Iranian Agriculture News Agency

مدیر عامل کشت و صنعت و دامپروری مغان:

تشکیل بزرگ ترین گله دام کشور و مرکز تولید کننده گوشت و شیر کشور در مغان/ سرمایه گذاری 25 میلیارد تومانی در دشت مغان

دشت مغان یکی از بزرگ ترین کانون های اقتصاد مقاومتی ایران است که درصورت توجه می تواند به قطب اقتصادی کشور تبدیل شود.

تشکیل بزرگ ترین گله دام کشور و مرکز تولید کننده گوشت و شیر کشور در مغان/ سرمایه گذاری 25 میلیارد تومانی در دشت مغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از استان اردبیل، اروجعلی محمدی با اعلام این مطلب افزود : دشت مغان یکی از بزرگ ترین کانون های اقتصاد مقاومتی ایران است که درصورت توجه می تواند به قطب اقتصادی کشور تبدیل شود.

وی افزود: اگر دشت 360 هکتاری مغان از لحاظ به زراعی به منصه ظهور برسد، می تواند نصف گوشت، روغن و حتی نیازهای عمده مواد غذایی کشور را تامین کند و همچنین باعث اشتغال تعداد زیادی از جویندگان کار شود.

محمدی افزود: بنده بر این باورم اگر کشت و صنعت مغان را به عنوان الگو در مغان احیاء کنیم و این را به عنوان نظام بهره وری در دشت مغان بکار بگیریم، مغان از هرجهت می تواند اقتصادی باشد و در آمد سرانه تولید کنندگان استان حداقل به دو برابر برسد.

وی بیان داشت: اقتصاد کشاورزی دشت مغان در صورت سرمایه گذاری و مدیریت مناسب می تواند زمینه اشتغال حداقل یک میلیون نفری ایجاد کند، حال گر این بستر فراهم شود و کشاورزان به حاشیه شهرها مهاجرت کنند چه اتفاقی می افتد؟



وی اظهارکرد: باید در پسابرجام بعداز لغو تحریم ها از طریق جذب سرمایه گذاریهای خارجی و از طریق این دیدگاهی که وزیر جهاد کشاورزی برای توسعه دشت مغان دارد و عنایت مقام معظم رهبری مامی توانیم به این هدف برسیم .

مدیر عامل کشت و صنعت مغان گفت : حفظ خاک از همه آیتم های کاری برای ما اهمیت بیشتری دارد چون خطر خاکشویی و از بین رفتن بافت خاک درمغان به مرحله خطرناکی رسیده است .

وی افزود : ما باید برای سیستم غرقابی چاره اندیشی کنیم و سیستم آبیاری مدرن و تحت فشار را در مغان توسعه دهیم همچنین از مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی پرهیز نمائیم.

محمدی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل مصرف بی رویه کودهای شیمیایی زمین دچار عارضه شده و این امر خاک مغان را به شدت تهدید می کند .

مدیر عامل کشت و صنعت مغان بیان داشت : ما باید در تامین ادوات و دستگاه های مدرن پیشقدم باشیم چون دستگاهها و ادوات کشاورزی مستهلک باعث پرت محصول می شد.

محمدی افزود: اولویت بندی ما در مغان توسعه دامپروری است، چون در این منطقه به اندازه کافی علوفه تولید می شود و به دلیل عدم انتقال به نقاط دیگر کشور از بین می رود.

رئیس هیئت مدیره کشت و صنعت مغان گفت: برای اینکه دامپروری در مغان توسعه یابد باید خرید شیردام سبک و سنگین دامداران تامین شود .

محمدی افزود: دشت مغان به دلیل همجواری با جمهوری آذربایجان و قرار گرفتن در کریدور شمالی می تواند اضافه محصولات و لبنیات تولیدی را به این کشورها و از جمله روسیه صادر کند.

وی گفت: ما در بخش دامپروری مغان با یک سرمایه گذاری 25 میلیارد تومانی به جایی می رسیم که به زودی به عنوان بزرگ ترین گله دام کشور و بزرگ ترین مرکز تولید کننده گوشت و شیر در کشور باشیم .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید