوه‌های قاچاقی که با عناوین انگور شیلی، پرتقال وارداتی مصر، نارنگی تولید پاکستان، پیتایا (میوه اژدها)، آلو زرد و قرمز، انگور، گیلاس، آلبالو، آووکادو، هلو، شلیل مربوط به کشورهای آمریکای جنوبی همچون شیلی و اکوادور، نیوزیلند و استرالیا است، می‌تواند بر پیکره تولید داخل ضرر وارد کند.

وی تأکید می‌کند: ایران مهد تولید بسیاری از میوه‌هایی است که از لحاظ کیفیت زبانزد کل دنیا است و اگر مردم نیاز به نوبر دارند، تا چند ماه آینده آلو، هلو، گلابی و سیب بهاره راهی بازار می‌شود و نیازی به خوردن میوه‌های خارجی بی‌اصالتی که سلامت و کیفیت آنها مورد تأیید نیست، نداریم.

شادلو می‌افزاید: متأسفانه فرهنگ اشتباهی در جامعه وجود دارد که مارک‌های خارجی از پوشاک گرفته تا انواع خوراکی‌ها بیشتر مورد توجه است، اما مردم باید بدانند که بهترین تولیدات در داخل کشور انجام می‌شود و خرید کالاهای غیرایرانی، پول به جیب اجانب ریختن است.

وی خاطرنشان می‌کند: میوه‌هایی که در بازار وجود دارد، از 20 تا 180 هزار تومان قیمت داشته و توصیه می‌کنیم که مردم به هیچ عنوان محصولات فوق را حتی برای امتحان کردن خریداری نکنند و به وزارت جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌های ذی‌ربط اجازه دهند تا محصولاتی را به کشور وارد کنند که سلامت آنها مورد تأیید قرار گرفته است.


جمع‌آوری 20 تن میوه قاچاق طی پنج ماه اخیر

میوه‌های قاچاقی که این روزها نقل مجالس شده است، به‌گونه‌ای به کشور وارد شده که هیچ لکه و اثر ناشی از جاسازشده در آنها دیده نمی‌شود و عده‌ای معتقدند که نقش نیروی انتظامی در این بخش باید پررنگ‌تر می‌شد و علاوه بر آن، مسئولان گمرک نیز نظارت‌های بیشتری می‌کردند، زیرا زمانی که حتی نمی‌شود یک عدد گوشی موبایل خریداری‌شده از سایر کشورها را به‌راحتی وارد کشور کرد، چطور امکان آن وجود دارد که چندین کانتینر پر از میوه‌هایی که نیاز به سردخانه و فضای مناسب نگهداری دارد، بدون آنکه در گمرکات معطل بماند، راهی بازار مصرف شود؟!

از طرف دیگر، مسئول بازرسی میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران می‌گوید: جمع‌آوری میوه‌های فوق از طی پنج‌ماهه اخیر آغاز شده، به‌گونه‌ای که تاکنون 20 تن از انواع میوه‌های قاچاق از سطح میدان جمع‌آوری شده است.

سعید سبزعلی ادامه می‌دهد: طی دو هفته اخیر بین هشت تا 10 تن از انواع میوه‌های قاچاق از سطح میادین جمع‌آوری و تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌شود که پس از تکمیل پرونده و صدور حکم قاضی، دستور امحاء آن داده خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید استعلام‌های مربوطه بیاید تا پس از تکمیل پرونده، تعیین وضعیت کالاهای قاچاق مشخص شود و برای میوه نیز به‌طور قطع در انبارهای خاصی نگهداری شده و سپس حکم آن صادر شده و تعیین تکلیف نهایی انجام می‌شود.

سبزعلی یادآور شد: درباره میوه‌های فوق ظرف یک هفته آینده وضعیت مشخص شده و اگر نیاز به امحاء باشد، با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط، این اقدام انجام خواهد شد.

متأسفانه مردم ایران به جای آنکه با دولت همراه باشند و از خرید و مصرف میوه‌هایی که با عنوان قاچاق از آنها نام برده می‌شود، امتناع کنند، پول را به جیب افراد سودجو می‌ریزند، در حالی که اگر با عزمی عمومی تلاش کنیم که با قاچاق چه در بحث انواع خوراکی‌ها و میوه‌ها و پوشاک و لباس مقابله کنیم، تولیدکنندگان داخلی بر کیفیت کار خود می‌افزایند و از واریز پول نقدی کشورمان به جیب سودجویان خواهیم کاست./

گزارش: مژگان ستار

M-941128-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید