Iranian Agriculture News Agency

30 شرکت زنجیره‌ای گوشت مرغ، در انتظار اخذ پروانه

افزایش سهم گوشت مرغ بازار از زنجیره‌ها به 15 درصد رسید/ طرح معافیت مالیاتی برای زنجیره‌ها

با احتساب تولید تمامی 19 شرکت، حدود 300 هزار تن سهم گوشت بازار از زنجیره‌ها خواهد بود که تقریباً 15 درصد کل تولید را در اختیار گرفته‌اند؛ البته سال گذشته این مقدار 10 درصد بود.

افزایش سهم گوشت مرغ بازار از زنجیره‌ها به 15 درصد رسید/ طرح معافیت مالیاتی برای زنجیره‌ها


با توجه به اجرای برجام و ورود به دوران پس از تحریم، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال آینده، گوشت تولیدشده از این طریق، 25 درصد سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

دبیر انجمن ملی طیور ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره پیشرفت زنجیره‌های تولید گوشت مرغ گفت: هم‌اکنون 16 شرکت پروانه‌دار در کشور فعالیت می‌کنند که طی یک ماه گذشته سه شرکت جدید در گلستان، خراسان جنوبی و مازندران به آنها اضافه شد.

سعید اصغری‌فرد با اشاره به اینکه شرکت‌های جدید، مراحل پایانی اخذ پروانه را طی می‌کنند، افزود: با احتساب تولید تمامی 19 شرکت، حدود 300 هزار تن سهم گوشت بازار از زنجیره‌ها خواهد بود که تقریباً 15 درصد کل تولید را در اختیار گرفته‌اند؛ البته سال گذشته این مقدار 10 درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که اکثر زنجیره‌های کشور به‌صورت علمی پایه‌ریزی نشده و نیازمند آزمون و خطا هستند، اما با توجه به اجرای برجام و ورود به دوران پس از تحریم، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال آینده، گوشت تولیدشده از این طریق، 25 درصد سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

به گفته دبیر انجمن ملی طیور، اکنون از نظر تحقیقات بازاریابی بین‌المللی ضعف داریم که البته برخی از شرکت‌ها با کادر متخصصی که دارند، در حال پیگیری این موضوع هستند.

اصغری‌فرد با بیان اینکه دولت باید برای ایجاد زنجیره‌ها بسترسازی کند، ادامه داد: انتظار تزریق نقدینگی در صنعت مرغداری از طرف دولت نیست، مگر در شرایط بحران، اما برای چرخش عادی شرکت‌ها باید امکانات بهتری نسبت به واحدهای کوچک برای آنها فراهم باشد.

وی یکی از مشکلات پیش روی زنجیره‌ها را بحث پرداخت مالیات دانست و تصریح کرد: در حال رایزنی با مسئولان سازمان امور مالیاتی هستیم تا شرکت‌های زنجیره‌ای از مالیات معاف باشند.

اصغری‌فرد در پایان تأکید کرد: چون در قالب زنجیره، محصول نهایی یعنی گوشت مرغ، مد نظر است، بنابراین تمام واحدهای متصل به هم باید از پرداخت این عوارض به دور باشند؛ این در حالی است که فعالیت واحدهای مرغداری در کل بدون مالیات بوده و تنها برخی از مراحل مانند کارخانه‌های تولید خوراک و کشتارگاه‌ها باید مالیات بپردازند، اما در صددیم تا این مشکل را حل کرده و در جهت حمایت از زنجیره‌ها کل مجموعه شرکت را از پرداخت مالیات معاف کنیم.

گفتنی است، استان آذربایجان غربی با در اختیار داشتن 13 شرکت زنجیره تولید گوشت مرغ، بیشترین تراکم را در بین استان‌ها کشور دارد./

V-941203-02


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید