Iranian Agriculture News Agency

رئیس کانون پنبه و گیاهان لیفی:

معرفی ارقام جدید معجزه نمی‌کند، بازرگانی پنبه مشکل دارد!/ نیاز به تعیین مشوق‌های ریالی برای ترغیب پنبه‌کاران

با وجود آنکه لازم است برای عقب نماندن از شرایط اقلیمی، ارقام جدید را به عرصه معرفی کنیم، اما لازم است بازرگانی محصول پنبه را اصلاح کنیم و مشوق‌های خاصی را به تولیدکنندگان آن اختصاص دهیم.

رئیس کانون پنبه و گیاهان لیفی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره معرفی ارقام جدید پنبه و مشکلات پابرجای پنبه‌کاران گفت: اصلی‌ترین هدف معرفی ارقام جدید،‌تنوع‌بخشی در عرصه تولید به لحاظ تغییرات اقلیمی به‌وجودآمده است.

قربانعلی روشنی افزود: اقلیم در حال گرم شدن است و برای آنکه ارقام جدید عقب نمانند، ناگزیر هستیم ارقام پرتحمل به انواع تنش‌ها را معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: معرفی ارقام جدید نمی‌تواند معجزه‌ای در بازرگانی پنبه ایجاد کند و لازم است دلیل اصلی فرار پنبه‌کاران از عرصه کشاورزی را پیدا و در صدد رفع آن اقدام کرد.

روشنی ادامه داد: در حال حاضر کشت پنبه در ایران صرفه اقتصادی ندارد؛ زیرا بازار سایر محصولات چرب‌تر از پنبه بوده و کشاورز نیز که درست فکر می‌کند، باید در مرحله نخست اقتصاد خود را در محاسباتش لحاظ کند.

وی تصریح کرد: کشاورز زمانی که مشکلات موجود در عرصه از قبیل کم‌آبی و مشکلات موجود در محیط زیست را می‌بیند، خود به سمت تغییر الگوی کشت حرکت می‌کند.


جایگزینی برای برنج گلستان پیدا نشد

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور یادآور شد: در سال‌های گذشته گفته شده بود که در استان گلستان برنج کاشته نشود و سطح زیر کشت این محصول کاهش یافت، اما از سوی دولت، هیچ محصول جایگزین دیگری مورد حمایت قرار نگرفت تا جایگزین اراضی کشاورزی گلستانی‌ها شود.

روشنی تأکید کرد: لازم است دولت مشوق‌های ریالی برای توسعه کشت پنبه اختصاص دهد، همان‌گونه که کوچک‌ترین کشور دنیا به نام بورکیناپاسو 23 سنت یارانه برای پنبه پرداخت می‌کند.

وی اظهار داشت: در تمامی کشورهای دیگر نیز پنبه مشمول دریافت یارانه است، اما قیمت تضمینی محصول پنبه ما در حال حاضر سه‌هزار تومان هم نیست.

روشنی همچنین گفت: به جای آنکه با سرمایه‌گذاری برای توسعه کشت پنبه در کشور بتوانیم اشتغال را افزایش دهیم، راه آسان‌تری را انتخاب کرده‌ایم؛ زیرا لذتی که در واردات است، در تولید نیست.

وی در ادامه افزود: با وجود آنکه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی بسته‌های پیشنهادی زیادی را برای گسترش کشت پنبه با عنوان طرح نجات تهیه کرد و علاوه بر آن پنبه به‌عنوان یکی از محصولات طرح اقتصاد مقاومتی برای گرفتن بودجه در نظر گرفت، اما همچنان شاهد آن هستیم که هیچ تغییری در این بخش به‌وجود نیامده است.


وجود برنامه‌های خوب در بخش دانه‌های روغنی به شرط تأمین بودجه

رئیس کانون پنبه و گیاهان لیفی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های خوبی را برای دانه‌های روغنی و پنبه که پایدارکننده تولید است و می‌تواند میزان واردات به الیاف را کاهش دهد در دستور کار دارد، به شرط آنکه بودجه مناسب آن تأمین شود.

روشنی ادامه داد: کانون پنبه همچون سایر کانون‌های دیگر موجود در کشور در انتظار آن است که از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری مورد تأیید نهایی قرار گیرد و امیدواریم هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد و پنبه که به‌عنوان گیاه صنعتی مسحوب می‌شود، بتواند جایگاه خاص خود را داشته باشد.

وی تصریح کرد: پنبه از گیاهانی است که تنها 10 درصد از تولید آن برای روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد و قسمت زیادی به خاطر الیافی است که دارد.

روشنی یادآور شد: در حال حاضر واردکنندگان الیاف پنبه از سودهای کلانی برخوردار هستند، در حالی که تولیدکنندگان هر روز وضعیت مالی بدتری پیدا می‌کنند و لازم است هرچه سریع‌تر در این باره تصمیم‌سازی شود./

M-941202-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید