Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه باغداران کشور خبر داد:

بازار متعادل سیب و پرتقال در انتظار نوروز 95/ صادرات کیوی به ازای واردات موز

ذخیره‌سازی سیب و پرتقال شب‌های عید با مشارکت تشکل‌ها و به‌صورت استانی و با در نظر گرفتن مقدار تقاضا، میزان توریست‌های داخلی و جمعیت در دستور کار قرار گرفته و اکنون به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود و با قاطعیت می‌توان گفت امسال بازار شب عید از قیمت متعادل سیب و پرتقال برخوردار خواهد بود.

بازار متعادل سیب و پرتقال در انتظار نوروز 95/ صادرات کیوی به ازای واردات موز


رئیس اتحادیه باغداران کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: ذخیره‌سازی میوه برای شب‌های پایانی سال هرچند طی 12 - 10 سال گذشته اجرا شده است، اما امسال با سبک و سیاق متفاوتی توسط تشکل‌های استانی و با همکاری سازمان تعاونی روستایی جلو می‌رود.

عنایت‌الله بیابانی افزود: ذخیره‌سازی سیب و پرتقال به‌عنوان یک سیاست حمایتی از مصرف‌کنندگان به‌منظور تعادل قیمت در شب‌های پایانی سال و کنترل قیمت دنبال می‌شود و از آنجا که سال گذشته عده‌ای سودجو با عرضه نامناسب، قیمت میوه‌های ذخیره‌سازی‌شده را به شکل نامتعارفی افزایش دادند، طی سال جاری سازمان تعاون روستایی با مشارکت اتحادیه باغداران اقدام به ذخیره‌سازی میوه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری سهمیه خریداری سیب و پرتقال به‌صورت استانی ابلاغ شد و علاوه بر سهمیه دولتی، تشکل‌ها نیز اقدام به کنترل گلوگاه‌های عرضه و ذخیره‌سازی برای شب‌های پایانی سال کردند؛ با تمرکز فعالیت‌های استانی، عرضه پرتقال با وجود افزایش تولید در ماه‌های گذشته به‌صورت مدیریت‌شده‌ای در بازار عرضه شد که باعث کنترل قیمت و جلوگیری از نوسان آن بود.

بیابانی ادامه داد: ذخیره‌سازی در استان‌های مختلف کشور به تناسب جمعیت میهمانان نوروزی و تقاضا متغیر است، اما از سهمیه دولتی حدود 40 هزار تن پرتقال در استان‌های شمالی کشور ذخیره شده، اما سهم تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در ذخیره‌سازی میوه باز است و با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ مشکلی در تأمین میوه مورد نیاز شب عید وجود ندارد.



وی تصریح کرد: ذخیره‌سازی در برخی استان‌ها نظیر خراسان رضوی خاتمه یافته و بر اساس گزارش‌های رسیده، پنج‌هزار تن میوه شامل سیب و پرتقال در این استان ذخیره‌سازی شده است.

بیابانی یادآور شد: خراسان رضوی از آنجا که یکی از مناطقی است که با تجمع بالای گردشگر داخلی به ویژه زائران امام رضا (ع) روبه‌رو است، در سردخانه‌های مشهد، نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و گناباد ذخیره‌سازی انجام شده است.

وی تأکید کرد: به تناسب میزان نیاز در استان‌ها، تزریق مالی مناسب انجام شده و اکنون ذخیره‌سازی در مراحل پایانی خود قرار دارد.

صادرات مرکبات به روسیه آغاز شد

رئیس اتحادیه باغداران کشور اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد وضعیت صادرات مرکبات به‌ویژه پرتقال و نارنگی نیز نسبت به سال گذشته در شرایط مطلوبی قرار دارد و محموله‌هایی نیز از ایران به مقصد روسیه بارگیری شده است.

بیابانی همچنین گفت: امسال بیش از چهار میلیون و 500 هزار تن مرکبات در کشور تولید شده و ذخیره‌سازی 45 هزار تن پرتقال و 20 هزار تن سیب نیز که توسط وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار بود، به خاتمه رسیده است، اما با حضور اتحادیه باغداران در برنامه‌ریزی‌های سازمان تعاون روستایی به‌نظر می‌رسد شرایط تنظیم بازار سال جاری در شرایط مناسب‌تری نسبت به سال گذشته قرار دارد.

صادرات کیوی به ازای واردات موز

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین بازار موز افزود: با تحقیقات صورت‌گرفته در بازار موز جهانی، ثبت سفارش برای واردات این محصول افزایش پیدا کرده است و با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده، وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت پیشنهاد واردات موز به ازای صادرات کیوی را اجرایی کند.

بیابانی خاطرنشان کرد: هرچند هنوز این تصمیم خردمندانه در حوزه تجاری و بازرگانی اجرایی نشده است، اما به‌نظر می‌رسد پس از چکش‌کاری‌های کارشناسانه بتواند به‌عنوان یک فرمول مناسب برای تأمین بازار کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: صادرات کیوی به کشورهای همجوار و همچنین کشورهای اوراسیا از گذشته در دستور کار صادرکنندگان بوده است، اما تلاش می‌شود با سیاست‌های اتخاذشده وزارت جهاد کشاورزی، بازارهای جدیدی برای کیوی ایران دست و پا شود./

F-941203-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید