Iranian Agriculture News Agency

آیینی تاریخی که 13 اسفند امسال احیا می‌شود:

زنده شدن حرمت مایع حیات در روز ملی آب/ نجات آب، ضرورتی ملی، رسالتی جهانی

پس از گذشت قرن‌ها، ایرانیان در آیینی ملی، روز آب را ارج می‌نهند تا اگرچه نسبت به روز جهانی آب که دوم فروردین‌ماه هر سال است، دیر هنگام احیا می‌شود، اما همان‌طور که در مثل‌های ادبیات ایرانی هست: "ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است"؛ زنده کردن دوباره ارزش زندگانی بخشی مایع حیات، تدبیری باشد نیکو از سوی اتاق ایران و کمیسیون ملی یونسکو، که به‌نظر می‌رسد با این ابتکار عمل، دست‌کم تازگی فرهنگ‌سازی آب را در "پندار، گفتار و کردار ملی" بتوان همیشگی کرد...

زنده شدن حرمت مایع حیات در روز ملی آب/ نجات آب، ضرورتی ملی، رسالتی جهانی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا): پس از گذشت قرن‌ها، ایرانیان در آیینی ملی، روز آب را ارج می‌نهند تا اگرچه نسبت به روز جهانی آب که دوم فروردین‌ماه هر سال است، دیرهنگام احیا می‌شود، اما همان‌طور که در مثل‌های ادبیات ایرانی هست: "ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است"؛ زنده کردن دوباره ارزش زندگانی بخشی مایع حیات، تدبیری باشد نیکو از سوی اتاق ایران و کمیسیون ملی یونسکو، که به‌نظر می‌رسد با این ابتکار عمل، دست‌کم تازگی فرهنگ‌سازی آب را در "پندار، گفتار و کردار ملی" بتوان همیشگی کرد...


اما چرا سیزدهم اسفند!؟

با مراجعه به تاریخ معلوم می‌شود که ایرانیان در گذشته، روز 13 اسفندماه هر سال را که "نوروز آب‌ها" نام داشته به کنار چشمه‌ها و رودها می‌رفتند و با برپا کردن آیین خاصی، عطر و گلاب در آب‌ها می‌افشاندند، بر همین اساس 13 اسفندماه امسال نیز روز ملی آب در ایران نامگذاری شده است.


روز جهانی آب :

روز جهانی آب مصادف با دوم فروردین‌ماه هر سال (22 مارس) از سوی سازمان ملل نام‌گذاری شده است. روز جهانی آب نخستین‌بار در سال 1992 میلادی در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در شهر ریودو ژانیرو کشور برزیل رسماً مطرح شد و در این کنفرانس از تمام کشورها خواسته شد تا این روز را به‌عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص دهند. اما از آنجا که در دومین روز سال نوی خورشیدی همه ایرانیان در تدارک تازه کردن دیدارهای خویشاوندی و دوستانه هستند؛ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، به منظور بزرگداشت این روز ملی، مصمم به برگزاری آیین‌های خاص این روز است.


اهداف گرامیداشت روز ملی آب

هشدار جدی به ذی‌نفعان، فرهیختگان، مسئولان و معتمدان درباره بحران آب و تهدید حیات و لزوم اتخاذ یک تدبیر کارآمد

لزوم توجه و اعتماد به سرمایه‌های اجتماعی و حلقه مفقوده حکمرانی آب

ضرورت وفاق ملی و استمداد بین‌المللی در راستای احیاء و ترمیم منابع آب

استمرار برنامه احیاء و ترمیم منابع آب در قالب برنامه زمان‌بندی مناسب تا حصول نتیجه و برقرار پایداری و ثبات



این آیین با شعار "نجات آب، ضرورتی ملی، رسالتی جهانی" و با نگرشی بر شعار جهانی در سال 2016 "آب و اشتغال" در تاریخ چهارشنبه 12 اسفندماه 94 در محل اتاق ایران برگزار خواهد شد که البته باید دید در آستانه سال نوی خورشیدی 95 چه ارمغان تازه‌ای برای بهره‌برداران آب اعم از مصرف‌کنندگان شهری و روستایی و جامعه کشاورزی که مصرف‌کننده عمده آب هستند، خواهد داشت؟

برگزاری نشست خبری با حضور ریاست اتاق ایران، دبیر همایش و سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، مدیر گروه علوم و رئیس گروه آب شناسی کمیسیون ملی یونسکو و تنی چند از چهره‌های بنام فرهنگی، هنری و اجتماعی با حضور اصحاب رسانه در تاریخ سه‌شنبه 27 بهمن در محل اتاق ایران یکی از پیش برنامه‌های قبل از روز ملی آب بود که گزارش آن را می‌توانید با کلیک در اینجا بخوانید.


روز هنرنمایی شهروندان هنرمند

اما برگزاری نخستین مسابقه سراسری عکس آب یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجراست که با توجه به این که امروز خیلی از مردم ایران دارای دوربین دیجیتالی یا موبایل‌های برخوردار از دوربین‌های مناسب هستند، می‌تواند حس و حال تصویری خوبی به آیین روز ملی آب بدهد. مسابقه‌ای که با همکاری اتاق ایران با کمیسیون ملی یونسکو در تاریخ 12 اسفندماه 94 برگزاری با موضوع " بحران آب" داوری و عکس‌های برنده رونمایی می‌شود.



البته از آنجا که شرکت در مسابقه برای علاقه مندان آزاد بوده و تنها مشروط به این است که عکس‌ها باید در منطقه جغرافیایی ایران عکسبرداری شده باشد، باید دید هنرنمایی شهروندان علاقه‌مند ما چه تصاویری را از آب در ایران به نمایش خواهد گذاشت.

و اما تلفن 02188830060 و ایمیل: water@iccim.ir که توسط spambots حفاظت می‌شود برای آنها که به هر دلیل دوست دارند تا به جزئیات بیشتری از این همایش دست یابند، در دسترس عاشقان آب و زندگی است... البته مشروط به اینکه سیستم شما به برنامه جاوا اسکریپت مجهز باشد.

گزارش: نسرین عبداللهی

N-941129-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید