Iranian Agriculture News Agency

ساماندهی 10 هزار نفر از بانوان عشایر در صندوق‌های اعتباری خرد

رئیس سازمان امور عشایری ایران اظهار داشت: حدود 50 درصد جمعیت عشایر را زنان که حدود 600 هزار نفر در کل کشور تشکیل می‌دهند که یک ظرفیت بسیار مهم و عظیمی در کل کشور است.

ساماندهی 10 هزار نفر از بانوان عشایر در صندوق‌های اعتباری خرد


رئیس سازمان امور عشایری ایران، از ساماندهی 10 هزار نفر از بانوان عشایری سطح کشور در صندوق‌های اعتباری خرد زنان عشایری خبر داد.
به گزارش ایانا از کرج، کرمعلی قندالی در آیین افتتاح کارگاه آموزشی چگونگی انتخاب تسهیلگر و تشکیل صندوق‌های اعتبارات خرد زنان عشایر کشور در مرکز آموزشی امام خمینی (ره) وزارت جهاد کشاورزی، گفت: با ساماندهی این بانوان در صندوق‌های اعتبارات خرد از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف آنان در بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این قشر استفاده می‌شود.
وی اظهار داشت: حدود 50 درصد جمعیت عشایر را زنان که حدود 600 هزار نفر در کل کشور تشکیل می‌دهند که یک ظرفیت بسیار مهم و عظیمی در کل کشور است.
رئیس سازمان امور عشایری ایران، این ظرفیت را به لحاظ توانمندی‌های آنان در ابعاد مختلف همچون فرآوری محصولات لبنی، صنایع دستی، گیاهان دارویی و دست‌پخت‌های زنان عشایری دانست که در این قشر از جامعه وجود دارد.
وی افزود: به همین دلیل سعی شد در سال‌های گذشته تشکل‌هایی را در کل کشور تحت عنوان صندوق خرد زنان عشایری راه‌اندازی کنیم تا با عضویت و ساماندهی در این صندوق‌ها بتوانند علاوه بر اشتغال‌زایی و کارآفرینی در زمینه ارتقای سطح اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه تاثیر داشته باشند.
قندالی تصریح کرد: خوشبختانه از حدود 10 سال پیش تاکنون حدود 86 صندوق تشکیل شده و تا پایان سال جاری نیز 86 صندوق دیگر در استان‌هایی که زمینه تشکیل آن را داشته باشند، راه‌اندازی می‌شود.
رئیس سازمان امور عشایری ایران خاطرنشان کرد: برای این که بتوانیم از منابع مختلف برای تقویت این صندوق استفاده کنیم اقدامات خوبی شده به طوری که در سال گذشته در شورای عالی عشایر مصوبه‌ای داشتیم که بنا شد بخشی از منابع اعتباری صندوق توسط دولت تامین شود.
وی اظهار داشت: به همین دلیل حدود دو میلیارد تومان برای تخصیص منابع صندوق‌های خرد زنان عشایری تصویب شد که خوشبختانه موفقت‌نامه‌اش با سازمان مدیریت در حال مبادله است که بعد از تخصیص این اعتبار به صندوق‌ها اختصاص یابد.
قندالی، دیگر منابع تقویت این صندوق‌ها را از طریق زنان عشایری و همچنین تسهیلات ویژه‌ای از صندوق کارآفرین امید دانست و گفت: این آورده‌ها زمینه‌ای برای ایجاد انواع و اقسام فعالیت‌های زنان عشایری را فراهم می‌کند.
وی همچنین مهمترین برنامه حوزه عشایری در برنامه ششم توسعه را توسعه به معنای واقعی و توانمندسازی عشایر در حوزه‌های مختلف و حفظ حقوق عرفشان عنوان کرد.
در این کارگاه آموزشی سه روزه که با حضور بانوان شاغل در حوزه امور عشایری استان ها برگزار شد، مباحثی همچون زمینه‌سازی تشکیل صندوق، فراهم شدن زمینه تولید و وام‌دهی به اعضاء، چگونگی راه‌اندازی صندوق اعتبارات خرد، اصول و مبانی اعتبار خرد و چگونگی وضع دسترسی زنان عشایر به اعتبارات خرد آموزش داده شد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید