Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان به ایانا خبر داد:

20 میلیارد تومان تخصیص بابت مابه‌التفاوت ذرت‌کاران روی کاغذ/ نمایندگان منتخب مردم در اجرایی کردن قوانین کشاورزی بکوشند

برآوردها نشان می‌دهد که حدود 65 میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت خرید با قیمت تضمینی در محصول ذرت به‌دست آمده است که 20 میلیارد تومان آن تنها روی کاغذ تخصیص گرفته و از خزانه به وزارت جهاد کشاورزی واریز نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره پرداخت مابه‌التفاوت خرید با قیمت تضمینی ذرت این استان گفت: تاکنون ذرت‌کاران 67 درصد بهای محصول خود را از فروش در تالار بورس دریافت کردند و 32 درصد باقیمانده از مطالبات مربوط به مابه‌التفاوت‌ها می‌شود که به محض تأمین اعتبار، پرداخت خواهد شد.

کیخسرو چنگلوایی افزود: حدود 20 میلیارد تومان از سوی دولت بابت مابه‌التفاوت قیمت خرید به‌صورت تضمینی در استان خوزستان تخصیص داده شده است، اما هنوز از خزانه پولی به حساب وزارت جهاد کشاورزی واریز نشده و تنها این مبلغ روی کاغذ قیدشده که امیدواریم هرچه سریع‌تر تبدیل به پول نقد شود.

وی خاطرنشان کرد: خرید ذرت با قیمت تضمینی برای نخستین‌بار در استان خوزستان اجرایی شد و این سیاست به‌دلیل آنکه بخش اعظمی از بهای محول فروخته‌شده توسط ذرت‌کاران دریافت شد، با استقبال روبه‌رو شد، اما مسئله مابه‌التفاوت باید توسط دولت هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

چنگلوایی ادامه داد: برآورد شده است که دولت باید مبلغ 65 میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت خرید با قیمت تضمینی ذرت پرداخت کند، در حالی که تنها 20 میلیارد تومان برای این منظور روی کاغذ تخصیص گرفته است.

وی تصریح کرد: پتانسیل برای این نوع خرید از سوی دیگر استان‌های کشور نیز وجود دارد، اما لازم است در زمینه تأمین بودجه مورد نیاز این بخش، هرچه سریع‌تر دولت تعیین تکلیف کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان درباره وضعیت آب و هوایی استان خوزستان و تأثیرات منفی که ریزگردها بر کیفیت و کمیت محصولات تولیدی استان داشته‌اند، یادآور شد: به‌طور قطع، اثرات منفی ریزگردها بر کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و همچنین در حوزه شیلات، مراتع و زنبورعسل وجود دارد،‌ اما همچنان شاهد آن هستیم که این مسئله تکرار می‌شود.

چنگلوایی تأکید کرد: منشاء ریزگردها در دو سه روز گذشته از کشور عراق بوده است و با توجه به شرایط این کشور، هنوز برنامه‌ها و طرح‌هایی که در راستای جلوگیری از این مسئله عنوان شده بود، اجرایی نشده است.

وی اظهار داشت: در داخل استان خوزستان اقداماتی برای مقابله با ریزگردها در بخش‌های بیابانی‌شده انجام شده است، اما حدود 20 میلیون هکتار از کانون‌های ریزگردی مربوط به خارج کشور است و کشورهایی همچون عراق، عربستان و سوریه را دربر دارد.

چنگلوایی همچنین گفت: به‌نظر می‌رسد که حل مسئله ریزگردها با توجه به شرایط استراتژیک کشورهای منطقه در اولویت قرار ندارد.

نمایندگان منتخب مردم برای جذب سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی بکوشند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان درباره توقع خود از نامزدهایی که از سوی این استان برای حضور در مجلس شورای اسلامی کاندید شده‌اند، افزود: نامزدهایی که بعداً به‌عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت، باید تلاش کنند که قانون‌هایی که در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نوشته شده، اما هنوز اجرایی نشده است را تسهیل کنند.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بخش کشاورزی آن است که سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در این حوزه بسیار محدود است و با وجود آنکه 25 بانک از سرمایه‌گذاری‌های دیگر حمایت می‌کنند، تنها حامی بخش کشاورزی یک بانک است.

وی ادامه داد: در قانون به صراحت اعلام شده است که 25 درصد تسهیلات و سرمایه‌ها از تمامی بانک‌ها باید به بخش کشاورزی اختصاص یابد، اما این قانون هیچ‌گاه اجرایی نشده است و بهره‌برداران تنها با استفاده از بانک کشاورزی تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

چنگلوایی در پایان تصریح کرد: دوستانی که به‌عنوان نماینده مردمی در مجلس حاضر می‌شوند، باید در وضع قوانین دقت بیشتری داشته باشند و نظارت‌هایی نیز بر اجرای قوانین وجود داشته باشد تا برنامه‌های مربوط به این بخش اجرایی شود./

M-941204-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید