Iranian Agriculture News Agency

سازمان غذا و دارو تأکید کرد:

مردم نگران«مرغ‌های هورمونی» نباشند

سازمان غذا و دارو، نسبت به انتشار خبرهایی در فضای مجازی درباره مرغ‌های هورمونی واکنش نشان داد و خطاب به مردم گفت: «مردم نگران وجود مرغ‌های هورمونی نباشند، چراکه استفاده از هورمون در پرندگان، مقرون به‌صرفه نیست.»


سازمان غذا و دارو، نسبت به انتشار خبرهایی در فضای مجازی درباره مرغ‌های هورمونی واکنش نشان داد و خطاب به مردم گفت: «مردم نگران وجود مرغ‌های هورمونی نباشند، چراکه استفاده از هورمون در پرندگان، مقرون به‌صرفه نیست.»
اینها بخشی از توضیحات بهروز جنت، مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و داروست. او به ایسنا گفت: «سازمان غذا و دارو، گزارش جدیدی درباره وجود مرغ‌های هورمونی نداشته است.» او توضیحات بیشتری داد و افزود: «هورمون دربیشتر موارد در دام‌های بزرگ استفاده می‌شود و استفاده از آن معمولا در پرندگان مقرون به‌صرفه نیست. بنابراین مردم درباره وجود مرغ‌های هورمونی در بازار نگرانی زیادی نداشته باشند.» او با اشاره به نظارت بر مرغداری‌ها و مرغ‌های تولیدی ازسوی وزارت کشاورزی و سازمان دامپزشکی ادامه داد: «این سازمان‌ها به‌ عنوان نهادهای نظارتی، نظارت کاملی در این زمینه دارند. بنابراین نگرانی خاصی وجود ندارد.» جنت، نوع تغذیه، نگهداری و نژاد مرغ‌ها را در سرعت رشد آنها تعیین‌کننده دانست و تأکید کرد: «به همین دلیل برخی مرغ‌ها را گوشتی و برخی را تخم‌گذار می‌نامیم. زیرا این مرغ‌ها اصلاح‌نژاد شدند. همچنین مرغداری‌ها از نژادهای خاصی برای تولید مرغ استفاده می‌کنند. در نتیجه در این زمینه نگرانی زیادی وجود ندارد.» او افزود: «بیشترین مخاطره‌ای که در این زمینه دیده می‌شود، مسأله وجود باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها در مرغ است که بنا به دلایل مختلف ممکن است درحیوانات یا پرندگان استفاده شود. البته باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا در مرغداری‌های بزرگ که حالت صنعتی دارند، استفاده می‌شود.» جنت افزود: «حال اگر به هر دلیلی مسئول فنی دامپزشک حاضر در مر‌غداری تشخیص دهد یا حتی اگر به دلیل یک بیماری مجبور به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها شوند و از آنتی‌بیوتیک برای مرغ استفاده کنند، باید یک دوره شست‌وشو را رعایت کنند، چراکه این دوره باعث می‌شود تا متابولیسم آنتی‌بیوتیک و دارویی که برای مرغ مصرف شده، از بدن آن خارج شود.»
مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان این‌که مرغداری‌ها این موضوع را رعایت می‌کنند، گفت: «درصورتی که این موضوع رعایت نشود، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. براین اساس ارگان‌های نظارتی برای چنین مسائلی طراحی می‌شوند. درحال حاضر سازمان دا‌مپزشکی تمام مرغ و گوشتی را که برای مصرف‌کننده وارد بازار می‌شود را تحت نظارت خود می‌گیرد تا چنین اتفاقاتی نیفتد.»
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید