Iranian Agriculture News Agency

نماینده فائو در ایران خبر داد:

اجرایی شدن دستورالعمل‌های داوطلبانه فائو با قواعد شرعی و برنامه‌های پنج‌ساله

فائو با اجرای کارگاه آموزشی فنی دستورالعمل‌های داوطلبانه تلاش می‌کند میزان بهره‌وری منابع تولید، ایجاد امنیت غذایی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را افزایش دهد و این قواعد با در نظر گرفتن قوانین شرعی در ایران و همچنین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه اقتصادی - اجتماعی اعمال خواهد شد.

اجرایی شدن دستورالعمل‌های داوطلبانه فائو با قواعد شرعی و برنامه‌های پنج‌ساله


نماینده فائو در ایران امروز در حاشیه کارگاه آموزشی فنی دستورالعمل‌های داوطلبانه مدیریت مسئولانه مالکیت زمین، شیلات و جنگل‌ها به خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: این کارگاه با هدف معرفی دستورالعمل‌های داوطلبانه در ایران و اقصی‌نقاط جهان توسط فائو برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت می‌شود.

سرج ناکوزی افزود: به‌کارگیری دستورالعمل‌های داوطلبانه، مدیریت اثرگذار مالکیت زمین و شیلات را به همراه خواهد داشت و ظرفیت‌های تولید را در همه کشورها تقویت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: این دستورالعمل‌ها به این دلیل تدوین شده است که می‌تواند قوانین توسعه پایدار با در نظر گرفتن منابع آب و خاک و مدیریت پایدار امور اراضی را به‌دنبال داشته باشد.

ناکوزی در پاسخ به خبرنگار ایانا مبنی بر عبور ایران از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن ادامه داد: مهم‌ترین ابزار گذر از کشاورزی سنتی، کشاورزی مدرن است و فائو تلاش می‌کند به‌صورت اقلیمی و هوشمند فعالیت کند و توسعه کشاورزی هوشمندانه با در نظر گرفتن زمینه‌های حفظ منابع آب و خاک به‌ویژه فرسایش زمین را در ایران اجرایی کند.

وی تصریح کرد: دستورالعمل‌های داوطلبانه منحصر به زمین نیست و در حوزه شیلات و جنگل‌ها نیز اعمال می‌شود.

نماینده فائو در ایران یادآور شد: حفاظت از منابع طبیعی به‌ویژه تلاش برای افزایش بازدهی کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی به شیوه پایدار از مهم‌ترین اهداف اجرای این کارگاه آموزشی است.

ناکوزی تأکید کرد: مدیریت مسئولانه مالکیت زمین، شیلات و جنگل‌ها در سراسر دنیا و همچنین افزایش بهره‌وری از اراضی در قالب دستورالعمل‌های داوطلبانه تحقق پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: مدیریت صحیح حق بهره‌برداری از منابع آب و خاک و از بین بردن فقر و همچنین امنیت غذایی و توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه تولید در دستورالعمل‌های داوطلبانه مورد توجه قرار گرفته است.


نماینده فائو در ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا


ناکوزی همچنین گفت: بر این اساس، جامعه بین‌المللی، حقوق بهره‌بردرای از زمین به‌گونه‌ای که بتواند مورد استفاده سایر بهره‌برداران قرار گیرد و از آن حفاظت کامل در یک دوره زمانی شود، مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: وقتی برای نخستین‌بار این پارادایم مورد استفاده قرار گرفت، استانداردهایی توسط فائو تصویب شد و به‌صورت تاریخی مورد تثبیت قرار گرفت.

ناکوزی خاطرنشان کرد: پس از اینکه دستورالعمل‌ها اتخاذ شد، مجمع عمومی به‌صورت استانداردهای بین‌المللی آنها را دسته‌بندی کرد و برای افزایش ظرفیت‌سازی تولید مواد غذایی در 26 کشور مورد استفاده قرار گرفت و برای همه افراد ذی‌نفع نیز یک پلاک بی‌طرف معنا شد.

دستورالعمل‌های داوطلبانه با در نظر گرفتن قواعد شرعی و برنامه‌های توسعه پنج‌ساله تدوین شده

نماینده فائو در ایران ادامه داد: این سازمان برای استفاده از دستورالعمل‌های داوطلبانه، سیاست‌های مختلفی اتخاذ کرده است و از دستورالعمل‌ها و نرم‌افزارها و همچنین سیستم‌های الکترونیکی و آموزشی با در نظر گرفتن قواعد شرعی ایران استفاده کرده است و آنها را اجرایی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برای تقویت نقش دستورالعمل‌های داوطلبانه، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه اجتماعی و اقتصادی ایران نیز لحاظ شده و ظرفیت لازم برای اجرای آن وجود دارد.

ناکوزی یادآور شد: افزایش مدیریت دانش و ارتقاء فعالیت کشاورزی و همچنین ارتقاء امنیت غذایی زمینه لازم پیش‌بینی شده و بر اساس چارچوب‌های توسعه فائو با ایران، تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است که امروز نخستین کارگاه آموزشی آن با حضور کارشناسان مختلف اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به برخی از دستورالعمل‌ها تأکید کرد: استانداردهای بین‌المللی برای انجام بازه مدیریت زمین و ارتباطات آن و همچنین یک سند برای حل مسائل کاداستر و ثبت اراضی ازجمله دستورالعمل‌های داوطلبانه است که امروز نخستین کارگاه آن برگزار می‌شود.

نمایندگان فائو از رم و قاهره در ایران

در حاشیه این جلسه همچنین رئیس سازمان امور اراضی گفت: برای استفاده از تجارب فائو و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای کشورهیا پیشرفته در حوزه سازماندهی اراضی و همچنین حفظ حقوق مردم و مالکیت افراد و حقوق دستوری زمین، کارگروهی با مشارکت فائو اجرایی خواهد شد.

قباد افشار افزود: این کارگروه تلاش می‌کند کشاورزی و امنیت غذایی و همچنین حفظ منابع جنگل‌ها و مراتع را توأمان ببیند.

وی خاطرنشان کرد: کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان فائو از رم و همچنین دفتر قاهره اداره خواهد شد و کارشناسان زیادی نیز از دفتر امور اراضی، سازمان جنگل‌ها، شیلات و محیط زیست در آن حضور دارند.

افشار ادامه داد: بخش‌هایی که در این کارگروه چندروزه مورد تأکید قرار گرفت، استفاده از منابع آب و خاک به‌ویژه زمین به نحوی است که میزان تولید افزایش یافته و بهره‌وری از آن در حداکثر میزان ممکن باشد.

وی تصریح کرد: هدررفت منابع و همچنین فرسایش خاک از مهم‌ترین نکته‌هایی است که در کارگاه آموزشی فنی دستورالعمل‌های داوطلبانه مدیریت مسئولان مالکیت زمین، شیلات و جنگل‌ها مورد تأکید قرار می‌گیرد./

F-941202-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید