Iranian Agriculture News Agency

مناطق بیابانی کشور بستری برای پرورش شترمرغ

مدیر موسسه تحقیق و توسعه شترمرغ ایران گفت: مناطق بیابانی در کشور رو به افزایش است باید از این ظرفیت برای پرورش شترمرغ استفاده کرد.

مدیر موسسه تحقیق و توسعه شترمرغ ایران گفت: مناطق بیابانی در کشور رو به افزایش است باید از این ظرفیت برای پرورش شترمرغ استفاده کرد.


شعبان چگینی، روز پنجشنبه در آیین واگذاری نخستین زمین پژوهشکده علوم دامی خراسان جنوبی در بیرجند افزود: پرورش شترمرغ نیازمند تحقیق و پژوهش است، بر اساس تحقیقات انجام شده استانهای دارای عرصه های بیابانی و کویری از جمله خراسان جنوبی ظرفیت های مناسبی برای پرورش شترمرغ دارند.
وی به جذب گردشگر در صنعت پرورش شترمرغ اشاره کرد و یادآور شد: وجود توانمندی های علمی در بحث پرورش و نگه داری این پرنده حائز اهمیت است و دانشگاه های خراسان جنوبی می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی می تواند به مرکز پرورش شترمرغ ایران تبدیل شود، اظهار کرد: ایستگاه تحقیقات شتر مرغ ایران بعد از اخذ مجوز به زودی در این استان راه اندازی می شود.
چگینی ادامه داد: تلاش داریم با راه اندازی این ایستگاه، بخش اجرایی و دانشگاهی با همکاری یکدیگر مشکلات موجود بر سر راه پرورش شترمرغ را رفع کنند.
وی بازاریابی را یکی از مشکلات فعالان این صنعت برشمرد و گفت: برای پرورش شترمرغ چهار گلوگاه تحقیقاتی شامل تعداد تخمی که شترمرغ ها می گذارند، نطفه دار بودن تخم ها، میزان تبدیل تخم ها به جوجه و ماندگاری جوجه ها مطرح است.
مدیر موسسه تحقیق و توسعه شترمرغ ایران یادآور شد: اصلاح نژاد یکی از موضوع های مهم در حوزه امور دامی است در صورتی که در مورد پرورش شترمرغ این امر مورد غفلت قرار گرفته است.
شترمرغ پرنده ای است که شرایط نامساعد اقلیمی از جمله سرما، گرما و خشکی را به خوبی تحمل می کند آب و هوای خراسان جنوبی مستعد پرورش شترمرغ است.
علاوه بر گوشت شترمرغ از فرآورده های جانبی این پرنده مثل پر، پوست و تخم آن می توان استفاده کرد که نیاز به ایجاد صنایع تکمیلی است.
گوشت این پرنده دارای چربی و کلسترول پائینی است و از طرفی چون جزو گوشت های قرمز طبقه بندی می شود، قابلیت جایگزینی گوشت گاو و گوسفند را دارد.
هم اکنون بیش از 10واحد پرورش شترمرغ در خراسان جنوبی فعالیت دارد و دو برابر همین تعداد مجوز بهره برداری اخذ کردند.
خراسان جنوبی به عنوان دومین استان بیابانی و سومین استان پهناور کشور 151هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
15درصد رخساره های بیابانی ایران در این استان واقع است و ۳۶ درصد مساحت خراسان جنوبی از عرصه های بیابانی تشکیل شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید