Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس انجمن صنفی واردکنندگان داروهای دامپزشکی به ایانا خبر داد:

داستان ادامه‌دار استفاده از داروهای انسانی در مرغداری‌ها/ سازمان غذا و دارو پاسخگو باشد

مصرف داروهای انسانی در برخی مرغداری‌ها معضلی است که نمی‌توان به‌راحتی از آن گذشت. زیرا این موضوع به‌طور مستقیم با سلامت انسان‌ها در ارتباط است.

مصرف داروهای انسانی در برخی مرغداری‌ها معضلی است که نمی‌توان به‌راحتی از آن گذشت. زیرا این موضوع به‌طور مستقیم با سلامت انسان‌ها در ارتباط است .

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، نایب‌رئیس انجمن صنفی واردکنندگان داروهای دامپزشکی گفت: متأسفانه هنوز دسته‌ای از داروهای انسانی در برخی مرغداری‌های کشور استفاده می شود که این مسئله در بلندمدت می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامت جامعه در پی داشته باشد .

امیررضا بیدگلی با اشاره به اینکه در فصول واگیری، استفاده از دارو در مرغداری‌ها افزایش می‌یابد، افزود: برخی از ‌داروهای انسانی در واحدهای پرورشی به مصرف می‌رسد که به‌دلیل ماندگاری چنین داروهایی در گوشت مرغ از یک سو و تداخل با ویروس ها و باکتری های انسانی از سوی دیگر، می‌تواند دست‌کم موجب افزایش احتمال مقاومت عوامل بیماریزا نسبت به این داروها شود به نحوی که مصرف دارو در انسان هیچ تأثیری نخواهد داشت .

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر گوشت چنین مرغ‌هایی به مصرف انسانی هم نرسد، به‌دلیل توسعه سویه‌های مختلف میکروب‌های مقاوم، باز هم عوارض سوء آن نصیب جامعه خواهد شد که گریز از آن اجتناب‌ناپذیر است .

به گفته این دامپزشک، اگر سری به برخی داروخانه‌های انسانی واقع در قطب‌های مرغداری کشور بزنیم، به‌راحتی می‌توانیم شواهد عدم رعایت مقررات فروش با نسخه دارو در این ارتباط را مشاهده کنیم که در این زمینه سازمان غذا و دارو باید بیشتر مراقب و پاسخگو باشد .

بیدگلی درباره دلیل وجود چنین معضلی اظهار داشت: اگرچه قیمت پایین این داروها در داروخانه‌های انسانی برای مرغدار وسوسه‌کننده بوده و ممکن است گروهی از آنها برای کمتر شدن هزینه‌هایشان دست به چنین کاری بزنند، اما نبود نظارت کافی بر داروخانه‌ها مهم‌تر از وسوسه‌ای است که مرغدار را درگیر می‌کند. به عبارتی متولیان کنترل داروخانه‌های انسانی موظفند تا با فروشندگان داروهای فله‌ای بدون نسخه پزشک، برخورد کرده و به آنها اجازه این کار را ندهند. /

V-941201-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید